شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 251358

سالانه حدود 5 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند. اعضای بدن حدود 3 هزار نفر از این افراد مناسب اهدای عضو است، اما فقط ارگان های حدود هزار نفر از این افراد اهدا می شود و بقیه به علل مختلف از جمله تشخیص دیرهنگام یا رضایت ندادن اولیای دم از بین می رود.

پیوند مرگ به زندگی در آخرین نفس

سلامت نیوز: سالانه حدود 5 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند. اعضای بدن حدود 3 هزار نفر از این افراد مناسب اهدای عضو است، اما فقط ارگان های حدود هزار نفر از این افراد اهدا می شود و بقیه به علل مختلف از جمله تشخیص دیرهنگام یا رضایت ندادن اولیای دم از بین می رود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عشق حتی بعد از مرگ هم می تواند ادامه یابد. هر چند در تمام فرهنگ های جهان، قلب را نماد عاشقی می دانند، اما عاشقی فقط در قلب نهفته نیست. عاشقی مفهومی عظیم است که در تک تک سلول های بدن انسان رخنه می کند و در تمام رگ ها مثل خون جریان دارد. مفهومی ماورایی که حتی بعد از مرگ هم می تواند امتداد داشته باشد و خودش را به شکلی دیگر نشان دهد.
یکی از مسیرهای نشان دادن عاشقی بعد از مرگ، اهدای عضو است. کاری که در ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان انجام می شود و در کنار فرهنگ احساسی مردم ایران نیز جا گرفته است. فرهنگی که اجازه انجام آن به همت ایرج فاضل، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سال 68 و درست دو هفته قبل از رحلت حضرت امام از ایشان کسب شد و به مرور مورد استقبال مردم ایران قرار گرفت.

*اهمیت فرهنگ اهدای عضو
قدر و اهمیت اهدای عضو وقتی مشخص می شود که بدانیم بیماران زیادی در بیمارستان ها هر لحظه چشم به راه پیدا شدن عضو مناسب برای پیوند هستند و زندگی خود را با زجر سپری می کنند. حداقل روزی 7 تا 10 نفر به علت نرسیدن عضو مناسب برای پیوند فوت می کنند. این در حالی است که سالانه از 3 هزار مورد مرگ مغزی مناسب اهدا در کشور، کمتر از یک سوم به اهدا می رسند و اعضا و ارگان های سالم بقیه این افراد را به علت عدم آگاهی یا نبود رضایت اولیای دم، به زیر خاک می برند، بدون اینکه ا جان کسی را نجات دهد.
امید قبادی، نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره اهمیت فرهنگ اهدای عضو گفت: اهمیت این موضوع وقتی مشخص می شود که بدانیم هر 2 تا 3 ساعت، یک نفر به علت نرسیدن عضو اهدایی فوت می کند. یعنی سالی 3 هزار ایرانی به خاطر نرسیدن عضو اهدایی از دست می روند.

*تعداد اهدای عضو در کشور
قبادی گفت: در کشور چیزی حدود 5 هزار نفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند. حدود 3 هزار نفر از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند. سال گذشته از این میزان فقط 926 نفر اهدای عضو کردند. از طرفی 25 هزار بیمار در فهرست انتظار و پشت نوبت اهدای عضو قرار دارند. این افراد فقط بیمارانی هستند که برای این کار ثبت نام کرده اند. البته بسیاری دیگر از بیماران نیازمندی هستند که اصلا اطلاعی از این روند پیوند ندارند و نمی دانند که چطور باید در فهرست پشت نوبت پیوند قرار گیرند.

*فرهنگ سازی برای اهدا
به گفته قبادی، انجمن اهدای عضو ایرانیان از سال 94 توسط عده از فعالان اهدای عضو و پیوند اعضا و تعدادی از فرهیختگان فرهنگی و هنری کشور با هدف کمک به ارتقای فرهنگ اهدای عضو و نجات جان بیماران تاسیس شد. این انجمن توانست طی این 3 سال با فعالیت های خود و با همکاری 7 سازمان دیگر از جمله وزارت بهداشت و سازمان ثبت احوال، فرهنگ اهدای عضو را به بخش زیادی از جامعه یادآوری و نهادینه کند.
قبادی درباره فرهنگ سازی اهدای عضو گفت: انجمن اهدای عضو ایرانیان به 4 مقوله آموزش و پژوهش، فرهنگ سازی، مددکاری خانواده های اهداکننده و ثبت اطلاعات اهدا و پیوند کشور می پردازد. این وظایف از طرف وزارت بهداشت به این انجمن سپرده شده است.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان اضافه کرد: وجود پیوست فرهنگی برای فعالیت رسانه ها می تواند فرهنگ اهدای عضو را گسترش دهد. باید این پیوست در کارهای سازمان هایی مثل صدا و سیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد. در این صورت می توان امیدوار بود که هیچ ایرانی در فهرست انتظار پیوند نماند و فوت نکند.

*کدام اعضای بدن قابل اهدا هستند
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اعضای قابل اهدای بدن انسان اظهار داشت: اعضای قابل اهدای بدن انسان شامل 2 کلیه، 2 ریه، قلب، کبد، روده و لوزالمعده است. سال گذشته حدود 750 کبد، 2300 کلیه، 130 قلب، 10 ریه و 12 لوزالمعده اهدا و پیوند شده است.

* صدور روزانه 14 هزار کارت اهدای عضو
قبادی با بیان اینکه اهدای عضو یک کار انسان دوستانه است، افزود: مردم ایران، مردمی احساسی هستند و اگر از مزایای اهدای عضو و نجات جان بیمار آگاهی داشته باشند، این کار خیر را انجام می دهند. در نتیجه مردم باید آگاهی داشته باشند که چطور می توانند جان بیماران دیگری را نجات دهند.
وی با بیان اینکه در گذشته روزانه فقط بین 200 تا 300 کارت اهدای عضو صادر می شد، اظهار داشت: بعد از اطلاع رسانی ها و پویش های مختلف فرهنگی مثل صدور کارت اهدا از طریق پیامک، آمار صدور کارت اهدای عضو افزایش یافت و طی 2 هفته، دریافت کارت اهدای عضو روزانه 42 برابر شد و در حال حاضر روزانه 14 تا 15 هزار کارت اهدای عضو صادر می شود.
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه در حال حاضر 5 میلیون نفر کارت اهدای عضو دارند، گفت: بعد از فوت این افراد از اولیای دم باز هم برای اهدای عضو اجازه گرفته می شود. زیرا کارت اهدای عضو در هیچ جای دنیا وجهه قانونی ندارد و فقط نوعی پذیرش و رضایت از طرف اهدا کننده برای اهدای عضو است. زیرا خانواده این افراد در صورتی که بدانند فرد قبل از فوت به اهدای عضو رضایت داده، راحت تر اجازه این کار را می دهند.
قبادی گفت: در حال حاضر امکان صدور سریع و آسان کارت اهدای عضو با ارسال کد ملی و تاریخ تولد به سرشماره 3432 یا با شماره گیری کد دستوری #3432* امکانپذیر است. امیدواریم میزان تصادفات رانندگی و افراد مرگ در کشور کم شوند با این حال سرعت گرفتن روند داوطلب شدن مردم برای اهدای عضو و رضایت دادن اولیای دم این افراد سالانه می توان جان هزاران نفر را نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha