درد و رنج حاصل از بیماری و نگرانی‌هایی که روز‌به‌روز بیشتر می‌شود یک‌سوی واقعیت شرایط بحرانی ارز واردات داروست، اما سوی دیگر آن بیمارانی هستند که پزشکانشان معتقدند، دارو‌های ایرانی اثربخشی لازم را ندارند

داروی بیماران سرطانی در تلاطمات ارزی

سلامت نیوز: درد و رنج حاصل از بیماری و نگرانی‌هایی که روز‌به‌روز بیشتر می‌شود یک‌سوی واقعیت شرایط بحرانی ارز واردات داروست، اما سوی دیگر آن بیمارانی هستند که پزشکانشان معتقدند، دارو‌های ایرانی اثربخشی لازم را ندارند و حتی کارآزمایی بالینی را طی نکرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ، اما سازمان غذا و دارو چنین ادعایی را رد می‌کند و داروی وطنی را مورد تأکید و حمایت قرار داده است تا جایی که براساس بخشنامه تازه، این سازمان استفاده از داروی خارجی در بیمارستان‌های کشور ممنوع شده است و بنا به تأکید سخنگوی این سازمان دارو‌های ایرانی اثربخشی‌شان براساس استاندارد‌های اروپا تعیین می‌شود و صادراتشان نشان می‌دهد مفید و مؤثرند که مشتری دارند. تکت روی دیگر این ماجرا، روند غیرشفافی است که در حوزه تخصیص ارز دولتی وجود دارد و بسیاری از اهالی خانه‌ملت هم خواهان شفاف‌سازی وزارت بهداشت و بانک‌مرکزی در حوزه دریافت‌کنندگان ارز دولتی هستند.

با تحریم‌های امریکا علیه کشورمان چالش دارو و درمان از همیشه جدی‌تر شده است و این مهم روی بیمار‌های صعب‌العلاج و خاص بیش از سایر گروه‌ها تأثیر منفی داشته است. بر این اساس وزارت بهداشت حمایتش را روی دارو‌های سرطانی تولید داخل قرار داده، اما همین چند روز پیش بود که حسین فودازی عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران از نگرانی تازه‌ای صحبت کرد و گفت: پزشکان در مورد اینکه دارو‌های شیمی درمانی مطالعات بالینی را طی کرده‌اند یا خیر، تردید دارند.


تولید یک شبه دارو‌هایی با کارآزمایی بالینی ۳ ساله!
فودازی با اشاره به اینکه دارویی که هدفمند و تکنولوژیک باشد حداقل دو تا سه سال دوره آزمایشی آن طول می‌کشد، می‌افزاید: داروی باکیفیت
ایرانی را حمایت می‌کنیم، ولی تولید آن بدون بررسی و طی مراحل آزمایشگاهی نباید انجام گیرد. مسئولان می‌توانند پوشش بیمه‌ای دارو‌های خارجی را کاهش دهند، اما اینکه ناگهان جلوی واردات آن گرفته شود، درست نیست.

وی تأکید کرد: چطور می‌شود یک شبه همه دارو‌های شیمی‌درمانی همگی با هم تولید شوند، مورد تردید است.
به گفته این عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی در این رابطه شدیداً بازار سیاه به وجود آمده است و دارویی که در حالت عادی 1.5 میلیون بوده است، در حال حاضر با قیمت سه یا چهار برابری خرید و فروش می‌شود آن هم در ناصرخسرو. یعنی این دارو اکنون سه تا چهار برابر قیمتی است که پیش از این دولت با دلار آزاد وارد می‌کرده است.

حجت‌الله شهبازیان عضو هیئت‌مدیره انجمن رادیوتراپی و انکولوژی هم با انتقاد از شیوه تخصیص ارز و حذف دستگاه پرتو درمانی از فهرست ارز دولتی می‌گوید: اکنون برای کاغذ و لاستیک ماشین ارز دولتی تعلق گرفته، حال این سؤال مطرح است که آیا درمان بیمار مهم‌تر بوده یا لاستیک ماشین. از همه مردم که این سؤال پرسیده شود این اتفاق‌نظر وجود دارد که بعد از اقلام غذایی موضوع دارو و درمان حائز اهمیت است.

تخصیص ارز دارویی شفاف نیست!
همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم در این‌باره می‌گوید: مدتی است که تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر قطع ارز یارانه‌ای برای رادیوتراپی‌ها باعث افزایش نرخ خدمات در این حوزه شده است که ما با آن مخالف هستیم. وی تصریح می‌کند: در دو ماه گذشته آمار‌های متفاوتی از نحوه تخصیص ارز دولتی گزارش شده که باید مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد، ضمن اینکه در اینجا این سؤال مطرح می‌شود، میزان ارز وزارت بهداشت برای دارو و تجهیزات پزشکی به ویژه در شاخه بازرگانی و واردات دارو که مشابه داخلی ندارند، چقدر است؟

اولویت با مواداولیه دارویی و بیماران خاص و صعب‌العلاج.
اما با وجود اینها، سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص تأمین ارز بیماران سرطانی اینگونه توضیح می‌دهد: هر ارزی از هر منبعی به دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یابد، بدون تردید با اولویت بیماران خاص و صعب‌العلاج نظیر سرطان تخصیص خواهد یافت.
مشاور اطلاع‌رسانی رئیس سازمان غذا و دارو اظهارات مطرح شده درباره داروی بیماران سرطانی را مغرضانه توصیف می‌کند و درباره طی نشدن دوره کارآزمایی بالینی دارو‌های شیمی درمانی ایرانی اینگونه توضیح می‌دهد: بحث اثربخشی دارو‌های شیمی درمانی را افرادی مطرح کرده‌اند و از این گفته‌اند که مطالعات حیوانی، سلولی و بالینی دارو‌های شیمی درمانی را در تولید داخل ندیده‌ایم، گویی که ادعای کشف یا اختراع داروی جدید کموتراپی در ایران شده و مولکولی دولوپ شده که منتظر مطالعات حیوانی و سلولی آن هستند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به تخصیص 3.5 میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات دارو، تجهیزات و مواداولیه دارویی تأکید می‌کند: اولویت تخصیص ارز برای تأمین مواداولیه تولیدکنندگان داروست.
وی می‌افزاید: تخصیص ارز دولتی به دارو و تجهیزات از ۲۲فروردین ماه آغاز شده و تاکنون در مجموع یک میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار آن تخصیص یافته است.

اصغری با اشاره به اینکه ۶۰۰میلیون دلار ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی به تجهیزات پزشکی و ۵۰۰ میلیون دلار برای مواد اولیه و دارو اختصاص یافته، توضیح می‌دهد: در حال حاضر حدود ۷۰۰میلیون دلار در حوزه دارو و تجهیزات ثبت‌سفارش شده که در نوبت دریافت ارز‌های متعدد از قبیل: یورو، دلار، یوآن و ین قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جوادزاده ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
    0 0
    واقعا تاسف برانگیز است ، چه راحت ارز دولتی را حذف میکنند ، کم میکنند ، محدود میکنند ، اصلا آیا اینها از کره دیگر آمده اند؟ اگر حق بیمه ای که تا کنون از بنده کسر کرده اند با سودبانکی مربوطه برگردانند هر دارویی و با هر نوع ارز را میشود خرید . تا حالا در مخمصه تهیه داروی نایاب و گران قیمت نیافتاده اند که بفهمند مردم چه میکشند.