آمار نزاع و دعوا دربین تهرانی‌ها افزایش یافته و وضع خشونت و درگیری در پایتخت همچنان نگران‌کننده و رو‌به‌رشد است. چهار ماه از سال 97 می‌گذرد و حالا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران آخرین آمارها از مراجعه مردان و زنان ایرانی به مرکز پزشکی قانونی استان را در سه ماهه اول سال اعلام کرده است. آماری که نشان دهنده سهم 38 درصدی زنان تهرانی از نزاع‌های سه ماهه اول سال 97 پایتخت است.

25هزار نزاع و درگیری تهران را به صدر رساند

سلامت نیوز:آمار نزاع و دعوا دربین تهرانی‌ها افزایش یافته و وضع خشونت و درگیری در پایتخت همچنان نگران‌کننده و رو‌به‌رشد است. چهار ماه از سال 97 می‌گذرد و حالا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران آخرین آمارها از مراجعه مردان و زنان ایرانی به مرکز پزشکی قانونی استان را در سه ماهه اول سال اعلام کرده است. آماری که نشان دهنده سهم 38 درصدی زنان تهرانی از نزاع‌های سه ماهه اول سال 97 پایتخت است.

افزایش 2 درصدی نزاع
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ، گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد، در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد امسال 25 هزار و 5 نفر به‌دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع به مرکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد مراجعان نزاع 16 هزار و 429 نفر اعلام شده بود، 2 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، از کل مراجعات به‌دلیل صدمات ناشی از نزاع در سه ماهه اول نخست امسال 15 هزار و 167 نفر مرد و 9 هزار و 138 نفر زن بوده‌اند. در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران با 2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام شده است.

 این گزارش حاکی است: طبق عدد و ارقامی که پزشکی قانونی اعلام می‌کند، استان تهران رکورددار بیشترین نزاع و درگیری است و تهرانی‌ها در صدر جدول دعوا و زد و خورد قرار دارند. آمارهای سال گذشته سازمان پزشکی قانونی هم گویای آن است که در 12 ماه سال 96، در ایران 544 هزار و 470 نفر به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که در این میان استان تهران با ثبت 93 هزار و 295مورد رکورددار ثبت نزاع در کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر آمار نزاع‌های سه ماهه اول سال نشان می‌دهد، کمترین نزاع در استان ایلام گزارش شده که تنها 785مورد نزاع در آن به ثبت رسیده است اما در شمال شرقی‌ترین استان، خراسان رضوی با 12 هزار و 407 مورد رتبه دوم را بعد از تهران به خود اختصاص داده است. اصفهان با 10 هزار و 630مورد و آذربایجان شرقی با 9 هزار و 305 مورد نزاع در رتبه سوم و چهارم هستند.

بالا بودن تعداد مراجعان به مراکز پزشکی قانونی تهران و بویژه زنان تهرانی که به‌دلیل آسیب دیدگی از دعوا به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، این موضوع را به یکی از موضوع‌های نگران‌کننده کارشناسان حوزه اجتماعی تبدیل کرده است. اما در این میان برخی از تحلیلگران مسائل اجتماعی معتقدند، آمارهایی که هر چند وقت یکبار از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود تنها آمارهای مربوط به تعداد مراجعه‌کننده به این سازمان است که برای تشکیل پرونده به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و نمی‌توان بر حسب عدد خام راجع به بیشترین و کم نزاع‌ترین استان اظهار نظر دقیق و علمی کرد. عباس عبدی تحلیلگر مسائل اجتماعی بالا بودن آمارمیزان نزاع‌ها در استان تهران را قبول ندارد.
او در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: وظیفه پزشکی قانونی تحلیل داده‌های آماری نیست به این معنا که کارشناسان پزشکی قانونی فقط عدد کسانی را که به‌خاطر نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند، می‌شمارند و عدد نزاع در هر استان را اعلام می‌کنند.اینکه بگوییم چرا پزشکی قانونی آمار را تحلیل نکرده درست مثل این است که بگوییم بهشت زهرا علت مرگ و میر را تحلیل کند.
به گفته عبدی، آمار 25 هزار نزاع که در استان تهران اعلام شده به نسبت جمعیت نیست و برحسب عدد مطلق است.

تهران رتبه اول نزاع خیابانی را ندارد
حسین سراج‌زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران نیز رتبه اول تهران در نزاع‌های خیابانی را رد می‌کند و به «ایران» می‌گوید: تهران شهر 10 میلیون نفری است اگر این عدد را در جمعیت آن تقسیم کنیم و آمار نزاع را بر حسب میزان ارائه کنیم بعید می‌دانم تهران اولین شهر پرنزاع  ایران باشد.
به اعتقاد سراج‌زاده، عدد 25هزار نزاع در تهران عدد خام و فراوانی مطلق است اگر بخواهیم راجع به بیشترین استان درگیر با نزاع حرف بزنیم باید فراوانی مطلق را به نسبت جمعیت مقایسه کنیم و آن وقت با محاسبه میزان نزاع در تهران می‌توان درباره بیشترین و کمترین استان درگیر نزاع صحبت کرد.
او می‌گوید در جدول مربوط به آمار نزاع‌های سال 97 ایلام با 785 مورد کمترین عدد نزاع را دارد در حالی که این عدد از بین جمعیت 500 هزار نفری در استان ایلام به‌دست آمده و ممکن است میزان نزاع در آن حتی از برخی استان‌ها بیشتر باشد.

محمدرضا قدیرزاده مدیرکل دفتر رئیس سازمان مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور هم  سال 96، 544 هزار و 470 مورد نزاع در کشور گزارش شده است که استان تهران 93 هزار و 295 مورد نزاع داشت وقتی این عدد را نسبت به یکصد هزار نفر جمعیت می‌سنجیم می‌بینیم آذربایجان شرقی با 34 هزار و 599 مورد رتبه اول نزاع را در سال 96 داشته است.

دکتر مهدی صابری روانپزشک مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشورهم در پاسخ به اینکه چرا تهرانی‌ها بیشتر از هر استانی دعوا می‌کنند به «ایران» می‌گوید: تسریع و رشد فعالیت‌های اجتماعی و مسائلی از قبیل تراکم جمعیت، ترافیک سنگین‌تر و فرصت کم مردم برای رسیدن به امور روزمره در تهران باعث شده آستانه تحمل مردم پایین بیاید حالا به همه اینها بار گرانی را هم اضافه کنید برای مثال در شهرستان‌ها بسیاری از مایحتاج مردم از قبیل هزینه ایاب و ذهاب و مسکن با هزینه کمتری تأمین می‌شود اما در تهران این هزینه‌ها بالا و گران‌تر است.

این روانپزشک در ادامه می‌افزاید: 90درصد نزاع‌ها بیشتر مربوط به نزاع‌های خیابانی است چرا که کمتر از 10 درصد از نزاع‌های خانوادگی به‌محاکم قضایی و پزشکی قانونی کشیده می‌شود. بیش از 90درصد ضرب و شتم‌های درون خانواده بخصوص خشونت مردان علیه زنان یا والدین نسبت به کودکان مخفی می‌ماند و به هیچ مرکز قضایی اعلام نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha