رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ارائه جزییات طرح ممنوعیت ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌های اصلی تهران گفت: ۱۰۰ برج و ۱۶ بیمارستان روی پهنه گسل‌های تهران قرار دارد که باید ایمن‌سازی شوند.

۱۰۰ برج و ۱۶ بیمارستان روی پهنه گسل‌های تهران قرار دارد

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ارائه جزییات طرح ممنوعیت ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌های اصلی تهران گفت: ۱۰۰ برج و ۱۶ بیمارستان روی پهنه گسل‌های تهران قرار دارد که باید ایمن‌سازی شوند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایلنا، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اعلام این مطلب درباره ابلاغیه ممنوعیت ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌های اصلی تهران گفت: تجارب زلزله‌ها نشان می‌دهد که بیشترین خسارت در پهنه گسل‌ها اتفاق می‌افتد. از پیش اعلام شده بود که ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌ها ممنوع است. اما کسی نمی‌دانست پهنه گسل‌ها کجا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت مسکن،به گفته او، اگرچه مطالعات پایه انجام شده بود، اما مشخص نبود که پهنه گسل‌های اصلی دقیقا کجاست. در سال ۹۵ مرکز تحقیقات با همکاری سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران و دستگاه‌های دیگر، موقعیت دقیق پهنه گسل‌های اصلی را تعیین کرد. بر مبنای این مطالعات، طرح ممنوعیت ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌های اصلی در تهران به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید، از طریق معاون رییس جمهور ابلاغ شد و نهایتا به شکل اجرایی درآمد.

شکرچی‌زاده درباره جزییات این مصوبه گفت: حدود ۲۶ کیلومتر مربع از مساحت شهر تهران از کل ۷۰۰ کیلومتر مربع در پهنه گسل‌های اصلی قرار دارد. احداث ساختمان‌های با اهمیت بسیار زیاد مانند برج با ۱۲ طبقه یا بیشتر، بیمارستان‌ها، انبار نفت یا پمپ بنزین در این پهنه‌ها ممنوع است.

محدودیتی برای ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد، متوسط و کم وجود ندارد. اما ضوابط ساخت این ساختمان‌ها در پهنه گسل‌های اصلی متفاوت و سخت‌گیرانه‌تر است. اکنون پهنه گسل‌ها تعیین شده و در سایت وزارت راه و شهرسازی قابل دسترسی است. همه می‌توانند ببینند منطقه‌ای که ساکن هستند در پهنه گسل هست یا نیست.

۱۰۰ برج بر روی گسل‌های تهران

رییس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با اشاره به برج‌هایی که در تهران بر پهنه گسل‌ها واقع شده است، گفت: حدود ۹۰۰ پرونده برج در تهران مفتوح شده. ۶۰۰ و چندی برج ساخته شده و باقی نیز در حال ساخت است. از این تعداد قریب به ۱۰۰ برج در پهنه گسل‌ها قرار دارد.

به گفته او، ۱۶ بیمارستان در سطح تهران در این پهنه‌ها قرار دارند. این ساختمان‌ها باید در اولویت مقاوم‌سازی قرار بگیرند و گسترش نیز پیدا نکند. اگر برای وزارت بهداشت امکان دارد نسبت به جابجایی آن‌ها اقدام کند. همین اتفاق باید برای پمپ بنزین‌ها، انبارهای نفت و ... نیز بیافتد.

شکرچی‌زاده درباره سرنوشت ساختمان‌هایی که اکنون در پهنه گسل‌ها قرار دارند، گفت: هیچ الزام قانونی برای تخریب ساختمان‌هایی که روی پهنه گسل قرار گرفته‌اند وجود ندارد. در این مرحله صرفا مجاز به صدور پروانه جدید نیستیم. باید توجه داشت که این ساختمان‌ها عمر مفیدی دارند و بعد از اتمام عمر امکان احداث مجدد در این مناطق وجود ندارد. برای ۱۰۰ برجی که روی پهنه گسل هستند باید بازرسی ایمنی و آموزش ایمنی برای ساکنین انجام شود.

شکرچی‌زاده افزود: آنچه اکنون شهرداری تهران ابلاغ کرده است این است که در وهله اول اجازه ساخت ساختمان با مشخصات ذکر شده در پهنه گسل‌ها داده نشود. این مصوبه از مرداد ۹۵ در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شد و در تیرماه سال جاری آقای حناچی آن را ابلاغ کردند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha