وزیر بهداشت در دومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث: بیشترین گروه سنی که در جاده های کشور دچار سانحه می شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند.

رتبه هشتم ایران در مرگ و میر جاده‌ ای در دنیا

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در دومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث: بیشترین گروه سنی که در جاده های کشور دچار سانحه می شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ سال دارند.

 

به گزارش وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی در آیین افتتاحیه دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث با بیان اینکه برگزاری این همایش قبل از آغاز شهریورماه و افزایش سفرهای تابستانه، با هوشمندی خاصی بوده، چراكه طبق آمار سالهای گذشته، بیشترین تلفات جاده ای در شهریورماه رخ داده است، خاطرنشان کرد: در شهریورماه سال گذشته، به طور متوسط روزانه ٦٦ نفر و در برخی ایام، ٨١ نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادند كه این تعداد بیش از تعداد جان باختگان هواپیمای تهران - یاسوج است.

 

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه تعداد زیاد تلفات جاده ای، شاید به دلیل این است كه برای جان انسان ها ارزشی قائل نیستیم، اظهار داشت: از یك طرف عده ای جان شیرین خود را فدای دین كرده و  مظهر ایثار و شهادت هستند که ارزش است و از طرفی نیز بیشترین تلفات جوامع بشری ناشی از خشونت های طراحی شده دشمنان در كشورهای اسلامی رخ می دهد و عده ای نیز در بی مسئولیتی مسئولین امر و کم توجه ای مردم در حوادث جان خود را از دست می دهند.

 

وزیر بهداشت تاکید کرد: صنعت خودروسازی به مردم ظلم می كند، اما از آنجاكه جان انسان ها كمتر ارزش دارد، گوش شنوای كمتری هم وجود دارد، در مجلس شورای اسلامی و دولت نیز دراین رابطه زیاد صحبت شده، اما قوه قدرتمندی كه باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری كند، متاسفانه در كشور وجود ندارد، كاش به اندازه ای كه در فضای مجازی در موضوعات سیاسی فعال هستیم و توان زیادی را صرف تبادل اطلاعات می كنیم، برای جان یكدیگر نیز وقت بیشتری می گذاشتیم تا در حوزه پیشگیری از سوانح نیز موثر تر نقش آفرینی می کردیم.

 

هر سال در دنیا یك میلیون و ٢٥٠ هزار نَفَر در اثر تصادفات و سوانح جاده ای فوت می كنند

 

دکتر هاشمی با بیان اینکه هر سال در دنیا یك میلیون و ٢٥٠ هزار نَفَر در اثر تصادفات و سوانح جاده ای فوت می كنند، یعنی هر ساعت ۱۴۲ نفر به این علت جان خود را از دست می دهند، یادآور شد: هرسال ٢٠ تا ٥٠ میلیون نفر در دنیا دچار مصدومیت می شوند كه برخی از آنها مادام العمر دچار فلج و ازكار افتادگی می شوند.

 

وزیر بهداشت با اشاره به رده سنی افرادی که در جاده های کشور تصادف می کنند، افزود: بیشترین گروه سنی که در جاده های کشور دچار سانحه می شوند، بین 15 تا 30 سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و می توانند برای جامعه کارآیی زیادی داشته باشند.

 

دکتر هاشمی بیان کرد: اگر در سال 2004، حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ بود، در سال 2030، پنجمین علت مرگ خواهد بود یعنی مردم جهان از پیشرفت تکنولوژی که برای آسایش آنها فراهم می شود، آسیب بیشتری می بینند، متاسفانه ایران در بین کشورهای منطقه  رتبه دوم و در بین کشورهای جهان، بعداز کشورهایی که اکثرا آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد.

 

فوت 16 هزار و 201 نفر در جاده ها در سال 96

 

وزیر بهداشت گفت: در سال 96، تعداد 16 هزار و 201 نفر را در جاده ها از دست داده ایم، اما آمار مصدومین جاده ای، 21 برابر میزان فوتی ها است و این در شرایطی است که آمار تلفات کمتر از میزان واقعی اعلام می شود، یعنی روزانه 44 نفر فوت می کنند که معادل فوت 2 نفر در هر ساعت است، این میزان در شهریورماه به یک نفر در یک ربع ساعت افزایش می یابد.

 

دکتر هاشمی با بیان اینکه اقدامات زیادی در راستای کاهش تصادفات جاده ای انجام شده و جای تشکر دارد، ادامه داد: کمپینی که به عنوان کمپین "شصت - سی" معرفی می شود نیز به نوعی به یکی از آسیب شناسی های پلیس راهور، پزشکی قانونی و وزارت بهداشت توجه دارد، چراکه ۶۰ درصد آسیب ها و تصادفات جاده ای، در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد و باید به مردم، راکبین، سرنشینان و رانندگان اتومبیل ها و موتورسیکلت ها هشدار دهیم تا این موضوع را رعایت کنند.

 

دکتر هاشمی گفت: امیدوارم روزی برسد تا در کشور خودروسازان منصفی وجود داشته باشند و خودروی استاندارد تولید کنند.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا زمانی که فرهنگ صحیح ترافیکی در کشور نهادینه نشود، حادثه تکرار خواهد شد و نقاط حادثه خیز بازهم حادثه می آفریند و ما به هدف نخواهیم رسید، اینجاست که نقش رسانه ها و صدا و سیما پررنگ می شود، تصریح کرد: اغلب حوادث جاده‌ ای در نقاط حادثه خیز جاده‌ ها تکرار می‌ شود و به نظر می‌ رسد اراده‌ ای وجود ندارد که این نقاط حادثه خیز یکبار برای همیشه اصلاح شود چه در زمانی که کشور پولدار بوده یا کم پول است.

 

نقش صدا و سیما در زمینه کاهش تصادفات ترافیکی بی بدیل است

 

دکتر هاشمی با اشاره به نقش موثر صدا و سیما در فرهنگسازی ترافیکی، گفت: نقش صدا و سیما در زمینه کاهش تصادفات ترافیکی بی بدیل است، البته قبل از آن نباید از نقش آموزش و پرورش و والدین غافل شد، چنانچه پدر و مادر و مدارس در این زمینه کوتاهی کنند، تلاش های ما نیز کمتر به هدف می رسد.

 

هنرمندان نیز در زمینه فرهنگسازی ترافیکی نقش خوبی می توانند داشته باشند

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش آموزش از تکرار نباید خسته شد، اگر غیراز این بود، نماز یومیه برای ما خسته کننده بود، بنابراین تکرار بعضی از کارها، نه تنها خسته کننده نیست، بلکه سودآور و شیرین است، گفت: در عین حال، هنرمندان نیز در زمینه فرهنگسازی ترافیکی نقش خوبی می توانند داشته باشند، مثلا ساخت انیمیشن های پلیس راهور و صدا و سیما تاثیر بسیار خوبی داشته است.

 

دکتر هاشمی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان در مورد سوانح و حوادث ترافیکی بی تقصیر هستیم و قربانی ندانم کاری‌ های افرادی چون رانندگان، راکبان موتور سیکلت و افرادی که در خودرو سازی نقش دارند و عدم رعایت قانون، می شویم.


نوسازی ناوگان اورژانس به کمک دولت و مجلس

 
وزیر بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه به کمک دولت و مجلس، ناوگان اورژانس را نوسازی کردیم و آمبولانس‌ های هوایی و دریایی نیز راه‌اندازی شد، عنوان کرد: امیدوارم سازمان بیمه مرکزی که به جای پول به ما پس از یکسال اوراق می ‌دهند روزی برسد که در این حوزه یک ریال نیز پرداخت نکند و هیچ کودکی مصدوم یا خانواده‌ای داغدار نشود.

 

دکتر هاشمی خطاب به مردم ایران گفت: مردم عزیز و شریف ایران، خود مراقب فرزندانشان باشند، این غصه بزرگی است که افراد 15 تا 29 سال که عزیزترین جوانان ما هستند به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست بدهند.

 

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: امیدوارم با کمپینی که راه افتاده است ( کمپین 60.30) شاهد کاهش حوادث ترافیکی در 30 کیلومتری شهرها باشیم و در سال آینده گزارش عملیاتی خوبی ارائه داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha