مسئول اداره بنیاد شهید منطقه دو شهر مشهد در خصوص سرنوشت جانباز شهید قاسم رضایی توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات بنیاد شهید درباره جانبازی که به دلیل شباهت چهره به افغانستان اخراج شد

سلامت نیوز: مسئول اداره بنیاد شهید منطقه دو شهر مشهد در خصوص سرنوشت جانباز شهید قاسم رضایی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، چند روز قبل خبری تاسف‌بار در رسانه‌ها منتشر شد؛ مبنی بر اینکه یکی از جانبازان اعصاب و روان سال‌های دفاع مقدس در یکی از مناطق تهران گم شده و مدتی بعد در یکی از شهرهای افغانستان فوت می‌کند. ملکی (مسئول اداره بنیاد شهید منطقه دو شهر مشهد) در گفت‌وگو با ایلنا در این باره گفت: آقای رضایی جانباز ۳۰ درصد بودند که ۲۵ درصد از جانبازی او مربوط به بیماری اعصاب و روان بود و در تیرماه سال گذشته به همراه خانواده عازم تهران می‌شوند و در پارک افسریه مفقود می‌شود. این فرد بعد از دوماه توسط نیروی انتظامی در قم دستگیر شده و به دلیل اینکه هیچ نوع برگه هویتی به همراه نداشته و هیچ نوع اظهاراتی در خصوص هویت خود نکرده است، توسط نیروی انتظامی به ارودگاه اتباع خارجه تحویل داده شده و بعد از مدتی به مرز میلک اعزام و از آنجا به ولایت نیمروز در افغانستان فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات فرزند این شهید ادامه داد: در ولایت نیمروز به دلیل گرسنگی و تشنگی فوت شده و در همان منطقه دفن می‌شود. در آنجا ۵۰ قبر است که مشخص نیست، کدام یک از این قبرها متعلق به شهید قاسم رضایی است.

مسؤول اداره بنیاد شهید منطقه ۲ با بیان اینکه خانواده ایشان درخواست بازگشت پیکر این شهید به کشور را دارد، گفت: اداره حقوقی و حراست بنیاد شهید در تلاش است تا با هماهنگی با ناجا و وزارت امور خارجه زمینه بازگشت پیکر این شهید به کشور ایجاد شود. ما نیز به شدت این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم پیکر شهید را به کشور و به خانواده‌اش بازگردانیم.

ملکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: برای ما هم جای سوال است که چطور می‌شود، فردی که ایرانی بوده از کشور رد مرز شود، اما متاسفانه هیچ‌گونه مدرک شناسایی نیز همراه این فرد نبوده است و به علت بیماری اعصاب و روانی که داشته، هویت خود را فراموش کرده بود.

وی تصریح کرد: خانواده در همان بدو امر که این جانباز گمشده بود به ما مراجعه و درخواست کمک کرد، ما هم به آنها گفتیم که باید به همه مراکز نظامی، انتظامی، بیمارستان‌ها و زندان‌ها مراجعه کنند و در صورت نیاز ما هم مکاتبات لازم را انجام خواهیم داد و همه این اقدامات هم انجام شد. پس از مدتی نیز از سوی دادسرای تهران با خانواده این جانباز تماس گرفته شد و به آنها اطلاع دادند که جانباز قاسم رضایی در قم بازداشت و از طریق مرز به افغانستان فرستاده شده است.

مسؤول اداره بنیاد شهید منطقه ۲ با بیان اینکه خانواده این جانباز به کلانتری تهرانپارس و افسریه مراجعه کرده و مشخصات این فرد را اطلاع داده بودند و مدت‌ها نیز به دنبال او بودند، یادآور شد: ما هم دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که متاسفانه هویت این فرد شناسایی نشده که نیاز به کارهای کارشناسی و بررسی‌‌های بیشتر در این زمینه است. مسئولان حراست بنیاد شهید نیز پیگیر این موضوع هستند.

ملکی با بیان اینکه خانواده شهید نیز از کلانتری و مامورانی که در قم اقدام به دستگیری این فرد کرده‌ بودند، شکایت کردنده‌اند، خاطرنشان کرد: در دادگاه ماموری که این جانباز را بازداشت کرده بود، اشاره کرده است که جانباز اظهارکرده بوده، افغانی است و هویت ایرانی ندارد و فرمی نیز در این خصوص پر کرده است. مامور نیروی انتظامی نیز در دفاع از خود گفته بود، وقتی فردی بازداشت می‌شود، وظیفه نیروی انتظامی است که در صورت عدم ارائه مدرک از سوی فرد، آن را به اداره اتباع تحویل دهد و ما هم همین اقدام را انجام دادیم.

وی با اشاره به موارد مشابه با ماجرای جانباز رضایی گفت: ما موارد مشابهی در گذشته داشتیم که افرادی توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بودند، اما پس از تماس با ما یا خانواده مدارکشان به نیروی انتظامی تحویل داده می‌شد و این افراد آزاد می‌شدند. اگر این فرد همانجا به نیروی انتظامی می‌گفت که ایرانی بوده و از نیروی انتظامی به ما اطلاع می‌دادند قطعا با ارائه کد ملی و مدارک شناسایی این مشکلات ایجاد نمی‌شد، اما متاسفانه ظاهرا در آن موقع این فرد دچار فراموشی شده و خودش را افغانی معرفی کرده بود.

مسؤول اداره بنیاد شهید منطقه ۲ با اشاره به مشکلات جانبازان اعصاب و روان گفت: ما قطعا باید در مقابل جانبازان اعصاب و روان احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم، خانواده‌ها نیز باید بیشتر مراقب جانبازان اعصاب و روانشان باشند تا مشکلی برای جانباز، خانواده و جامعه ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha