یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 251450

اگر والد بچه‌ای قلدر، رئیس مآب و بدقلق باشید می‌فهمید تعامل با چنین کودکی چقدر سخت است. کودک قلدر نمی‌تواند ارتباط مفید و سازنده‌ای با دیگران برقرار کند، دوستانش را از دست می‌دهد و از نگاه بزرگترها هم بچه‌ای به نظر می‌رسد که خوب تربیت نشده. اما اگر چنین فرزندی دارید چطور باید با او برخورد کنید؟

با قلدری بچه‌ها چه کنیم؟

سلامت نیوز: اگر والد بچه‌ای قلدر، رئیس مآب و بدقلق باشید می‌فهمید تعامل با چنین کودکی چقدر سخت است. کودک قلدر نمی‌تواند ارتباط مفید و سازنده‌ای با دیگران برقرار کند، دوستانش را از دست می‌دهد و از نگاه بزرگترها هم بچه‌ای به نظر می‌رسد که خوب تربیت نشده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو ضمیمه روزنامه ایران، اما اگر چنین فرزندی دارید چطور باید با او برخورد کنید؟

  با فرزندتان صحبت کنید. منظورمان نصیحت کردن نیست بلکه وضعیت موجود را توضیح دهید و سعی کنید احساسات اطرافیان را برایش روشن کنید تا نسبت به آنها همدلی پیدا کند. مثلاً بگویید: تو نمی‌خواستی عرشیا تو بازی باشه اما فکر می‌کنی الان عرشیا چه حسی داره؟

  جای قلدری را با رهبری عوض کنید. بچه‌ها نمی‌توانند بین رئیس خشن بودن و رهبر و سازمان دهنده بودن مرزی قائل شوند. به او بگویید که
رئیس بازی، خشونت نشان دادن، زورگویی و مجبور کردن دیگران کار اشتباهی است اما او می‌تواند با پرسیدن نظرات دیگران به یک راه حل خوب برسد که همه از آن راضی باشند و آن را انجام دهند. مثلاً اگر دوستانش می‌خواهند فوتبال بازی کنند و او دوست دارد شطرنج بازی کند، می‌تواند زمان را طوری مدیریت کند که به هر دو این بازی‌ها برسد.

ادبیات درست را به کودک بیاموزید. گاهی کودکان قلدر به نظر می‌رسند چون نمی‌توانند خواسته‌شان را درست و محترمانه بیان کنند. مثلاً وقتی کودک می‌گوید: باید بریم پارک، ممکن است منظورش این باشد که: من دوست دارم پارک بروم. یا: خیلی وقته پارک نرفتیم.

  فرزندتان را در فعالیت‌های گروهی شرکت دهید. کودکان امروز بخصوص اگر تک فرزند باشند مستعد روحیه قلدری و رئیس بازی هستند. فرزندتان را در رشته‌های ورزشی، هنری یا مذهبی که کار گروهی می‌کنند ثبت‌نام کنید. یا او را تشویق کنید کارهای خیریه جمعی انجام دهد و در صورت مقاومت، خودتان هم در چنین فعالیت‌هایی مشارکت داشته باشید.

  رفتار خانواده‌تان را اصلاح کنید. خیلی وقت‌ها کودکان قلدر می‌شوند چون در خانه قلدری می‌بینند. اگر در خانواده شما یک نفر به همه حکمرانی می‌کند یا فقط یک نفر است که دیگران باید از او تبعیت کنند، عجیب نیست که فرزند شما در خارج از خانه این رفتار را تقلید کند.

رفتارهای خوب کودک را تقویت کنید. هر جا کودک به نظر دیگران احترام گذاشت یا توانست با دیگران همدلی کند، به نفع جمع از خواسته‌اش بگذرد یا با مشورت کارهایش را پیش ببرد، به او پاداش دهید. بهترین پاداش، فراهم کردن فرصت بهره‌مندی از کارهایی است که به آنها علاقه دارد. مثلاً اگر عاشق شناست، به عنوان جایزه کار خوبش او را استخر ببرید یا در کلاسی که دوست دارد ثبت‌نام کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha