در زمان تقسیم گوشت دام از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

خطرتب کنگو با نگهداری گوشت دریخچال برطرف می شود

سلامت نیوز:در زمان تقسیم گوشت دام از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رئیس انجمن متخصصان بیماریهای عفونی ایران گفت: گوشت دام تا 24 ساعت پس از ذبح باید در یخچال نگهداری شود در غیر این صورت خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد و حتما باید از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود.

مسعود مردانی روز دوشنبه در آستانه عید سعید قربان  اظهارداشت: یکی از خطراتی که همه ساله در زمان عید قربان گریبانگیر مردم می شود ذبح خارج از زنجیره کشتارگاههای مجاز در کشور است.

وی نسبت به خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: بسیاری از حجاج و افرادی که حاجی دارند، طبق سنت دیرین در این ایام دام زنده تهیه و در معابر عمومی قربانی می کنند و سپس بلافاصله گوشت آن را به عنوان نذری بین مستمندان تقسیم یا مصرف می کنند در صورتی که اگر حیوان را که خارج از زنجیره کشتارگاه و به دور از نظارت دامپزشک ذبح کنند، خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بسیار است.

مردانی افزود: طبق آمار ثبت شده طی 20 سال گذشته حدود 1400 نفر به تب کریمه کنگو در کشور آلوده شده اند که از این تعداد، حدود 190 نفر فوت کردند که بالغ بر 13 درصد افراد مبتلا را شامل می شود.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دلیل عمده فوت این افراد را مواجهه با تهیه گوشت قصابی و سلاخی دام در مراکز غیر بهداشتی اعلام کرد.

مردانی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی طبق روال همه ساله با نزدیک شدن به ایام عید قربان مراکزی را برای عرضه دام زنده سالم تحت نظارت دامپزشک برای فروش یا کشتار مجاز تعیین به هموطنان معرفی می کند.
وی افزود: در تماس افراد عادی با خون تازه حیوان، خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو بسیار زیاد است و از این رو توصیه می شود هموطنان از اقدام خودسرانه برای ذبح حیوان در منازل یا گذرگاههای عمومی جدا خودداری کنند.

مردانی گفت: در سالجاری به خصوص در منطقه غرب کشور و در استان کردستان بیماری عفونی شاربن (سیاه زخم) مشاهده شده که این نوع بیماری هم در تماس انسان با دام و ذبح غیر بهداشتی دام در معابر اتفاق می افتد، بنابراین برای اینکه هموطنان از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو یا شاربن در امان بمانند، به هیچ وجه نذورات قربانی را خارج از زنجیره کشتارگاههای سنتی و صنعتی ذبح نکنند و از محل هایی که سازمان دامپزشکی برای این امر در نظر گرفته، استفاده کنند.

بیماری شاربن (Charbon) که با نامهای متفاوتی از جمله بیماری سیاه زخم یا تب طحال شناخته می شود، یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات است که منشا باکتریایی دارد. خونریزی دستگاه گوارش از علایم این بیماری است.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری به هموطنان توصیه کرد: گوشت قربانی را به هیچ وجه بلافاصله پس از کشتار گوشت مصرف نکنیم و حتما پس از گذشت 24 ساعت از کشتار قربانی، نسبت به مصرف آن اقدام کنیم چرا که در این مدت چنانچه گوشت به ویروس تب کریمه کنگو آلوده باشد، هرگونه آلودگی آن از بین خواهد رفت و مصرف آن بلامانع است.

مرادی توصیه کرد هموطنان حتما در زمان تقسیم گوشت دام از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می شود و گرچه میزبان اصلی آن حیوانات است، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می شود. تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha