رییس كل سازمان نظام پزشكی در اولین نشست خبری خود با رسانه‌های مكتوب و خبرگزاری‌ها، نسبت به سكوت خبری یك ساله بزرگ‌ترین انجمن صنفی نخبگان كشور مواجه شد.

انفعال یک‌ساله نظام پزشكی به دنبال دستوراتی از پشت پرده اتفاق افتاده؟

سلامت نیوز:رییس كل سازمان نظام پزشكی در اولین نشست خبری خود با رسانه‌های مكتوب و خبرگزاری‌ها، با انتقاد «اعتماد» نسبت به سكوت خبری یك ساله بزرگ‌ترین انجمن صنفی نخبگان كشور مواجه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،ایرج فاضل كه شهریورماه سال گذشته و پس از ششمین انتخابات نظام پزشكی به عنوان رییس جدید این سازمان صنفی انتخاب شد، به دلیل سابقه‌ای كه به دنبال اعتراضات تند به عملكرد رییس‌جمهوری دهم و همچنین انتقادات متواتر به طرح تحول سلامت و ناعادلانه بودن نحوه ارایه خدمات درمان در كشور در خاطره اهالی رسانه ساخته بود، پس از حضور در مسند ریاست سازمان نظام پزشكی و با انتخاب سكوت رسانه‌ای، به نقطه مقابل این خاطره‌ها تبدیل شد، به این معنا كه این سازمان جریان‌ساز و فعال را به یك سازمان منفعل تبدیل كرد. فاضل كه به عنوان بانی تشكیل تیم‌های اضطراری پزشكی در دوران ٨ سال دفاع مقدس شناخته می‌شود و از شاخص‌ترین پزشكان داوطلب حاضر در خطوط مقدم طی سال‌های جنگ تحمیلی است، روز گذشته صحبت خود را با ابراز نگرانی از شرایط حساس كشور با این جملات آغاز كرد: «كشور، روزهای حساسی را می‌گذراند. در این ایام، مسائل پزشكی هم مهم است اما باید اولویت‌ها را مشخص كنیم.»

به دنبال ابراز این نگرانی، «اعتماد» هم ضمن بیان انتقادات خود نسبت به تغییر رویه این سازمان صنفی و طرح این ابهام كه ممكن است انفعال یك‌ساله سازمان نظام پزشكی به دنبال دستوراتی از پشت پرده اتفاق افتاده باشد، از رییس كل سازمان نظام پزشكی خواست كه حساس بودن شرایط كشور را به عنوان ریاست این سازمان، تبیین كرده و از مصادیق مشابه طی ٤٠ سال گذشته بگوید و فاضل هم پاسخ داد: «فكر كردم كه نظام پزشكی، نیازمند آرامش و متانت است. امواج تند رسانه‌ای، معمولا نتایج چندان مثبتی هم ندارد و سازنده نیست.

در مواردی كه لازم بوده اطلاع‌رسانی كرده‌ایم منتها شاید آنقدر كه شما انتظار داشتید نبوده است. امروز هم‌ زمانی نیست كه موج راه بیندازیم. پزشكی و قضاوت بسیار وظیفه سنگینی است و چندان نمی‌تواند در دست‌انداز موج‌ها قرار بگیرد و ایجاد آرامش و محیط امن برای طبابت، از مهم‌ترین وظایف نظام پزشكی است. امروز هم مسائل جاری مملكت، همه شؤون اجتماعی را درگیر كرده منتها پزشكی به دلیل حساسیت امر و اهمیت درگیری در این مسائل، شاید بیش از همه متاثر شده باشد.

ما دوباره با تحریم‌ها روبه‌رو می‌شویم و از نان شب مردم تا سایر مسائل تحت تاثیر تحریم‌ها خواهد بود. ما نگران مسائل مربوط به بخش سلامت هستیم. شما همین امروز هم آثاری می‌بینید كه نشان می‌دهد روزهای نسبتا دشواری در پیش خواهیم داشت. بار اول هم نیست و طی ٤٠ سال گذشته، بارها این شرایط را تجربه كردیم و از تنگناها گذشتیم ولی فكر می‌كنم تا ابد نمی‌توانیم این‌طور ادامه بدهیم و باید مسائل‌مان را با دنیا حل كنیم. باید مسائل‌مان را با دنیا حل كنیم تا بتوانیم مملكت‌مان را از دست‌اندازها نجات دهیم و یك آینده اطمینان‌بخش برای جوانان‌مان ترسیم كنیم كه ان‌شاءالله با تجربه‌هایی كه آموختیم، بتوانیم چنین مسیری را انتخاب كنیم.»

فاضل درباره پیش‌بینی وضعیت ارایه خدمات سلامت در مراكز درمانی طی ماه‌های آینده و احتمال اجبار به توقف ارایه خدمات غیرضروری طی ماه‌های آینده، با ابراز نگرانی نسبت به مشكلات جدی بیمارستان‌های خصوصی به دلیل ناهماهنگی افزایش هزینه‌های جاری با تعرفه‌های خدمات درمانی هم هشدار داد كه شرایط ادامه كار بیمارستان‌های خصوصی به دلیل مشكلات اعتباری، در شرایط تهدید‌كننده‌ای قرار گرفته و افزود: «خدمت درمانی به هیچ‌وجه متوقف نمی‌شود و هیچ مركزی هم تعطیل نخواهد شد اما ناچاریم اقدامات غیرضروری را متوقف كنیم. لازم است كه در این تغییرات بزرگ اقتصادی كه پیش‌بینی شده و از گذشته هم داشتیم و امروز هم در پیش داریم، تمام بخش‌های كشور و به‌خصوص بخش سلامت خود را با شرایط موجود تطبیق دهند.

بسیاری از هزینه‌هایی كه قبلا به آسانی تحمل می‌كردیم، امروز ممكن نیست و من تكرار می‌كنم كه روزهای دشواری از نظر مسائل سلامت در پیش داریم. داروها و امكانات پزشكی حتی در حد یك بخیه معمولی و انواع و اقسام امكانات مورد نیاز برای یك اقدام درمانی و جراحی یا تجهیز بیمارستان‌ها، همگی به مشكل برخورد خواهد كرد. امروز مساله بیمارستان‌ها فقط هزینه گردش‌كار نیست بلكه باید برای به روز رسانی امكانات‌شان هزینه كنند و همه اینها بسیار گران خواهد شد و با توجه به نوسانات منفی بیمارستان‌ها، حتما بسیاری از اقدامات غیرضروری متوقف خواهد شد چرا كه تمام امكانات و خدمات شامل ارز دولتی نمی‌شود.»

فاضل در توضیح نحوه همراهی جامعه پزشكی با شرایط اقتصادی و سیاسی پیش رو گفت: «جامعه پزشكی باید از این موضوع آگاه باشد. پزشكان باید در تجویز داروها دقیق‌تر عمل كرده و اگر دارویی لازم نیست تجویز نكنند یا داروهای ارزان‌تر تجویز كنند. بسیاری از بیماران در مراجعات‌شان تقاضاهایی در حوزه انجام آزمایشات و تصویربرداری غیر ضروری دارند. در این مورد هم پزشكان باید بر اساس قضاوت خود و نه درخواست بیمار، تجویز لازم را انجام دهند تا به این ترتیب با صرفه‌جویی این دوران را پشت سر‌ گذاریم.»

فاضل به بازنگری نهایی كتاب ارزش نسبی خدمات سلامت بر اساس درخواست شورای عالی بیمه اشاره كرد، ضمن آنكه به گفته فاضل در بازنگری نهایی، برخلاف ویرایش سال ٩٣ كه تعرفه‌های برخی گروه‌های پزشكی دستكاری و منجر به اعتراض سایر گروه‌ها نسبت به ناعادلانه بودن تعرفه‌ها شده بود، ارزش نسبی خدمات سلامت به ارقام اولیه بازگشته و این كتاب، از این پس مرجع تعیین تعرفه‌های خدمات درمانی در كشور خواهد بود كه البته تاكنون هم اعتراضاتی نسبت به استفاده از این مرجع مكتوب در برخی گروه‌های پزشكی شكل گرفته چرا كه آنها، مایل نیستند تعرفه‌های‌شان كاهش یافته و ارقام به اصل خود برگردد.

علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی هم در این نشست ضمن اشاره به ثبت ۵ هزار و ۶۰۰ شكایت در دادسرای سازمان نظام پزشكی طی سال گذشته گفت: «۴ درصد این شكایات مربوط به تبلیغات بود كه بیش از ۵۰ درصد آن منجر به محكومیت پزشكان شد.»

فتاحی درباره توان این نهاد صنفی برای مقابله با تبلیغات غیرواقعی صدا و سیما درباره محصولات آرایشی- بهداشتی هم، ضمن سكوت به نشانه غیرممكن بودن هر اقدامی برای مقابله با این تبلیغات غیرواقعی، در توضیح آخرین وضعیت اعتباری بیمارستان‌های خصوصی در شرایط اقتصادی امروز، گفت: «در تهران بیش از ٥ ماه است كه بیمه‌های تكمیلی پرداختی به بیمارستان‌ها نداشته‌اند و ٣٠ بیمارستان خصوصی تهران از زمستان سال گذشته حدود ٥٠٠میلیارد تومان از بیمه‌های تكمیلی طلب وصول نشده دارند در حالی كه اگر این مطالبات، دی ماه سال گذشته تسویه می‌شد امكان خرید تجهیزات بیشتری وجود داشت اما در حال حاضر، ارزش این میزان مطالبات به دلیل تغییرات چند‌ماهه نرخ ارز به یك سوم ارزش واقعی خود تنزل پیدا كرده و قطعا امكان خرید هرچه كمتر ایجاد می‌كند.» به گفته فتاحی، ٦٠ درصد هزینه‌های بیمارستانی مربوط به دستمزد نیروهای انسانی است و در حالی كه نرخ تورم طی ٤ ماه گذشته و بر اساس گزارش‌های بانك مركزی حدود ٣٠ الی ٧٠ درصد بوده اما مقرر شده كه دستمزد نیروی انسانی حدود ٢٠ درصد اما در مقابل، تعرفه خدمات درمانی، حداكثر ٥ درصد افزایش داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود از درخواست مكتوب سندیكای بیمارستان‌های خصوصی از رییس كل سازمان نظام پزشكی برای موافقت با افزایش تعرفه خدمات بستری در بیمارستان‌های خصوصی خبر داد و درباره میزان این افزایش افزود: «پیشنهاد ما افزایش ١٢ درصدی بوده كه البته باید در شورای عالی بیمه و دولت مطرح شود اما همین افزایش هم در كنار صرفه‌جویی اعتباری مدیران بیمارستان‌ها، كمك بزرگی به بیمارستان‌های خصوصی برای تطبیق با افزایش هزینه‌های جاری خواهد بود.»

هشدار نسبت به افزایش مهاجرت پزشكان؛ به‌ویژه پزشكان عمومی از دیگر بحث‌های این نشست خبری بود كه البته علیرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشكی آماری در این باره ارایه نداد اما به افزایش قابل توجه صدور گواهی تحصیل برای فارغ‌التحصیلان پزشكی طی ماه‌های گذشته استناد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha