چرا مشکلات خوزستان روز به روز بیشتر می شود؟ چرا کارون و کرخه و هورالعظیم هر روز خشک تر می شوند؟ به چه دلیل "هورالعظیم" یکماه است که در آتش می سوزد اما حقابه های قانونی اش که بر اساس مصوبه دولت باید پرداخت می شود همچنان پرداخت نمی شود؟ آیا دستگاهی ناظر بر اجرای مصوبه ها وجود ندارد؟

چرا وزارت نیرو مصوبه پرداخت حقابه هورالعظیم را اجرا نمی‌کند؟

سلامت نیوز: چرا مشکلات خوزستان روز به روز بیشتر می شود؟ چرا کارون و کرخه و هورالعظیم هر روز خشک تر می شوند؟ به چه دلیل "هورالعظیم" یکماه است که در آتش می سوزد اما حقابه های قانونی اش که بر اساس مصوبه دولت باید پرداخت می شود همچنان پرداخت نمی شود؟ آیا دستگاهی ناظر بر اجرای مصوبه ها وجود ندارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز، خوزستان اینروزها در گردابی از مسائل وبحران های محیط زیستی متعدد افتاده است که خشک شدن تالاب ها و هورها و رودخانه ها یکی از مهم ترین عوامل آنهاست. آگاهان بر این باورند که تا هنگامی که مشکل هورها وتالاب ها حل نشود و حقابه آنها پرداخت نشود، نه مساله ریزگردها حل می شود، نه معضل بی آبی و خشکی نخلستان ها ونه مشکل دود ناشی از آتش هورالعظیم که زندگی مردم را گرفته است.

 این درحالی است که وزارت نیرو باید طبق مصوبه ها حقابه تالاب ها را پرداخت می کرد که نکرده است. علاوه بر این مصوبه، هیأت دولت در فروردین امسال، مصوبه دیگری در خوزستان به‌ تصویب رساند و از وزارت نیرو خواست برای کنترل کانون‌های تولید گرد وغبار خوزستان و هورهای اطراف اهواز که در نتیجه سدسازی‌های بی‌رویه و کانال‌های انتقال آب خشک شده است حدود 650 میلیون مترمکعب آب به‌عنوان حقابه سالانه تخصیص دهد؛ اما با‌ وجود تشدید گرد و غبار دومین مصوبه زیست محیطی دولت هم توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

 حالا فعالان محیط زیست خوزستان می گویند آیا نظارتی بر اجرای مصوبه ها وجود ندارد؟ پس اساسا تصویب یک مصوبه چه ارزشی دارد و چرا انجام می گیرد؟ آیا وزارت نیرو که خود عامل اصلی پیدایش درد یعنی سدسازی های بدون ارزیابی بوده و تخلف های آشکار در این باره دارد حالا در مرجله درمان درد نیز باید با بی توجهی به مصوبه ها که باز هم تخلف محسوب می شود، پروسه درمان درد را مختل کند؟!

یک فعال محیط زیست خوزستان درباره اوضاع اینروزهای این استان و راهکارهایی که منجر به اصلاح وضعیت محیط زیست این استان می شود به اسکان نیوز گفت:« به جز مشکل ریزگرد و آب در خوزستان، نردیک به یک ماه است که زندگی مردم را دود گرفته است. آتش سوزی "هورالعظیم و بی مسوولیتی وزارت نیرو در قبال این آتش سوزی در عدم اختصاص حقابه این تالاب بزرگ بحران را دامن زده است.»

او گفت:« این درحالی است که علاوه بر مصوبه "حقابه تالاب ها" که بعدها قانون شد هیأت دولت در روز 15 فروردین ماه سال‌جاری، مصوبه دیگری در خوزستان به‌ تصویب رساند و از وزارت نیرو خواست برای کنترل کانون‌های تولید گرد وغبار خوزستان و هورهای اطراف اهواز که در نتیجه سدسازی‌های بی‌رویه و کانال‌های انتقال آب خشک شده است حدود 650 میلیون مترمکعب آب به‌عنوان حقابه سالانه تخصیص دهد؛ اما با‌ وجود تشدید گرد و غبار دومین مصوبه زیست محیطی دولت هم توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.»

این فعال محیط زیست خوزستان در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو برای نیشکر با این استدلال که هزاران نفر از کاگران بیکار می شوند حق ادامه حیات قائل بوده و سهم آب آنها را می دهد؛ اما برای هورالعظیم که میلیون ها زندگی به آن بستگی دارد و قانون و مصوبه دریافت حقابه دارد چنین حقی قائل نیست.

او در ادامه از مسوولان پرسید:« واقعا آیا قدرتی وجود ندارد که نظارت بر اجرای این مصوبه های نمایشی بی عمل داشته باشد و اجرای آنها را توسط دستگاه متولی پایش کند؟»
او هشدار داد: « در بحث تامین حقابه ها وزارت نیرو نه بر اساس مصوبه ها که به دلخواه و رویه خودش، هر کدام را که بخواهد اجرایی می کند و هر کدام را که نخواهد نادیده می گیرد.»

او تاکید کرد:« ضمن اینکه در بسیاری از تالاب ها و رودخانه ها به جای آب، فاضلاب را رهاسازی می کنند که این مساله مشکلات را دامن زده است. الان مردم شهرستان امیدیه به شدت در اثر دفع غیربهداشتی و رهاسازی فاضلاب شهری و روستایی و همچنین رهاسازی فلرها (گازهای همراه نفت) و پسماندهای نفتی در عذاب هستند و این وضعیت، بر سلامت مردم و محیط زیست این شهرستان نفت خیز تاثیر جدی گذاشته است. ما بارها از مسوولان، مخصوصا استاندار خوزستان و نماینده مردم امیدیه در مجلس شورای اسلامی خواسته ایم در اینباره بررسی کنند تا مشکلات را کاهش بدهند؛ اما می بینیم که توجه چندانی به راهکارهای علمی و عملی نمی شود.»

این فعال محیط زیست همچنین گفت:« اجرای سدهای "کوهرنگ 3 " و "خرسان" بدون ارزیابی و بی مجوز محیط زیست، مشکلات بسیاری را برای خوزستان ایجاد کرده که ما توقف بی قید وشرط سدسازی بر سرشاخه ها و رودهای استان و نیز طرح های انتقال آب و توقف پمپاژهای آب که در بسیاری از نقاط در حال انجام است را می خواهیم.»
 
حال خراب رودخانه های خوزستان

این فعال محیط زیست گفت:« وضعیت رودخانه های خوزستان بسیار بغرنج است و ما درخواست سریع تشکیل "شورای حفاظت" برای همه رودخانه های بزرگ استان از جمله زهره، مارون، کرخه، جراحی، دز، رود زرد و... را داریم. همچنین برخورد قاطع و قانونی برای مسدود ساختن چاه های عمیق غیرمجاز در سراسر خوزستان، رهاسازی حقابه کشاورزان استان و الزام وزارت جهاد کشاورزی به تامین اعتبار برای حمایت از کشاورزان و اجرای الگوی صحیح کشت و تغییر شیوه های آبیاری را می خواهیم.»

او هشدار داد:« نگذارید وضعیت خوزستان از وضع موجود بدتر شود. شاید الان هنوز وقت برای اصلاح اوضاع محیط زیستی باقی باشد؛ اما اگر امروز کاری نکنیم و این آخرین فرصت ها نیز از دست برود پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت و مشکلات اجتماعی و سیاسی-امنیتی استان خوزستان را دربر خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha