یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان علل بروز ام. اس و نقش ویتامین دی در بروز این بیماری را توضیح داد.

نقش ویتامین D در بروز ام.اس

سلامت نیوز:یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان علل بروز ام. اس و نقش ویتامین دی در بروز این بیماری را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌دکتر محمد مهدی ناصحی  با بیان اینکه مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمن است که به دستگاه اعصاب مرکزی CNS (مغز، نخاع و عصب بینایی) حمله می‌کند، افزود: MS به طور اولیه به غلاف دور سلول‌های عصبی که میلین نام دارد، حمله می‌کند. این اسکار بجا مانده (که پلاک یا ضایعه نیز نامیده می‌شود) با هدایت عصبی تداخل پیدا ‌کرده و سبب علایم MS می‌شود.

وی با بیان اینکه علایم بیماری MS بر اساس محل ضایعه متنوع است، افزود: این بیماری در نژاد قفقازی شایع‌تر از آمریکایی‌های آفریقایی تبار است.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با تاکید بر اینکه MS هنوز ناشناخته است، افزود: محققین معتقدند که زمینه ژنتیکی که به وسیله بعضی عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی تحریک می‌شود، می‌تواند عامل آن باشد.

وی با بیان اینکه در دهه اخیر تعداد بیشتری از فاکتورهای ژنتیکی و محیطی مستعد کننده MS در کودکان شناخته شده‌اند، افزود: نقش هورمون‌های زنانه با توجه به شیوع بیشتر MS  در بانوان و همچنین در نوجوانانی که سن قاعدگی پایین‌تری دارند، مورد توجه است.  همچنین چاقی به عنوان یک فاکتور مستعد کننده در نظر گرفته شده است.

این فلوشیپ تکمیلی MS اظهار کرد: کمبود ویتامین D  احتمال ابتلا به MS و همچنین احتمال عود را در کودکان بیشتر می‌کند.

ناصحی عنوان کرد: نقش تماس زودرس با ویروس ابشتاین‌بار در افزایش احتمال ابتلا به‌ MS در تحقیقات اخیر بیان می‌شود و افزایش ریسک MS در سیگاری‌ها و در بچه‌هایی که در معرض دود سیگار قرار دارند را نیز مطرح کرده‌اند، ولی هیچ همراهی بین MS و تغذیه و رژیم غذایی دیده نشده است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تشخیص MS در کودکان اشاره کرد و گفت: خستگی، تغییر در بینایی، ضعف، گزگز اندام‌ها ( Numbness & Tingling )، درد، عدم تعادل، سفتی، مشکلات اجابت مزاج و ادرار، تغییرات هیجانی و خلقی شامل افسردگی و اضطراب، مشکلات تکلم، مشکلات حافظه و تمرکز از جمله علائم MS است.

ناصحی با اشاره به تفاوت علائم MS در کودکان و بزرگسالان گفت: علائم اولیه بیماری ممکن است متفاوت باشد؛ به صورت کاهش سطح هوشیاری، سردرد، کنفوزیون، کوما، تشنج، سفتی عضلات گردنی، تب و فقدان یا کاهش انرژی تظاهر کند و حملات بعدی در فواصل مختلف بروز کند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان یادآورشد: MS در بچه‌ها ممکن است نسبت به بزگسالان آرام‌تر و سیر بدتری پیدا کند، اما افرادی که در دوره کودکی یا نوجوانی مبتلا می‌شوند ممکن است دچار ناتوانی در سن بالاتر شوند.

وی اضافه کرد: همچنین این بیماری ممکن است ایجاد مشکلات بیشتری در تفکر و احساسات هیجانی برای بچه‌ها و نوجوانان کند و همچنین ممکن است عملکرد مدرسه، تصویر بیمار از خودش و ارتباط با همسن و سالان را دچار مشکل کند.

ناصحی با اشاره به علائم MS در کودکان گفت: علائم شبیه به بزرگسالان و شامل مشکلات در کنترل مثانه و اجابت مزاج،  ضعف،  مشکلات قدم زدن،  تغییرات بینایی،  اسپاسم عضلات،  تغییرات حسی،  گزگز و ... است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: درمان افراد باید هر چه سریعتر و صرفا زیر نظر فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان انجام شود.

وی با بیان اینکه اکثر کودکان مبتلا به  MS در سال‌های اولیه بیماری دچار ناتوانی جسمی وحرکتی نمی‌شوند، خاطر نشان کرد: اختلالات شناختی در MS  کودکان ممکن است زودتر شروع شود که شامل اختلال در حافظه، عملکرد ذهنی و سرعت انتقال مطالب می‌شود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha