سلامت نیوز :یك متخصص زنان با بیان اینکه 80 درصد از مبتلایان به پوکی استخوان را در دنیا زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان كرد: در دوران حاملگی و شیردهی امکان تجزیه بافت استخوانی در زنان بیشتر حس می‌شود. همچنین به علت کاهش استروژن روند تجزیه استخوانی در آنان شدیدتر است.

دکتر فرزانه صمدی در گفت وگو با ایسنا، گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز از زمان شروع کاهش تراکم استخوان‌ها در بدن فرد مبتلا تا بروز اولین نشانه‌ها و علایم آن روند تدریجی دارد.

وی افزود: پوکی استخوان از بیماری‌های شایعی است که بعد از 30 سالگی روند آن در افراد آغاز می‌شود.

این متخصص زنان در ادامه گفت: مردان مسن نیز به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند که البته میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است.

صمدی بیان کرد: به طور تقریبی از هر سه زن یک نفر و از هر 12 مرد یک نفر به پوکی استخوان دچار می‌شوند.

متخصص زنان، اطفال و پوست تصریح کرد: این نوع بیماری منجر به ده‌ها هزار شکستگی ناتوان کننده در سال می‌شود که عمده این شکستگی‌ها در نواحی گردن، استخوان ران، محورهای ستون فقرات و استخوان‌های مچ دست رخ می‌دهد.

صمدی افزود: با افزایش سن و شروع دوران میانسالی و پیری، روند کاهش تراکم استخوان‌ها در انسان آغاز می‌شود که موضوعی طبیعی است.

وی با بیان اینکه علت بروز بیماری پوکی استخوان در جهان امروز همان تغییر شیوه و سبک زندگی است، افزود: اسئوپروز از بیماری‌های بسیار خطرناک قرن محسوب می‌شود که در صورت پیشرفت آن عوارض نامطلوبی چون شکستگی سریع استخوان‌ها و زمین‌گیر شدن فرد و در نهایت در مراحل بسیار پیشرفته درگیر شدن دیگر اعضاء و ارگان‌های حیاتی بدن حتی مرگ بیمار مبتلا را هم به دنبال دارد.

وی تحرک کمتر زنان نسبت به مردان را یکی از علل افزایش خطر ابتلا به این بیماری در زنان عنوان کرد.

این متخصص زنان گفت: استخوان بندی ظریف و کوچک، سابقه خمیدگی پشت یا شکستگی سر استخوان ران، داشتن موی قرمز یا طلایی و پوکی استخوان در مادران، 60 تا 80 درصد شانس ابتلا به این بیماری را در دختران افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha