سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 251644

پلاکت خون باید بین ۱۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار در هر میلی متر مکعب خون برای بزرگسالان باشد. البته پلاکت خون در کودکان و نوزادان کمی بیشتر است. زمانی که پلاکت زیر ۵۰ هزار و یا این که بیشتر از یک میلیون باشد، اتفاق غیر طبیعی رخ داده است و حتما باید به آن توجه شود.

پلاکت های خون را با 7 گام سالم افزایش دهید

سلامت نیوز:پلاکت خون باید بین ۱۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار در هر میلی متر مکعب خون برای بزرگسالان باشد. البته پلاکت خون در کودکان و نوزادان کمی بیشتر است. زمانی که پلاکت زیر ۵۰ هزار و یا این که بیشتر از یک میلیون باشد، اتفاق غیر طبیعی رخ داده است و حتما باید به آن توجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،پلاکت خون، اجزای کوچک مسطحی است که در خون وجود دارد و از بقیه سلول های خونی بسیار کوچک تر است.

این ساختارها حاوی آنزیم هایی هستند که باعث انعقاد خون می شوند و وظیفه اصلی آنها جلوگیری از خون ریزی و خارج شدن گلبول قرمز از داخل رگ است. همچنین غیر از کنترل انعقاد خون، از میزان پلاکت برای بررسی روند بهبود نارسایی مغز استخوان و بیماری های خونی هم استفاده می شود.

وقتی تعداد پلاکت های خون کم است، علائمی از قبیل خستگی، کبودی آسان، و لکه های ناشی از خون ریزی را روی پوست مشاهده می کنید. تعداد پایین پلاکت ها تحت عارضه ای به نام ترومبوسیتوپنی شناخته می شود.

برخی از عفونت ها، لوسمی، روند درمان سرطان، مصرف الکل، سیروز کبدی، بزرگ شدن طحال، بیماری های خود ایمنی و برخی از داروها می توانند منجر به ایجاد ترومبوسیتوپنی شوند.

با یک آزمایش خون ساده می توان این عارضه را تشخیص داد. اگر شما ترومبوسیتوپنی خفیف داشته باشید، می توانید از طریق دریافت رژیم غذایی سالم و برخی مکمل اه، میزان پلاکت ها را افزایش دهید. با این حال اگر این عارضه شدید باشد، نیاز به درمان های جدی تر مطرح می شود:

ویتامین ب 12: به حفظ سلول های خونی شما کمک می کند. کمبود ویتامین ب 12 با شمارش کم پلاکت ها همراه است. بهترین منابع ویتامین ب 12 عبارتند از جگر، سیب زمینی، تخم مرغ. این ویتامین در منابع لبنی مانند شیر و پنیر نیز یافت می شود. برخی مطالعات نشان می دهند که شیر گاو می تواند با تولید پلاکت مرتبط باشد.

فولات: شکلی از ویتامین ب است که برای سلول های خونی ضروری به نظر می رسد. فولات در منابع طبیعی از جمله بادام زمینی، نخود، لوبیا، پرتقال، یافت می شود.

پروتئین های بدون چربی: پروتئین های بدون چربی منابع بسیار خوبی از زینک و ویتامین ب 12 هستند. این مواد مغذی نقش مهمی در معکوس کردن اثرات بیماری ترومبوسیتوپنی دارند. در صورتی که دچار کاهش پلاکت خون شده اید باید به رژیم های غذایی با دوز کافی از پروتئین های پلاکت ساز مانند بوقلمون، ماهی و مرغ بیشتر علاقه نشان دهید.

آهن: این ماده معدنی برای توانایی بدن برای تولید سلول های سالم خون ضروری است. مطالعات نشان داده که از سال 2012 تا کنون تعداد افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن در سراسر دنیا در حال افزایش است. شما می توانید سطوح بالایی از آهن را از طریق مصرف غذاهایی مانند گوشت قرمز، دانه کدو تنبل، عدس، و ... دریافت کنید.

ویتامین سی: به پلاکت ها کمک می کند تا با هم ترکیب شوند و به طور موثر عمل کنند. همچنین به جذب موثر آهن در بدن کمک می کند و باعث افزایش شمار پلاکت ها می شود. ویتامین سی در انبه، آناناس، کلم بروکلی، فلفل سبز یا قرمز، گوجه فرنگی ها، گل کلم و ... یافت می شود.

کلروفیل: دارای ساختار مولکولی شبیه هموگلوبین است و در تولید خون و افزایش پلاکت های خون نقش مهمی دارد. آب پنیر حاوی بیش از 70 درصد کلروفیل است.

روغن کبد ماهی و روغن کتان: مصرف همزمان روغن کتان و روغن کبد ماهی می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود. این روش، یک رویکرد قابل توجه در درمان کمبود پلاکت خون است. چرا که یکی از دلایل بروز بیماری ترومبوسیتوپنی، زمانی است که به دلیل ضعف قوای ایمنی، بدن به اشتباه به ارگان های خود حمله می کند که در نتیجه منجر به نابود شدن پلاکت ها می شود. این روغن های پلاکت ساز همچنین باعث کاهش التهابات بدن شده و به جریان خون در سراسر بدن کمک می کنند. توجه داشته باشید که استفاده از این روغن های ممکن است موجب رقیق شدن خون شود.

منبع:healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha