نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر طبق کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر باید هماهنگی های خود را در جهت حفظ گونه های نادر افزایش دهند.

گونه‌های نادر جانوری خزر در معرض انقراض/لزوم همکاری همسایگان خزر برای حفظ گونه های در معرض انقراض

سلامت نیوز:نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر طبق کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر باید هماهنگی های خود را در جهت حفظ گونه های نادر افزایش دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،مهرداد بائوج لاهوتی  در خصوص ابعاد محیط زیستی رژیم حقوقی دریای خزر گفت: مواردی محیط زیستی که در این رژیم حقوقی آورده شده به نظر برای کنوانسیون دریای خزر کافی باشد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همان طور که می دانید بعد از امضای این کنوانسیون توسط 5 کشور حاشیه دریای خزر جنجال زیادی در مورد سهم ایران به پا شد در حالی که اساساً بحث سهم در این نشست مطرح نبوده است. فعلاً مقرر شده که هر کشوری طبق نوار مرزی که دارد تا 15 مایل جزو سرزمین اصلیش باشد و در مناطق آزاد با پرچم 5 کشور تردد صورت گیرد.

وی ادامه داد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بیشتر به مسائل کلی و امنیتی پرداخته است و بحث محیط زیست را ما در کنوانسیون "حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر" داشتیم که در آن همه کشورهای حاشیه خزر متعهد به حفظ محیط زیست دریا شدند و قوانینی به امضای 5 کشور رسید.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: اما در عین حال در هر شرایطی این 5 کشور حاشیه خزر باید با همکاری های گسترده در جهت حفظ بزرگترین دریاچه دنیا تلاش کنند و اقدامات کشورها منوط به اقدامات دیگر کشورها نباشد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع اگر همه با هم همکاری داشته باشیم می توانیم اقدامات مناسبی برای حفظ محیط زیست دریا انجام دهیم. یکی از این اقدامات حفظ گونه های کمیاب است که بعضی از آن ها به شدت در خطر انقراض هستند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در پایان در این مورد که آیا اقدامات کشورها در سواحل خودشان می تواند مورد اعتراض دیگر اعضا قرار بگیرد، گفت: ساحل دریا تا 15 مایل جزو سرزمین اصلی کشورها محسوب می شود و دیگر کشورها نمی توانند دخالتی در امور داخلی یکدیگر داشته باشند اما این دلیل نمی شود که هر کدام از این کشورها هر کاری خواستند در ساحل خود انجام دهند چون این به کل دریا آسیب می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha