وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس گزارشی که در قالب نظرسنجی‌های مردمی داده می‌شود، مردم قدردان خدمات جامعه پزشکی هستند و پزشکان و معلمان از بالاترین درصد اعتماد در جامعه برخوردارند.

از حذف "طرح پزشکان" استقبال می‌کنیم/"اعتماد"، بزرگ‌ترین اشتباهم در "تحول سلامت" بود

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس گزارشی که در قالب نظرسنجی‌های مردمی داده می‌شود، مردم قدردان خدمات جامعه پزشکی هستند و پزشکان و معلمان از بالاترین درصد اعتماد در جامعه برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم گرامیداشت جایگاه ارزشمند پزشکان با بیان این که خوشحالیم که روز پزشک امسال با عید قربان و روز عرفه همزمان است، افزود: عید قربان، روز امتحان الهی برای حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) و مادر حضرت اسماعیل (ع) بود که با سربلندی از این امتحان الهی بیرون آمدند. امیدواریم که ما نیز از امتحانات پیش رو سربلند بیرون بیاییم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به این که سربلندی چیزی جز نیک اندیشی، درست کاری و گفتار نیک نیست و این همان دستورات دین است، گفت: به تعبیر علامه طباطبایی، دین اسلام در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه می‌شود و دین اسلام هم رحمانیت است و هم رحیمیت، گر چه ما بیشتر به جباریت آن توجه کرده‌ایم.

هاشمی با بیان این که روز پزشک مصادف با سالروز تولد ابوعلی سینا است که در طول ۵۷ سال از زندگی خود، ۴۵۰ کتاب نوشت، گفت: در روز پزشک، همه مردم و بیمارانی که بعد از خدا به پزشکان توکل و عنایت دارند، این روز را به آنها تبریک می‌گویند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: برخی روزها در طول سال، به نام برخی صنوف نامگذاری شده و اعضای آن صنف دور هم جمع می‌شوند و به هم تبریک می‌گویند. اگرچه ممکن است جامعه نسبت به آن روز بی‌تفاوت بوده و قضاوت جامعه برخلاف اعضای صنف باشد که لازم است کاری کنیم مردم گرد ما جمع شوند.

هاشمی با بیان این که در روز پزشک بسیاری از مردم در مراجعه به پزشکان، قدرشناس هستند، اگرچه متاسفانه در دهه‌های گذشته، جایگاه والای پزشکی مغفول مانده است، افزود: ملت‌ها در قدردانی و سپاسگزاری به بزرگان خود تاسی می‌کنند و متاسفانه قدرشناسی و سپاسگزاری در بین اقشار فرهیخته و روشنفکر کشور کمتر دیده می‌شود و بیشتر گله می‌کنیم و عیوب همدیگر را می‌بینیم و بازگو می‌کنیم. 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه کشور و ملتی به جای شکور بودن، کفور باشد، نوعی ظلم است و کسی که شاکر نیست، موحد هم نیست، اما فردی که شاکر بوده، اما کافر باشد روزی به خاطر شکرگزاری، موحد هم می‌شود.

هاشمی همچنین افزود: در دهه‌های گذشته از تریبون‌های مختلف و از سوی بالاترین مقامات و رده‌های کشور، شاهد افزایش ناشکری، اتهام، مطالبه‌گری و تکرار اتهامات و دروغ علیه جامعه پزشکی بوده‌ایم.  در جلسات مختلف در دولت و در حضور مقام معظم رهبری و مسئولان بلند پایه کشور گزارشی که در قالب نظرسنجی‌های مردمی داده می‌شود، مردم قدردان خدمات جامعه پزشکی هستند و پزشکان و معلمان از بالاترین درصد اعتماد در جامعه برخوردارند.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در شش سال گذشته و بر خلاف ادوار قبل، وزارت بهداشت در کنار صنف و سازمان نظام پزشکی بوده اگرچه در مواردی اختلاف نظر و عقیده وجود دارد، گفت: در موضوع تعرفه‌های پزشکی در شورای عالی بیمه و قوانین مرتبط مجلس و در مورد موضوعات مختلف از جمله طرح تعهد پزشکان، نظرات یکسانی با سازمان نظام پزشکی داریم. 

وزیر بهداشت همچنین با بیان این که علیرغم اینکه برخی افراد ناآگاه به دنبال ایجاد اختلاف بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بوده‌اند، اما هماهنگی کاملی بین ما و استاد دکتر فاضل و دکتر زالی برقرار بوده است، افزود: وزارت بهداشت اینگونه تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی را قبول ندارد و طرح تعهد پزشکان را ظالمانه می‌داند اما نهاد تصمیم گیرنده در مورد این موضوعات، مجلس است که می‌تواند طرح تعهد خدمت پزشکان را حذف کند.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح بر این که طرح تعهد خدمت پزشکان در جایی درست است که در آموزش پزشکی ادغام شود، افزود: متاسفانه در دهه گذشته، بیمارستان‌های آموزشی به درمانی تبدیل شدند و سرمایه‌گذاری برای توسعه خدمات هم اندک بود و شاهد بودیم که بعد از انقلاب اسلامی و با وجود افزایش چشمگیر جمعیت، فقط یک بیمارستان دولتی در تهران افتتاح شد.

وزارت بهداشت از حذف طرح تعهد خدمت پزشکان توسط مجلس، استقبال می‌کند

وزیر بهداشت همچنین گفت: وزارت بهداشت از حذف طرح تعهد خدمت پزشکان توسط مجلس، استقبال می‌کند و هدف ما ادغام آموزش پزشکی در خدمت و محیط است، اما افرادی که پزشک هستند و در مجلس حضور دارند، سردسته مخالفان حذف طرح تعهد خدمت هستند. 

هاشمی افزود: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، پیشنهاد یکسانی برای تعرفه گذاری خدمات در سال‌های گذشته داشتند، اما سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت، این تعرفه پیشنهادی را در دو سال اخیر نپذیرفت و سال گذشته شاهد افزایش پنج درصدی تعرفه خدمات بودیم و در سال جاری هم برخی افراد، افزایش ۵ درصدی تعرفه ها را قبول نداشتند چون خریدار اصلی خدمات، دولت است و  متاسفانه در مقاطع محدودیت‌های مالی به ارائه دهندگان خدمات، فشار وارد می‌کند.

بنابر اعلام وبدا، وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت تعرفه گذاری خدمات پزشکی را اصلاح نمی کند چون خریدار خدمت است و نظام هم کاملا پوپولیستی است و در جاهایی فریادمان بلند است که هیچ هزینه ای در مقابل مردم نپردازیم و مردم بناست خدمات عالی و با کیفیت بگیرند، اما حق بیمه اندکی را نسبت به سایر کشورهای دنیا پرداخت می‌کنند. اگرچه در حال حاضر که مردم مشکل معیشت دارند، امکان افزایش حق بیمه هم نیست.

وضعیت معیشت مردم را سامان دهیم

هاشمی افزود: نمی‌خواهم بگویم که با این وضعیت اقتصادی و معیشتی، حق بیمه را باید افزایش دهیم بلکه باید وضعیت معیشت مردم را سامان دهیم تا درآمد بیشتری داشته باشند. 

ضرورت ورود مجلس به حوزه ساز و کار تعرفه گذاری خدمات پزشکی

وزیر بهداشت در ادامه گفت: باید مجلس به حوزه ساز و کار تعرفه گذاری خدمات پزشکی ورود پیدا کند چون فرقی بین حرفه پزشکی و سایر حرف نیست و سایر وزرا در این زمینه، مشکلی ندارند و به عنوان نمونه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حوزه تحت مدیریت خود، ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌خواهد و نظارت بر آن حوزه به نسبت پزشکی، کمتر است و دیدیم که برخی ارز ۴۲۰۰ یا ۳۸۰۰ تومانی گرفتند و کالاهای خود را با ارز ۱۲ و ۱۱ هزار تومانی فروختند. 

هاشمی همچنین افزود: در جامعه کارگری، مهندسی و قضات هم می‌بینیم که تعرفه گذاری در هیات وزیران و برخی سازمان‌ها مطرح نیست و نمی‌دانم پزشکی و جامعه پزشکی چه هیزم تری به آقایان فروخته است که اینگونه برخورد می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به این که می‌بینیم که در وزارت صنعت، نفت و رفاه، تعرفه‌ها با کمک صنف تصویب می‌شود و تصویب تعرفه آنها در هیات وزیران مطرح نمی‌شود، افزود: سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده قیمت خودرو را تعیین می‌کند، اما تعرفه کوچک‌ترین آزمایش‌ها مانند آزمایش ادرار هم باید در هیات وزیران مطرح شود و قانون این رویه را تحمیل کرده که نیازمند اصلاح و تغییر است.

هاشمی در ادامه گفت: انتظار داریم بزرگان و صاحبنظران حوزه پزشکی، مشکلات این حوزه به ویژه مشکلات بخش خصوصی را به مقامات و مسئولان ارشد کشور و رییس جمهور بگویند.

وزیر بهداشت با اشاره به این که قیمت یک دستگاه آنژیوگرافی از ۹ به ۲۴ میلیارد تومان افزایش یافته یا تویوپ سی تی اسکن سه برابر افزایش قیمت داشته و با این وضعیت بخش خصوصی نابود می شود و مردم آسیب می‌بییند، افزود: با افزایش قیمت‌های اخیر، بیمارستان‌های دولتی که برخی از آنها زیان‌ده هستند و ناچارند غذا و سوخت و سایر اقلام و کالاها را تهیه کنند، آسیب می‌بینند.

مطالبات خود از بیمه‌ها را با تاخیر طولانی مدت دریافت می‌کنیم

هاشمی همچنین با بیان این که وزارت بهداشت ۱۱۰ هزار نفر پرسنل دارد که حقوق آنها را دولت پرداخت نمی‌کند، افزود: از طرفی مطالبات خود از بیمه‌ها را باید با تاخیر طولانی مدت دریافت کنیم.  نیروی متخصص و جوان را پس از فارغ التحصیلی به مناطق محروم می فرستیم، اما حقوق آنها بدون کارانه، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. 

وزیر بهداشت در ادامه گفت: امروز در نقطه صفر مرزی سراوان، ۲۰ پزشک متخصص فعالیت دارند و آخرین دریافتی آنها مربوط به چندین ماه پیش است و در این حالت، ما از بیمه و بیمه از دولت طلبکار است.

تنها در سال ۹۲ اعتبارات طرح تحول سلامت به طور کامل محقق شد
 

هاشمی با تصریح بر این که بزرگ‌ترین اشتباه من در طرح تحول سلامت، اعتماد بود، چون در سیاست حضور نداشتم و به آسانی اعتماد کردم، افزود: طرح تحول سلامت در سال ۹۲ پیشنهاد و اجرا شد و به ما قول حمایت دادند، اما فقط در سال ۹۲ اعتبارات به طور کامل محقق شد. شاید تصور می‌کردند که طرح تحول سلامت برای یک سال اجرا می‌شود و تقاضای ما این است که بزرگان حوزه پزشکی، انجمن‌ها و سازمان نظام پزشکی در این زمینه به ما کمک کنند و با مقامات کشور مذاکره کنند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی هزینه تمام شده خدمات و میزان سود منطقی، محاسبه و مشخص نشود، مسلم است که شاهد تقلب، کم فروشی و فساد در ارائه خدمات هستیم و در مجلس نیز یقه ما را می‌گیرند که چرا دریافت‌های غیرقانونی در حوزه پزشکی وجود دارد؟ باید بگوییم که آیا شما پیشگیری را مقدم بر درمان دانستید و ساز و کار تعرفه‌گذاری خدمات را تغییر دادید؟

اختلاف نظر وزارت بهداشت با سازمان نظام پزشکی در ساز و کار این سازمان در ملاحظات صنفی و حقوق مردم

هاشمی افزود: در موضوعاتی مانند طرح تعهد خدمت پزشکان، تعرفه گذاری و مشکلات بخش خصوصی با سازمان نظام پزشکی اختلاف نظری نداریم اما تنها اختلاف نظر ما به دلیل ساز و کار سازمان نظام پزشکی در ملاحظات صنفی و حقوق مردم  است.  سازمان نظام پزشکی، دموکراتیک‌ترین انجمن حوزه پزشکی است و باید مراقبت کنیم که به ضد خودمان تبدیل نشویم. 

اجرای طرح آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که وارد رشته پزشکی شدم، در کشور هفت دانشکده پزشکی وجود داشت، اما امروز ۹۱ دانشکده در کشور وجود دارد و در دوره جدید، مجوز هیچ دانشگاهی را ندادیم و طرح آمایش سرزمینی را اجرا کردیم، در حالیکه در طول شش ماه قبل از قبول مسئولیت ما در وزارت بهداشت، مجوز ۲۶ دانشکده صادر شده بود.

هاشمی در ادامه افزود: در کنکور ۸۴۰۰ نفر پذیرش در رشته‌های دکترای پزشکی داریم که ۶۰ درصد آن سهمیه هستند؛ یعنی در کنار رتبه یک، رتبه چند هزار هم می‌نشیند. برخی افراد کنکور را دور می‌زنند و برای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی به کشورهای مختلف می‌رفتند و بعد از دو سال با استناد به قانونی که در بستر تعارض منافع و یا تحت تاثیر فشار تصویب شد به دانشگاه‌های داخل منتقل می‌شدند؛ اگرچه  وزارت بهداشت فهرست ۷۰۰ دانشگاه مورد تایید کشورهای مختلف را مشخص کرده که دانشجویان فقط می‌توانند در آنها تحصیل کنند و به کشور باز گردند.

وزیر بهداشت همچنین بیان کرد: ترکیب اخلاق و سلائق جامعه نسبت به دوران گذشته متفاوت است و باید در حوزه پزشکی، مراقبت کنیم. البته حوزه علمیه هم باید مراقبت بیشتری کند و با تخلفات برخورد کند تا فاجعه‌ای مانند پلاکارد مدرسه فیضیه دیگر تکرار نشود، البته تخلفات در همه اقشار مانند مهندسین، وکلا و قضات هم وجود دارد. 

ضرورت برخود با متخلفین

هاشمی در ادامه افزود: افراد متخلفی البته کم تعداد در حوزه پزشکی وجود دارند که باید با آنها برخورد کنیم و تنها اختلاف نظر ما با سازمان نظام پزشکی نیز همین است. تعداد این افراد اندک اما سر و صدایشان زیاد است و با وصل کردن خودشان به دیگران، از حیثیت جامعه پزشکی بخاطر منافع شخصی خود هزینه می‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: شرایط کشور در ماه‌های آینده متفاوت می‌شود و شک ندارم که جامعه پزشکی دوباره افتخارآفرین خواهد بود و به دلیل اینکه نزدیک‌ترین گروه به مردم هستند، مشکلات آنها را درک کرده و به قسمی که یاد کرده‌اند، وفادار می‌مانند و به مردم کمک می‌کنند.  مردم به جامعه پزشکی اعتماد داشته و انتظار دارند که در روزهای سخت و دشوار به آنها کمک کنند.

شرایط سخت و دشوار کشور می گذرد

هاشمی همچنین گفت: شرایط سخت و دشوار کشور می‌گذرد، اما مهم است که چقدر به این سخن مرحوم عزت الله انتظامی عمل کنیم که "باید طوری زندگی کنیم که بعد از ۸۰ سال پشیمان نشویم".

وزیر بهداشت در ادامه گفت: لویی پاستور می‌گوید در هر حرفه‌ای که هستید اجازه ندهید بدبینی‌های بی‌حاصل، شما را ناامید کند و اول از خودتان بپرسید که برای آموختن خود، خانواده، شهر، کشور خود چه کاری کرده‌ام و آنقدر این پرسش را تکرار کنید تا از پاسخ آن خشنود و راضی شوید. هر پاداشی هم که زندگی به تلاش شما بدهد باید حق این را داشته باشید که در پایان زندگی با صدای بلند بگویید آنچه در توان داشتم انجام دادم.

بنابر اعلام وبدا، هاشمی با بیان این که در روزهای سختی که در کشور پیش رو داریم باید به نحوی عمل کنیم که خرسند و راضی باشیم، افزود: در زندگی حرفه‌ای به جایگاه‌های مالی و علمی رسیدیم، اما آن چیزی که به انسان آرامش می‌دهد، خدمت بی‌منت به خلق است. 

افتخار می‌کنم که پزشک هستم

وزیر بهداشت در پایان با بیان این که به عنوان یک ایرانی افتخار می کنم که پزشک هستم، افزود: علی رغم اینکه عضو کابینه و وزیر بهداشت دولت‌های یازدهم و دوازدهم هستم، اما همه افتخارم این است که پزشک هستم و یک روز از پزشکی را با روزهای دیگر مگر به قصد خدمت، عوض نمی‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha