معاون وزیر بهداشت با اشاره به 10 عامل خطرابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در ایران گفت: گروه‌های پرستاری به عنوان خط اول سلامت، نقش پر رنگی در زمینه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با آن دارند.

10 عامل خطرابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در ایران

سلامت نیوز:معاون وزیر بهداشت با اشاره به 10 عامل خطرابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در ایران گفت: گروه‌های پرستاری به عنوان خط اول سلامت، نقش پر رنگی در زمینه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با آن دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مریم حضرتی در مراسم افتتاح کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی بم بیماری‌های غیرواگیر را مهم‌ترین معظل نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشور دانست و اظهارکرد: بیماریهای قلبی- عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت چهار بیماری غیرواگیر اصلی هستند.

وی افزود: چهارعامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، گفت: سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آن را بعنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر تا سال  2025 تعیین کرده است.

 حضرتی، 10 عامل خطراول ابتلا به بیماری های غیرواگیر در ایران را به ترتیب رژیم غدایی، فشار خون، توده بدنی بالا، کم تحرکی، دخانیات، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدردانست.

 وی با بیان اینکه در سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، وزرات بهداشت 9 هدف سازمان جهانی بهداشت گنجانده شده است، افزود: کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر تا 25 درصد، کاهش 10 درصدی مصرف الکل، کاهش 20 درصدی مصرف نمک، کاهش 20 درصدی شیوع استعمال دخانیات، کاهش نسبی در شیوع فشار خون تا 25 درصد، ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی، افزایش دسترسی به درمان بیماریهای روانی تا 20 درصد، دریافت مشاوره برای جلوگیری از بیماریهای قلبی – عروقی تا کاهش 20درصدی و کاهش نسبی در نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای تا 20 درصد از جمله این اهداف است.

 حضرتی گفت: گروه‌های پرستاری به عنوان خط اول سلامت، نقش پر رنگی در زمینه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن دارند که ساختارهای لازم برای فعالیت آنها در این زمینه نظیر کلینیک ها، مرکز مشاوره  و ... در سیستم دانشگاه ها توسعه بیشتری می یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha