یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 251965

تب «کنگو» طی هشت ماهه گذشته درافغانستان جان 34 تن را گرفت و بررسی پراکندگی این بیماری در سطح این کشور نشان می دهد که شمار افراد مبتلا در استان هرات که مرز مشترک با ایران دارد بیش از 28 استان دیگری است که این بیماری در آنها دیده شده است.

شیوع تب «کنگو» در افغانستان رو به فزونی است

سلامت نیوز: تب «کنگو» طی هشت ماهه گذشته درافغانستان جان 34 تن را گرفت و بررسی پراکندگی این بیماری در سطح این کشور نشان می دهد که شمار افراد مبتلا در استان هرات که مرز مشترک با ایران دارد بیش از 28 استان دیگری است که این بیماری در آنها دیده شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در کابل ضمن تایید افزایش تعداد افراد مبتلا به تب کنگو در 8 ماه گذشته از ثبت 249 مورد قطعی خبر داد.
«وحید مجروح» گفت که درهمین مدت از میان این تعداد بیمار شناسایی شده ، 34 تن در سطح کشور جان باخته اند که بیشترین فوتی در استان هرات رخ داده است.


با شروع فصل گرم سال اخبار «تب خونریزی دهنده کریمه کنگو» بیشتر می شود و تحرک نیروهای متولی سلامت جامعه برای پیشگیری و مقابله با این بیماری افزایش می یابد اما مهمترین عامل اثربخش آگاهی افراد است.
استان هرات در شمال غرب افغانستان با استان خراسان رضوی در ایران مرز مشترک دارد و مراودات تجاری و تردد اتباع افغان در این مرز زیاد است و اطلاع رسانی به هنگام و اقدامات پیشگیرانه می تواند موجب کاهش هزینه های درمانی و خسارت جبران ناپذیر انسانی شود.
در استان هرات طی هشت ماه گذشته 84 فرد مبتلا به تب کنگو شناسایی شدند و از میان این تعداد بیمار تاکنون 10 تن جان باخته اند که این بیشترین میزان افراد مبتلا و بیمار فوت شده در میان 29 استان از مجموع 34 استان افغانستان است.
به گفته مجروح در همین بازه زمانی ، استان «قندوز» در شمال شرق افغانستان که در مجاورت مرز تاجیکستان است با گزارش پنج بیمار مبتلا به تب کنگو و یک فرد جان باخته ، کمترین آلودگی و تلفات را داشته است.
وزات بهداشت افغانستان اعلام کرده که برای پیشگیری از شیوع این بیماری اقدامات جدی و مختلفی را در استان هایی که آلودگی و بیماری درآن دیده شده به اجرا گذاشته است.


مجروح در این ارتباط گفت که با توجه به بازگشت حجاج از سفر معنوی حج و افزایش ذبح قربانی در سطح کشور برای آگاهی بخشی به مردم از طریق مساجد، نهادهای وابسته به وزارت حج و اوقاف، وزارت کشاورزی و دامداری اقدامات هم راستایی شروع شده است.
به گفته وی از این طریق به مردم در مورد خود بیماری ، عوارض آن و شیوه مواجه با آن آگاهی داده می شود و همچنین به مردم گفته می شود که به چه طریق برای جلوگیری از گرفتار شدن به این بیماری عمل کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که برای مقابله با منشاء این بیماری که دام و کنه آنها است چه اقدامای انجام شده است گفت که درمان دام های بیمار مربوط به وزارت دامداری و کشاورزی است و در نشست مشترکی که با این وزارتخانه داشته ایم ، آنها از اقدامات درمان و کنه زدایی و واکسن دام ها خبر دادند.
سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفت که برای جلوگیری از گسترش این بیماری نشست های مشترکی با نهادها و وزارتخانه های مرتبط در جریان است اما او نتوانست تایید کند که در توقف شیوع بیماری موفق شده اند.
مجروح گفت تاکنون از طریق رسانه های در دسترس به مردم افغانستان گفته شده است که هنگام ذبح دام های مبتلا به این بیماری از تمام وسایل که برای جلوگیری از آلودگی لازم است ، استفاده کنند و راههای مقابله به ویژه بعد از ذبح دام آموزش داده می شود تا خطر گرفتار شدن کاهش یابد.
البته در افغانستان رسانه سراسری و فراگیری با پوشش کامل وجود ندارد و رسانه های تصویری خصوصی هستند و جلب مشارکت آنها برای امور عمومی به راحتی میسر نمی شود.
بعد از آشکار شدن ابعاد جدی اثر خشکسالی بر مراتع افغانستان میزان عرضه دام افزایش یافت و این روند باعث تراکم تعداد دام های سنگین و سبک ذخیره شده در حاشیه شهرها به ویژه با توجه به ایام عید قربان و حال بازگشت حجاج شد که همین امر خطر تب مالت را به شهرها نزدیک تر کرده است و هرات در این بین یکی از پرجمعیت ترین شهرهای افغانستان بعد از کابل پایتخت این کشور است.
تب کنگو یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه ناقل آن است و جزو بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می شود و این ویروس می‌ تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند.
انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است دچار بیماری شود که البته این ویروس از طریق انسان به انسان نیز قابل انتقال است.
جالب است بدانیم که پرندگان، به جز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاومت دارند.
علائم این بیماری در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی زیر جلدی، خون ریزی دماغ، خلط خونی یا استفراغ خونی و حتی احساس افسردگی است.
علائم این بیماری یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده یا خون و گوشت آلوده حیوان بروز می کند و بعد از چند روز، بیماری وارد مرحله خونریزی می‌ شود.
خونریزی خطر اصلی این بیمار است و موارد منجر به مرگ اغلب به خاطر خونریزی‌ های شدید داخلی رخ می دهد.
هنوز هیچ واکسن معتبری برای پیشگیری از تب کنگو نیست اما درمان موثری برای تب کریمه کنگو وجود دارد که چنانچه فرد به موقع جهت درمان اقدام کند، می‌توان تا 90 درصد بیماری را درمان کرد.


ازآنجا که پیشگیری مقدم بر درمان است، افراد می توانند با رعایت نکات ساده‌ ای از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند که از آن جمله می توان به پرهیز خرید گوشت از مراکز غیرمعتبر و نگهداری گوشت خریداری شده حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال اشاره کرد.
همچنین توصیه شده است که دامداران از تماس مستقیم با دام اجتناب کنند و حتی از دستکش، ماسک و عینک استفاد کنند و از کندن کنه روی بدن دام جهت تیمار حیوان جدا خودداری کنند.
در صورت تشخیص زودهنگام آلودگی فرد به ویروس تب کریمه کنگو، احتمال مرگ در بیمار به ۱۰ درصد کاهش می‌ یابد و اگر توجه به علائم بیماری و کوتاهی در درمان صورت گیرد، احتمال مرگ در بیمار تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha