مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از ملزم‌شدن عراق به تامین حقابه تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: دولت عراق باید طبق تعهدات کنوانسیون‌های بین المللی مانند بخش ایرانی تالاب در تامین حقابه عمل کنند.

عراق ملزم به تامین حقابه تالاب هورالعظیم شد

سلامت نیوز:مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از ملزم‌شدن عراق به تامین حقابه تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: دولت عراق باید طبق تعهدات کنوانسیون‌های بین المللی مانند بخش ایرانی تالاب در تامین حقابه عمل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،کیومرث حاجی‌زاده در مورد آخرین اقدامات مدیریت بحران درزمینهٔ آتش‌سوزی بخش عراق تالاب هورالعظیم اظهار کرد: آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم از حدود دو ماه پیش آغاز شد که در طول سه مرحله، نسبت به اطفاء حریق اقدامات لازم صورت گرفت و آتش خاموش شد؛ اما به‌دلایل عمدی یا طبیعی نامشخص مجدد تالاب آتش گرفت.

وی افزود: پیش‌ازاین اعلام‌شده بود که در صورت آبگیری تالاب احتمال بروز مجدد آتش‌سوزی بعید است اما پس از بررسی کارشناسان مشخص شد به دلایل توپوگرافی و طبیعی، رهاسازی آب در تالاب امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه آتش‌سوزی تالاب در 180 هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم گفت: بر اساس نظر کارشناسان امکان رهاسازی آب برای مرطوب کردن تالاب در عمق پنج تا 20 کیلومتری بخش عراقی تالاب هورالعظیم وجود ندارد.

حاجی‌زاده ادامه داد: تاکنون جلسات بسیاری در این زمینه با مدیران و متولیان ذی‌ربط در اهواز و هویزه برگزارشده است و مسئولان از این تالاب بازدید کرده‌اند؛ به‌طوری‌که در طول این مدت بیش از 400 پرواز به‌وسیله دو فروند بالگرد آبپاش و 20 پرواز با هواپیماهای بزرگ آبپاش در منطقه انجام‌شده است.

این مقام مسئول در مدیریت بحران خوزستان با اشاره به تأخیر دولت عراق در ارائه مجوز پرواز برای بالگردها و هواپیماهای بزرگ آبپاش یادآور شد: با همکاری و هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اقداماتی در راستای توزیع ماسک فیلتردار به شهروندان و همچنین تأمین دارو و آماده‌باش مراکز درمانی برای بیماران تنفسی صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه بالگردهای آبپاش در چهارمین مرحله در حال اطفاء حریق بخش عراقی تالاب هورالعظیم هستند، ادامه داد: متأسفانه باوجود پیگیری‌ها و مکاتبات ایران هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت عراق در راستای اطفاء حریق تالاب صورت نگرفته است.

حاجی‌زاده گفت: پس از پیگیری‌های استانداری و مدیریت بحران اهواز،‌ جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی کشور تشکیل و در آن جلسه مصوب شد هیأت عالی‌رتبه‌ای از وزارت خارجه، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، استانداری خوزستان و سایر دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود و به‌صورت فوری نشست مشترکی با دولت عراق داشته باشند. هدف از برگزاری این جلسه این بود که دولت عراق را نسبت به تأمین حقابه بخش عراقی هور، حفظ و نگهداری تالاب متعهد کنند تا طبق تعهدات کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند بخش ایرانی تالاب عمل کنند.

این مقام مسئول در مدیریت بحران خوزستان یادآور شد: براساس این مصوبه وزارت دفاع و مرکز هوافضای سپاه پاسداران نیز نسبت به اطفای مستمر و مکرر بخش عراقی تالاب هورالعظیم اقدام می‌کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha