چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 252210

حشره کش ها از جمله محصولات شیمیایی هستند که برای نابود کردن حشرات موذی و آزار دهنده مورد استفاده قرار می گیرند. حشره کش ها معمولا در انواع اسپری، قرص یا به صورت حشره کش برقی(الکترونیکی) موجود بوده و نحوه استفاده آن ها با هم متفاوت است.

عوارض استفاده از حشره کش برای خانم‌های باردار

سلامت نیوز:حشره کش ها از جمله محصولات شیمیایی هستند که برای نابود کردن حشرات موذی و آزار دهنده مورد استفاده قرار می گیرند. حشره کش ها معمولا در انواع اسپری، قرص یا به صورت حشره کش برقی(الکترونیکی) موجود بوده و نحوه استفاده آن ها با هم متفاوت است.

 

احتمال آسیب دربرابر حشره کش ها
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، همه افراد ممکن است در شرایط مختلفی در معرض حشره کش های شیمیایی قرار گیرند. این تماس ممکن است بر اثر آلودگی، جذب آن ها از طریق پوست یا وارد شدن ذرات سمی حشره کش در دهان صورت گیرد. تماس فرد با حشره کش و استنشاق آن ممکن است خطرات و عوارض زیادی به همراه داشته باشد.


اثرات حشره کش ها برجنین
با توجه به شواهدی درباره استفاده از حشره کش در زمان بارداری می توان گفت که بین تماس و استفاده حشره کش ها دردوران بارداری و پیامدهای عصبی و اختلالات در جنین، ارتباط وجود دارد. مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض برخی حشره کش ها در دوران بارداری با زایمان زودرس ارتباط دارد.به همین ترتیب، افزایش ریفلاکس های غیرطبیعی در نوزادان، رشد ذهنی پایین در 24 ماهگی و افزایش خطر اختلال در رشد، ممکن است در این گونه موارد ایجاد شود.مطالعه دیگری نشان داده است که کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری ، در معرض گروه های مختلف آفت کش ها یا حشره کش ها بوده اند، دارای افزایش سطح بالای رفتارهای مرتبط با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه بودند.همچنین می توان گفت که یکی از آثار منفی استفاده از حشره کش بر جنین، خطرات قابل توجه رشد جنین است. در واقع، محققان معتقدند که آثار این مواد شیمیایی بر هوش( IQ )کودک شبیه به آثار سرب است.یکی از راه های مهم برای کاهش خطرات و عوارض حشره کش ها در دوران بارداری، مصرف زیاد میوه ها و سبزی هاست.مصرف غذاهای ارگانیک می تواند بدن را پاک سازی و همچنین نوشیدن آب فراوان می تواند سموم بدن را دفع کند.


سوزاندن قرص حشره کش
یکی از انواع حشره کش ها، قرص حشره کش است که معمولا با قرار دادن آن ها درون محفظه ای مخصوص و به برق زدن، باعث نابودی حشرات می شود. ماده ای به نام پرمترین در این قرص حشره کش وجود دارد که باعث اختلال در سیستم عصبی حشرات و در نتیجه مردن آن ها می شود.درباره آثار مخرب قرص های حشره کش باید گفت که هر نوع ماده سمی یا شیمیایی که باعث از بین رفتن حشرات یا موجودات دیگر می شود، در نهایت و به مرور زمان هم می تواند بر انسان تاثیر گذار باشد. همان طوری که اثرات سمی این ماده بر سیستم عصبی حشرات می تواند کشنده باشد، ممکن است بر اعصاب فرد هم تاثیر گذار باشد.


عوارض اسپری حشره کش
حشره کش ها برای نابود کردن حشرات موذی بسیار مناسب است.باید بدانید زمانی که از اسپری حشره کش استفاده می کنید، ذرات سمی حشره کش در هوا پخش می شود و می تواند به طور مستقیم وارد دهان و ریه فرد شود.این ذرات، حاوی مواد سمی است و می تواند در فرد ایجاد مسمومیت کند. حتی تماس دست با ذرات سمی حشره کش ها می تواند مشکلات پوستی ایجاد کند. علاوه بر بروز مشکلات پوستی، مواد سمی حشره کش ها بسیار قوی بوده و می تواند بلافاصله به پوست جذب شود و مشکلات دیگری برای بدن ایجاد کند.زمانی که ذرات حشره کش در هوا اسپری می شود، این ذرات که حاوی ماده ای به نام کاربامات هستند، در صورت وارد شدن به دهان و تنفس کردن آن ها ممکن است مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد کنند. حتی حشره کش های قوی تر باعث بروز مسمومیت های جدی می شوند و آثار و علایم پر خطری برای بدن دارند.


روش مناسب استفاده از حشره کش ها
در صورتی که تصمیم به نابود کردن حشرات موذی دارید، بهتر است در استفاده از آن ها کاملا احتیاط کنید و از تماس با آن ها یا اسپری شدن آن ها روی میوه ها یا پوشاک خود و کودکان خودداری کنید. بهتر است هنگام اسپری کردن، به مدت 10 دقیقه، وارد اتاق نشوید و اجازه دهید تا اثر آن از بین برود.


استشمام بوی حشره کش در بارداری
زنان باردار در دوران حساسی هستند و باید در این دوران از خود و جنین به درستی مراقبت کنند. هر گونه ماده سمی و وارد شدن آن به بدن می تواند برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد.
این عوارض می تواند در سه ماهه اول بارداری بیشتر باشد زیرا در این زمان، نخاع و سیستم عصبی جنین شکل می گیرد و وارد شدن مواد سمی به بدن ممکن است برای جنین مضر باشد.توصیه می شود که زنان باردار از استنشاق حشره کش ها خودداری کنند و در محیطی که قرص حشره کش استفاده شده است، قرار نگیرند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha