رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار می‌دهد که نزدیک نیمی از مبتلایان به ایدز هنوز شناسایی نشده‌اند چون نمی‌دانند برای آزمایش باید به کجا مراجعه کنند.

40 درصد مبتلایان به ایدز هنوز شناسایی نشده‌اند

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران هشدار می‌دهد که نزدیک نیمی از مبتلایان به ایدز هنوز شناسایی نشده‌اند چون نمی‌دانند برای آزمایش باید به کجا مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، مینو محرز، با اشاره به اینکه نوسانات اخیر ارزی و دارویی، تاثیری بر درمان بیماران مبتلا به ایدز نداشته است،‌ به پانا‌ گفت: البته این موضوع به این دلیل است که فعلا ذخایر دارویی کافی برای مبتلایان به ایدز وجود دارد و داروها از قبل خریداری شده است اما معلوم نیست اگر این روند تداوم داشته باشد باز هم بتوانیم با این اطمینان خاطر درباره روند درمان بیماران مبتلا به ایدز حرف بزنیم.

این کارشناس درباره اینکه افزایش قیمت وسایل پیشگیری از بارداری می‌تواند تعداد مبتلایان را افزایش دهد،‌ اظهار کرد: مسائل اقتصادی تاثیر مستقیمی با سلامت افراد دارد. فقر می‌تواند فحشا را افزایش دهد و فحشا هم منجر به بیماری‌های مقاربتی می‌شود. وقتی فقر، افراد بیشتری را به تن‌فروشی وادار کند یا معتادان را مجبور کند از سرنگ مشترک استفاده کنند، طبیعی است که میزان بیماری‌هایی مانند ایدز بیشتر می‌شود.
در مناطق مرزی به دلیل رفت و آمد به کشورهای دیگر، اعتیاد و ناآگاهی درباره رعایت مسائل پیشگیرانه از بیماری‌های مقاربتی، میزان مبتلایان به ایدز در حال افزایش است
 

محرز افزود: در کنار مسائل اقتصادی، یکی از نکات مهم که تمام کشورها در مقابله با ایدز آن را در دستور کارشان قرار داده‌اند ولی ما هنوز در این زمینه خیلی ضعیف عمل می‌کنیم، آگاهی‌رسانی است. متاسفانه ایدز در کشور ما هنوز یک تابو و انگ محسوب می‌شود و نه تنها نگاه مجرمانه به بیماران وجود دارد که باعث می‌شود آنها برای درمان مراجعه نکنند بلکه سکوت درباره این موضوع و ناآگاهی قشرهای مختلف، منجر به افزایش تعداد مبتلایان می‌شود مخصوصا حالا که بیشترین راه انتقال ایدز در کشورمان از طریق روابط جنسی است.

او همچنین درباره لزوم افزایش آگاهی مخصوصا در شهرهای کوچک و حاشیه‌ای گفت:‌ به طور کلی در همه شهرها نیاز به آگاهی‌رسانی درباره ایدز داریم چون میزان آگاهی مردم بسیار کم است اما این نیاز مخصوصا در مناطق محروم، شهرهای کوچک و حاشیه‌ای که ممکن است میزان تحصیلات کمتر و شناخت ناکافی از بیماری‌های مقاربتی وجود داشته باشد، بیشتر احساس می‌شود. همان‌طور که در خبرها دیدید تعداد زیادی از افراد یک روستا در جنوب کشورمان به ایدز مبتلا هستند،‌ فارغ ازاینکه چقدر این آمار درست یا غلط بوده است،‌ باید این هشدار را بدهم که در مناطق مرزی به دلیل رفت و آمد به کشورهای دیگر، اعتیاد و ناآگاهی درباره رعایت مسائل پیشگیرانه از بیماری‌های مقاربتی، میزان مبتلایان در حال افزایش است. این هشدار مخصوصا در شرایطی جدی‌تر می‌شود که میزان مهاجرت‌ها به دلیل خشکسالی زیاد شده و حاشیه‌نشینی و سکونت در مناطق پرخطر می‌تواند آسیب‌های اجتماعی از جمله ایدز را افزایش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با تاکید بر نقش صداوسیما بر کنترل و کاهش تعداد مبتلایان به ایدز افزود:‌ رسانه‌ها باید به صورت دائم و شفاف با مردم درباره مسائلی مانند بیماری ایدز صحبت کند و در قالب برنامه‌های مختلف به آنها آگاهی بدهند. از ابتدای تشکیل کمیته کشوری ایدز، همیشه نماینده رادیو و تلویزیون در نشست‌ها حضور داشته است، کارشناسان دینی هم با اطلاع‌رسانی درباره ایدز موافقت کرده‌اند و چند سال پیش دستور داده شد هر سه قوه برای پیشگیری از ابتلا به ایدز فعالیت کنند اما نگرش منفی در بعضی سیاستگذاران باعث شده است شاهد برنامه‌های آگاهی‌بخش درباره این موضوع نباشیم. بعضی مسئولان تصور می‌کنند حرف زدن از ایدز، ترویج بی‌بند و باری است در حالی که با روش‌های مختلف و رعایت خط قرمزها می‌توان آگاهی‌های لازم درباره این بیماری را به مردم ارائه داد و اگر می‌خواهیم همگام با برنامه‌های جهانی برای کاهش ایدز گام برداریم چاره‌ای جز حرف زدن از این بیماری نداریم.
مسائل اقتصادی تاثیر مستقیمی با سلامت افراد دارد. فقر میتواند فحشا را افزایش دهد و فحشا هم منجر به بیماریهای مقاربتی میشود
 

محرز به افزایش بیماری اچ.آی.وی. هم اشاره و اظهار کرد: پیشگیری از شیوع بیماری‌های مقاربتی تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست، سایر سازمان‌ها هم باید در این زمینه همکاری کنند. ما هنوز حدود 40 درصد بیماران مبتلا به ایدز را تشخیص نداده‌ایم، یعنی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ولی یا خودشان اطلاعی ندارند یا از ترس بگیر و ببند قضایی و انگ و عدم حمایت درمانی، برای انجام آزمایش مراجعه نمی‌کنند. بسیاری از افراد هم اصلا نمی‌دانند برای انجام مشاوره و آزمایش باید به کجا مراجعه کنند، به همین دلیل است که در گفت‌وگوهایم بارها بر لزوم وجود کلینیک‌های سیار مخصوصا در مناطق پرآسیب اشاره می‌کنم.

این کارشناس اضافه کرد: آموزش و پرورش هم می‌تواند در زمینه آگاهی بخشی به دانش آموزان بسیار موثر باشد. در حالی که سن ازدواج افزایش پیدا کرده و آمار آسیب های اجتماعی در سنین پایین بیشتر شده است، باید حتما به دانش‌آموزان پرهیز از رفتارهای پرخطر آموزش داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha