مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه امواج رادیویی و پارازیت‌ها در تهران، براساس استاندارد ملی است، گفت: سرطان‌زا بودن پرتوهای ناشی از دکل‌های برق فشار قوی را می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم؛ اما در خصوص سیستم‌های مخابراتی، مستند علمی محکمی وجود ندارد.

دکل‌های برق فشار قوی سرطان‌زاست اما پارازیت‌های مخابراتی خطری ندارد

سلامت نیوز: مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براینکه امواج رادیویی و پارازیت‌ها در تهران، براساس استاندارد ملی است، گفت: سرطان‌زا بودن پرتوهای ناشی از دکل‌های برق فشار قوی را می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم؛ اما در خصوص سیستم‌های مخابراتی، مستند علمی محکمی وجود ندارد.

به گزارش سلمت نیوز به نقل از آنا،علی گورانی،در مورد پارازیت دکل‌های مخابراتی در شهر تهران اظهار کرد: فرکانس‌های رادیویی شامل همه امواج بی‌سیم‌ها و تلفن‌های همراه، امواج دکل‌های مخابراتی و پارازیت‌ها می‌شود و باتوجه به اینکه تکنولوژی به نام رادیو فرکانس‌ها در همه زمینه‌ها استفاده می‌شود مقدار انرژی آنها نباید هرگز بیش از حد استاندارد و مجاز باشد.

وی با تاکید براینکه بدن ما نباید بیشتر از مقدار استاندارد از رادیوفرکانس‌ها انرژی دریافت کند، افزود: سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای استفاده‌کننده از این فرکانس‌ها، الزامات حقوقی برای نظارت بر میزان استاندارد این رادیو فرکانس‌ها دارند و نباید از حدود استانداردهای ملی فراتر روند.

کارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت یادآور شد: سازمان‌های مسئول درباره بهداشت پرتوها، همواره بر کاهش پرتوزایی و کاهش امواج تاکید دارند و معتقدند میزان استانداردها در پرتوگیری باید کاهش یابد.

وی ادامه داد: در صورتی‌که استاندارد ملی در توزیع امواج رعایت نشود، به نوعی تخلف قانونی است؛ برهمین اساس معیار سنجش ما استاندارد ملی است که ترجمه شده و برگرفته از استاندارد بین‌المللی است.

گورانی با اشاره به اینکه استانداردهای پرتوزایی در ایران برگرفته از قوانین کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیر یون‌زا (ICRP) است؛ افزود: براساس این قوانین هیچ نهاد و دستگاهی حق ندارد، بیشتر از استاندارد ملی این انرژی را به کار گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه مردم در معرض این پرتوها و فرکانس‌ها قرار دارند، همواره میزان انرژی را مورد بررسی و سنجش قرار می‌دهیم و چنانچه میزان این پرتوها بیش از حد مجاز باشد، تخلف صورت‌گرفته را اعلام می‌کنیم.

مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: تقریبا بیش از 90 کشور جهان از این استاندارد تبعیت می‌کنند که ایران هم جزء این کشورها محسوب می‌شود؛ البته این استانداردها به‌روز و قابل اعتماد است، زیرا بازنگری این استاندارد سال گذشته صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت فعالیت هر پدیده رادیو فرکانسی از قبیل موبایل، دکل‌های مخابراتی و ماهواره‌ها که در یک محدوده در قالب امواج رادیویی قرار می‌گیرد و در بازه‌های زمانی مشخص با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته محدوده‌های فرکانسی را سنجش و ارزیابی می‌کنیم تا از حد استاندارد تجاوز نکند.

وی با تاکید براینکه تاکنون مواردی در مورد تجاوز امواج رادیویی از حد استاندارد به ما گزارش نشده است، افزود: به مردم توصیه می‌کنیم استفاده از منابع مولد اشعه را در زندگی خود کمتر نگهداری کنند، البته این امر توجیه اقتصادی نیز دارد و باید در این زمینه به مردم آموزش داد تا جایی که امکان دارد فاصله را با منابع مولد اشعه بیشتر کنند.

گورانی به آلودگی بصری شهر ناشی از تعدد دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی اشاره و بیان کرد: استقرار دکل‌های مخابراتی متعدد در شهر علاوه بر آلودگی بصری و نامتعادل‌کردن دکوراسیون شهری، موجب سلب آرامش روانی مردم می‌شود؛ زیرا یکی از دل نگرانی‌های مردم، نصب دکل‌ها در مقابل دیدگان آنهاست و این مسئله استرس‌زا محسوب می‌شود و از نظر روانی به مردم آسیب می‌زند.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از مردم با دیدن این دکل‌ها می‌ترسند و نگران می‌شوند و حتی برخی به درست یا غلط بخشی از بیماری‌ها و مشکلات خود را به این موضوع منتسب می‌کنند؛ به عنوان مثال در یکی از مناطق تهران خانمی سقط جنین مکرر داشت و چون تصور می‌کرد این مشکل ناشی از دکل مخابراتی نزدیک منزلشان است، به مراجع قضایی شکایت کرده بود؛ اما پس از بررسی‌های لازم مشخص شد هنوز جعبه مخابراتی این دکل نصب نشده بود و این دکل از نظر روانی به او آسیب زده بود.

مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت یادآور شد: ما باید آرامش خاطر به مردم بدهیم، البته نه با زور و اجبار؛ بلکه باید با به‌کارگیری روش‌های علمی به تدریج در باورهای اشتباه مردم رخنه کنیم. به‌طور مثال این دکل‌های مخابراتی را از مقابل دیدگان مردم تجمیع و استتار کنیم، زیرا آنتن‌های بسیاری داریم که انرژی آنها از انرژی تلفن همراه بیشتر است؛ اما چون مردم آنها را نمی بینند، در مورد آنها حرفی نمی‌زنند.

گورانی در پاسخ به اینکه آیا زندگی زن باردار در معرض امواج رادیویی منجر به سقط جنین می‌شود یا خیر، گفت: برابر اطلاعات دقیق ما این انرژی این امواج رادیویی در سطح بدن جذب می‌شود اما هیچ گزارش علمی و مستندی نداریم که ارتباط سقط جنین را با امواج رادیویی به وضوح اعلام کند.

وی ادامه داد: امواج رادیویی مخابراتی غیریون‌ساز هستند و فقط سرطان‌زا بودن پرتوهای ناشی از دکل‌های برق فشار قوی را می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم؛ اما در سیستم‌های مخابراتی مستند علمی محکمی در زمینه بروز بیماری نداریم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha