دیروز دو عضو كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در نشستی خبری در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا از عملكرد یكساله این كمیسیون در شورای پنجم گزارش دهند.

جریمه ۸۱میلیاردی برای قطع درختان

سلامت نیوز:دیروز دو عضو كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در نشستی خبری در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا از عملكرد یكساله این كمیسیون در شورای پنجم گزارش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،زهرا صدراعظم نوری در این نشست با بیان اینكه در حال حاضر روند بررسی پرونده‌های باغات در كمیسیون ماده ۷ به‌روز شده، درحالی‌كه پیش از این متوسط بررسی هر پرونده ۱۶۰ تا ۱۸۰ روز بود، این زمان را به ۱۸ روز كاهش داده‌ایم، گفت: در حال حاضر پرونده‌ای وجود ندارد كه ما به آن رسیدگی نكرده باشیم.

صدراعظم نوری در خصوص مصوبه برج باغ‌ها نیز توضیح داد: برخی می‌گویند لغو مصوبه برج باغ‌ها به درآمدهای شهر ضرر زده درحالی‌كه طی این مدت ۱۲۸ هكتار باغ از این محل تخریب شده و تنها یك درصد درآمد ۱۰ ساله شهرداری از این محل كسب شده است.

وی به جرایمی كه شهرداری از محل جرایم باغات طی پنج ماهه ابتدایی سال كسب كرده، اشاره كرد و گفت: در این مدت ۸۱ میلیارد درآمد از محل تخریب باغات به دست آمده كه صرف خرید دو باغ در مناطق ۷ و ۱۰ شده است.

صدراعظم نوری، حذف سفید بالك‌ها از سطح شهر را نیز حاصل پیگیری مستمر این كمیسیون و رصد دایمی فعالیت‌های شهرداری در این زمینه دانست.

تاكید بر سلامت و كیفیت آب، یكی دیگر از موضوعاتی بود كه این عضو شورای شهر تهران به آن اشاره كرد و گفت: آب تهران كیفیت خوبی دارد اما ممكن است در برخی مناطق آلودگی‌هایی وجود داشته باشد كه این آلودگی‌ها موردی است و ربطی به شبكه آبرسانی تهران ندارد.

همچنین میلانی در خصوص اینكه چرا مدیریت شهری حساسیت لازم را نسبت به موضوع پسماند نشان نمی‌دهد؟ گفت: در قانون جامع پسماند، وظیفه هر نهاد نسبت به این موضوع مشخص است؛ پسماندهای عادی و پسماندهای ویژه وجود دارد كه طبق قانون حمل و دفن پسماندهای عادی بر عهده مدیریت شهری است و پسماندهای ویژه مانند پسماندهای صنعتی، كشاورزی و بیمارستانی، مسوولیتش با تولیدكننده است و پس از بی‌خطر شدن، حمل و نقل آن مانند پسماندهای عادی، با مدیریت شهری است اما به دلیل آنكه طی یك دهه گذشته شهرداری به موضوعاتی ورود كرده كه در مسوولیتش نبوده، همه فكر می‌كنند شهرداری در خصوص پسماندهای بیمارستانی وظیفه دارد درحالی‌كه در قانون مشخص است كه بی‌خطرسازی این نوع زباله‌ها با واحدهای درمانی است.

آب تهران، نفت دارد؟ سوالی كه یكی از خبرنگاران مطرح كرد و میلانی در خصوص وجود نفت در آبی كه مزارع جنوبی پایتخت را آبیاری می‌كند، گفت: نشت نفت در بخش جنوبی پایتخت، موضوعی است كه محیط‌زیست شهرستان تهران آن را تایید كرده است. ۱۵ سال است كه ما نشت نفت در این بخش داریم اما گاهی میزان نشت از حد استاندارد بالاتر می‌رود؛ اینكه این نشت نفت به محصولات كشاورزی نیز رسیده، در حال بررسی است و تا زمانی كه جواب پایش محصولات نیاید، نمی‌توان در خصوص آن اظهارنظر كرد. گاهی‌اوقات موضوعاتی در فضای مجازی مطرح می‌شود كه مبنایی ندارد مانند نصب شنود بر درختان.

در این جلسه نیز دوباره موضوع باغ‌های تحت تملك بنیاد مستضعفان مطرح شد . در همین زمینه نوری در پاسخ به سوالی در رابطه با ادامه تعامل شهرداری با بنیاد مستضعفان در خصوص ۱۵ باغی كه در تملك این بنیاد است، تاكید كرد: املاكی كه در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد بخشی واگذاری‌های مسكونی، تجاری و اداری شده و ارزش‌های طبیعی آن از بین رفته است اما در این دوره پس از پیگیری‌هایی كه شورا در خصوص حفظ باغات انجام داد تعامل و همكاری خوبی بین شورا، شهرداری و بنیاد مستضعفان ایجاد شد و بنیاد اعلام كرد مدیریت شهری در خصوص ۱۵ پلاكی كه به عنوان باغ دارد تعیین تكلیف كند كه مساحت این ۱۵ پلاك نزدیك به ۱۵ هكتار است اما پس از تكمیل شناسنامه باغات متوجه شدیم بنیاد ۴٠ پلاك باغ دارد نه ۱۵ پلاك كه باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

خبرنگاران دیروز از چمن‌كاری شهرداری نیز به رییس كمیسیون شكایت كردند كه صدراعظم نوری در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه چرا با وجود بخشنامه‌ها و تاكیدات شورا همچنان برخی از مناطق چمن می‌كارند و در ساعاتی كه آبیاری ممنوع است فضای سبز خود را آبیاری می‌كنند، توضیح داد: برخی مناطق اعلام كردند آبیاری همزمان در یك ساعت برای آنها امكانپذیر نیست و توان سیستم‌ها و موتورهای آنها پاسخگوی آبیاری همزمان كل سطح فضای سبز نیست بنابراین مجبورند در ساعت خارج از ساعت ابلاغ شده بخشی از فضای سبز خود را آبیاری كنند.

نوری همچنین در خصوص مصوبه برج باغ‌ها توضیح داد: این موضوع در ۹۶/۱۲/۲۲ به تصویب شورا رسید اما تا زمان ابلاغ دو ماه اجرای آن به تعویق افتاد كه مورد اعتراض كمیسیون سلامت و كمیسیون معماری و شهرسازی شورا قرار گرفت. قبل از این تاریخ، ۲۶۸ پلاك پرونده شهرسازی‌شان تشكیل شده بود از ۲۲ اسفند تا ۹ اردیبهشت ۲۵ پرونده دیگر تشكیل شده و از ۹ اردیبهشت تا یك هفته پیش ۲۲ پرونده دیگر در این رابطه تشكیل شده و شهردار تهران درخواست كرده در خصوص آن تعیین تكلیف شود. طی ۱۰ سال گذشته ۴۹۳ پروانه از این محل صادر شده كه ۱۲۸ هكتار اراضی ارزشمند شهر را نابود كرده كه این میزان تنها یك درصد درآمد شهرداری طی ۱۰ سال گذشته را تامین كرده. یعنی مجموع پروانه‌ها یك میلیون و ۱۴۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال درآمد داشته است كه در برابر تخریب عظیمی كه انجام شده درآمدی نیست. برخی از این پلاك‌ها از سه طبقه تا بیش از ۷ طبقه زیر زمین پروانه داشتند و در این عمق، چیزی از ریشه درختان باقی نمی‌ماند.

جانمایی بهشت زهرای جدید موضوع بعدی این جلسه بود . نوری در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح توسعه بهشت زهرا افزود: در حال بررسی برای ایجاد گورستان‌های شرق و غرب تهران هستیم.

وی همچنین در خصوص مصوبه مجلس در خصوص منع به كارگیری بازنشستگان نیز توضیح داد: شورا به عنوان یك نهاد مردمی خود را موظف به اجرا و احترام به قانون می‌داند. اگر شهردار تهران مشمول این قانون شود، حتما به آن عمل می‌كنیم اما باید دید با توجه به اینكه شهردار تهران از صندوق بازنشستگی دولت استفاده نكرده و حقوق بگیر دولت نیست باز هم این مصوبه شامل حالش می‌شود یا خیر.

رییس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص روند كند صدور شناسنامه باغات یادآور شد: تاكنون ۶ هزار قطعه ارسال شده كه باید تك‌تك این باغات، گونه‌های مختلف گیاهی در آن شناخته شود، بن درخت شناخته شود همچنین ۲۶۰۰ باغ متعلق به نهادهایی است كه حكم ورود به آن را نداریم و هر هفته به تدریج ۲۰ تا ۲۵ باغ اجازه ورود داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha