مسئولان سرمازدگی و کمبود عرضه، نداشتن آمار تولید و مصرف، افزایش نرخ ارز برای میوه‌های وارداتی و سورت بندی نکردن راعامل افزایش قیمت میوه می‌دانند

گندیده ‌های گـران!

سلامت نیوز:مسئولان سرمازدگی و کمبود عرضه، نداشتن آمار تولید و مصرف، افزایش نرخ ارز برای میوه‌های وارداتی و سورت بندی نکردن راعامل افزایش قیمت میوه می‌دانندبرخی از مسئولان دلیل افزایش قیمت میوه را دلال‌بازی‌های بسیار به ویژه در میادین و بارفروشان می‌دانند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،بازار میوه و تره‌بار از همیشه خلوت‌تر است. با وجود اینكه این روزها از هر كسی كه در مورد نوع خرید میوه و تره‌بار می‌پرسی، می‌گوید كه بعد از مدت‌ها دوباره به بازار تره‌بار روی آورده اما آنچه در بازار میوه و تره‌بار در یكی از بخش‌های مركزی شهر تهران دیده می‌شود، گواه این است كه مردم این روزها كمتر میوه می‌خرند.

میوه از مهم‌ترین اقلام سبد غذایی خانوارهاست كه عدم مصرف روزانه آن می‌تواند باعث كمبود ویتامین در بدن شده و به سلامتی افراد آسیب جدی وارد كند اما وضعیت معیشت خانوارها این روزها دیگر از این مباحث عبور كرده و مردم به دنبال این هستند تا بتوانند به نحوی گذران زندگی كنند.

در میان غرفه‌های مختلف میوه و سبزی پرسه می‌زنم تا اقلام مورد نیاز خود را خریداری كنم. یكی از كاركنان تره‌بار مردم را به سمت اقلام درهمی كه با قیمت ارزان‌تر فروخته می‌شوند هدایت می‌كند، جالب اینجاست كه وقتی به آن‌ها نزدیك می‌شوی با انبوهی از میوه‌های گندیده، كرم‌خورده و پلاسیده مواجه می‌شوی كه عملا هیچ استفاده‌ای نمی‌توان از آن‌ها كرد! ناگهان صدایی از میان جمعیت بلند می‌شود، صدای اعتراض زنی كه نشان از سختی روزگار است نه هیچ چیز دیگر...

2700 تومان برای تره‌بار گندیده

زنی در میان جمعیت با صدای بلند به كیفیت محصولات اعتراض می‌كند. این زن در حالی كه فریاد می‌زند، می‌گوید: به كجا رسیده‌ایم كه باید برای جنس به این بی‌كیفیتی 2700 تومان پول بدهیم. انصاف داشته باشید، مردم به سختی می‌توانند صبح‌شان را به شب برسانند. میوه خوب پیش‌كشتان، حداقل آشغال‌ها را از میان میوه‌ها جدا كنید! گوشت و مرغ كه كم‌كم برای‌مان تبدیل به رویا خواهد شد، همین میوه و سبزی را هم نمی‌توانیم بخریم. صدای فریادهای زن به گوش مسئولان تره‌بار می‌رسد و به سمت زن می‌آیند. یكی از مسئولان علت فریادهایش را از او می‌پرسد و زن در جواب به عدم كیفیت محصولات اعتراض می‌كند. در كمال ناباوری مسئول مربوطه به زن پاسخ می‌دهد: مغازه میوه فروشی آن‌طرف خیابان است، اگر جنس خوب می‌خواهی به آنجا برو، پول خوب بده و جنس خوب تحویل بگیر! پاسخ مسئول بازار تره‌بار شاید صدای زن را بند می‌آورد اما ترسی عجیب را در دل همگان ایجاد می‌كند، ترس از عدم درك متقابل. با خود می‌اندیشم چنین وضعیتی تقصیر چه كسی است؟ طبیعتا ایجاد چنین شرایطی نه تقصیر زن معترض است و نه تقصیر فروشندگان بازار میوه بلكه به شرایط اقتصادی نابسامان كشور بازمی‌گردد، شرایطی كه اگر دولت به فكر سامان‌دهی آن نباشد به یقین می‌تواند مشكلات و آسیب‌های جدی در سطح جامعه ایجاد كند.

آسیب گرانی میوه به فروشنده‌ها

سری به چند میوه فروشی در یكی از مناطق جنوبی شهر تهران می‌زنم؛ منطقه‌ای كه مردم آن از لحاظ اقتصادی نسبت به بخش‌های دیگر شهر تهران از وضعیت ضعیف‌تری برخوردار هستند.

جالب اینجاست قیمت‌هایی كه در مغازه‌ها مشاهده می‌شود، به هیچ عنوان سنخیتی با وضعیت مردم این منطقه ندارد و نسبت به بازار تره‌بار به مراتب گران‌تر است. از فروشنده یكی از مغازه‌ها می‌پرسم، وضعیت فروش‌تان چگونه است؟ در پاسخ می‌گوید: خانم دست روی دلمان نذارید، وضعیت فروش افتضاح است. از این كه بگذریم، مردم فكر می‌كنند ما با آن‌ها سر دشمنی داریم، مامیوه‌ها را از بارفروشی بسیار گران‌تر از قبل می‌خریم. همه فكر می‌كنند این وضعیت به نفع ماست، در حالی كه میوه‌ كالای فاسد شدنی است و زود باید به فروش برسد، قبلا در این ساعت از روز مغازه ما بسیار شلوغ‌بود ولی الان به ندرت مشتری داریم و میوه‌های‌مان روی دست‌مان می‌ماند و خراب می‌شود. به خدا ما با كسی دشمنی نداریم و این وضعیت كاملا به ضرر ماست.

میوه جزو اقلام لوكس شده

به میوه‌فروشی دیگری می‌روم و از فروشنده می‌پرسم، فروش‌تان در این چند ماهه كم نشده؟ پاسخ می‌دهد: به شدت كم شده! بیش از نیمی از مشتریان خود را از دست داده‌ایم. مردم دیگر عمده خریدشان را از میدان‌های تره‌بار انجام می‌دهند و برای اقلامی كه آنجا پیدا نكنند سراغ ما می‌آیند. برخی دیگر هم خریدشان دانه‌ای شده است؛ یعنی میوه را به تعداد می‌شمارند و خرید می‌كنند. دانشجوها و مجردها هم كه از هر میوه یك یا دو دانه می خرند تا نیاز روزشان برآورده شود. تقریبا مردم میوه را بیشتر برای پذیرایی از مهمان می‌خرند. میوه هم به جمع خوراكی‌های لوكس پیوسته است.

كیفیت میوه‌ها پایین آمده

فروشنده دیگری می‌گوید: ما كه كارمان این است می‌دانیم در یكی، دو سال اخیر كیفیت میوه‌ها نسبت به سال‌های قبل پایین آمده است. سال پیش مردم بیشتر به بی‌مزه بودن میوه‌ها اعتراض می‌كردند و امسال به كال و سفت بودن برخی از میوه‌ها. تابستان در حال تمام شدن است اما هلو و شلیل‌فقط از لحاظ ظاهری رشد كرده‌اند ولی هنوز سفت و كال هستند. ما مجبوریم به مشتری بگوییم یكی ، دو روز میوه را بیرون یخچال نگهداری كند تا میوه تا اندازه‌ای برای استفاده نرم و رسیده شود؛ در حالی ‌كه میوه‌ باید روی درخت برسد نه در آشپزخانه‌ها!

دلایل افزایش قیمت میوه

در خصوص گرانی‌های اخیر در بازارهای میوه و تره‌‌بار و علت این افزایش قیمت‌ها رییس اتحادیه بارفروشان گفته است: مسئولان دلایلی مانند سرمازدگی و کمبود عرضه، نداشتن آمار تولید و مصرف، افزایش نرخ ارز برای میوه‌های وارداتی و سورت‌بندی نکردن را عامل افزایش قیمت میوه می‌دانند. حسن صابری در گفت‌وگو با فارس، در باره اینکه برخی از مسئولان علت افزایش قیمت میوه را دلال‌بازی‌های بسیار به ویژه در میادین و بارفروشان می‌دانند، به صراحت بیان كرده مشکل ما این است که مسئولان به جای اینکه بنشینند و همفکری کنند، توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند؛ در حالی‌که باید هزینه این مشکلات را مردم و مصرف‌کننده بدهد.

موز 11هزار تومانی

وی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی در افزایش قیمت میوه موثر است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال موز اکنون به کیلویی بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده که علت آن نه دلال‌بازی است و نه کمبود، بلکه موز را جزو کالاهای لوکس به حساب آورده‌اند که باید برای واردات آن از ارز آزاد استفاده شود که قاعدتا با افزایش نرخ ارز، قیمت موز هم افزایش می‌یابد. سرمازدگی بهاره امسال در ۱۷ استان کشور نیز دلیل دیگری برای گرانی است. آقایان فقط گیلاس و آلبالو را جزو میوه‌های هسته‌دار حساب می‌کنند که از بین رفته است، در صورتی که هلو، شلیل، انواع آلو و سیب هم جزو میوه‌های هسته‌دار است که امسال بسیار در بازار نوع باکیفیت آن کم شده است.

نحوه قیمت‌گذاری و توزیع میوه

رییس اتحادیه بارفروشان در مورد نحوه قیمت‌گذاری و توزیع میوه در میدان بارفروشان پایتخت گفت: آن‌طور هم که فکر می‌کنید میدان بارفروشان بی‌سر و صاحب نیست و هفته‌ای یک‌بار نماینده وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، بارفروشان و میوه‌فروشان در میدان کشف قیمت می‌کنند و پس از همفکری و جلسه‌ای، یکشنبه هر هفته نرخ‌نامه بارفروشان ابلاغ می‌شود که قیمت‌ها از آن تخطی نکند. تنها ۲۰ درصد میوه ورودی به بارفروشان میوه سوپر لوکس بوده که قیمت آن دوبرابر میوه‌های موجود در بازار است که روانه شمال پایتخت می‌شود و شبانه قیمت‌های خاص خود را می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر میوه درجه یک در میدان کیلویی سه هزار تومان است، میوه سوپرلوکس ۶ هزار تومان می‌شود.۵۰ درصد میوه موجود در میدان بار روانه غرفه‌های شهرداری و سازمان میادین می‌شود، ۲۰ درصد به میوه‌فروشی‌های سطح شهر می‌رود و ۱۰ درصد از میوه باقی‌مانده که از نوع درجه سه است توسط وانت‌بارها در حاشیه بزرگراه‌های جنوبی شهر به مردم با قیمت کیلویی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شود. حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرده است که ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی برآورد شده است و مطابق این رقم کمبود تولید داریم و تمام میوه‌های هسته‌دار ما از بین رفته است. مضاف بر آنکه سال گذشته سال بارآور ما بوده که عرضه میوه بسیار فراوان و در نتیجه قیمت‌ها پایین بوده است.

لزوم افزایش كیفیت میوه در كنار عرضه

صابری در ادامه تصریح كرد: باید کیفیت میوه را در کنار عرضه بالا ببریم و در بخش بسته‌بندی و سورت‌بندی فکری‌شود؛ چراکه اكنون متاسفانه نه‌کسی سرانه مصرف را می‌داند و نه اطلاعات کشت و تولید را دارد و نتیجه آن می‌شود که هندوانه‌کاران چابهار کامیون کامیون هندوانه را روانه بازار پایتخت می‌کنند که ما مجبور شدیم برای اینکه بتوانیم کرایه حمل را بپردازیم، کیلویی ۳۰۰ تومان خوراک دام به دامداری‌ها بفروشیم، در صورتی که هندوانه درجه یک بود. یا از آن طرف محصولی در فصلی به دلیل کمبود کشت قیمتش دوچندان می‌شود که باید برای یک کیلو سیب‌زمینی یا گوجه‌فرنگی مردم چهار تا پنج‌هزار تومان پول بدهند و تمام این مشکلات جز با ایجاد زنجیره و همفکری‌ تمام ذی‌نفعان در این حوزه حل نخواهد شد.

فعالیت دلالان و افزایش قیمت‌ها

در ایام تابستان قیمت انواع میوه تابستانه در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تا مرز کیلویی ۱۵هزار تومان هم رسید درحالی‌که در سال گذشته در مدت مشابه این نوع میوه‌ها در حد کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان بود. موضوعی که بسیاری از مسئولان علت آن را فعالیت دلالان عنوان می‌کنند و برخی دیگر کمبود عرضه و سرمازدگی را عامل گرانی می‌دانند. با وضعیتی كه بر بازارهای میوه و تره‌بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر حاكم است به نظر می‌رسد میوه نیز كم كم مانند بسیاری اقلام دیگر از سبد غذایی خانوارها حذف شود. بازار میوه در این روزها با سرعت شدیدی به سمت ركودی بزرگ پیش می‌رود و تكرر ایجاد این وضعیت در بازارهای مختلف زنگ خطر ایجاد ركودی سرد و رخوت‌انگیز را در تمام بازارها و در سطح كلان، در اقتصاد كشور به صدا درآورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha