جمعه گذشته بود که ماجرای متوقف شدن عقد کودک دختر 9 ساله‌ای در استان خراسان رضوی به دستور معاون دادستان خراسان رضوی در شبکه‌های مجازی بر سر زبان‌ها افتاد اما اصل ماجرا آن‌طور که در رسانه‌ها منتشر شد، اتفاق نیفتاده است.

ماجراهای گفته نشده از عروسی کودک 9 ساله/داماد افغان 25سال بزرگتر بود

سلامت نیوز:جمعه گذشته بود که ماجرای متوقف شدن عقد کودک دختر 9 ساله‌ای در استان خراسان رضوی به دستور معاون دادستان خراسان رضوی در شبکه‌های مجازی بر سر زبان‌ها افتاد اما اصل ماجرا آن‌طور که در رسانه‌ها منتشر شد، اتفاق نیفتاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایران ؛ معاون سازمان بهزیستی خراسان رضوی درباره جزئیات آن اخبار جدیدی از این ماجرا می‌دهد و می‌گوید: «آن شب عروس 9 ساله افغانستانی به عقد داماد 36 ساله افغانستانی درآمد اما با خانواده آنها اتمام حجت کردیم تا فردا صبح از عروس محافظت کنند تا دادگاه بتواند صیغه را باطل کند.»

«نیره عابدین زاده»، معاون دادستان خراسان رضوی نیز توضیحات معاون سازمان بهزیستی را تأیید می‌کند و می‌گوید: «بعد از اینکه به مراسم رفتیم از خانواده عروس و داماد تعهد گرفتیم که عروس تا فردایش تحت الحفظ بماند و بعد با او به دفتر من بیایند.»

عابدین‌زاده البته به‌موضوع نرسیدن بلوغ عقلی و جسمی این کودک برای ازدواج هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: فردای آن روز به همراه روانشناس و مددکار با این کودک صحبت کردیم. او از ازدواج هیچ اطلاعاتی نداشت و درکش از مراسم عروسی فقط پوشیدن لباس عروس بود. حتی آنقدر ضعیف و کوچک بود که با کفش 7 تا 9 سانتی سعی کرده بودند که قد او را بلند‌تر نشان دهند و به سؤالات ما هم نمی‌توانست پاسخ دهد و سواد نداشت.»

 
6 هزار مورد ازدواج کودکان در خراسان رضوی

آمارهای ثبت احوال در سال 95 هم نشان می‌دهد، استان خراسان رضوی با ثبت بیش از 6 هزار مورد از ازدواج کودکان در رتبه اول قرار دارد و آذربایجان شرقی با بیش از 4 هزار مورد، رتبه دوم، خوزستان نیز با ثبت حدود 2 هزار و 500 مورد ازدواج کودکان رتبه سوم ازدواج کودکان در سنین 10 تا 14 سال را به خود اختصاص داده‌اند.

جالب اینجاست که این ازدواج جنجال برانگیز هم در استان خراسان رضوی اتفاق افتاده که بیشترین آمار ازدواج‌های 10 تا 14 سال در آن به وقوع پیوسته است. هرچند، شجاعت و ابتکار عملِ «نیره عابدین زاده» معاون دادستان خراسان رضوی از این کودک همسری جلوگیری کرد اما این موضوع افکار عمومی را در برابر این سؤال قرار داد که طرح اصلاح قانون سن ازدواج به کجا رسید؟ طرحی که بر اساس آن سن ازدواج دختران 16 سال تعیین شده و قرار است از ازدواج کودکان زیر 13 سال که در حال حاضر با حکم دادگاه و اذن ولی صورت می‌گیرد جلوگیری شود.

یکی از مسائلی که باعث جنجال برانگیز شدن این ماجرا شد، موضوع اختلاف سنی این کودک با داماد بود. سیاوشی هم راه حل کاهش این معضل را در تصویب طرح اصلاح قانون سن ازدواج می‌بیند و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مفاد این طرح، تعیین اختلاف سنی ازدواج است که در آن بر اساس عرف اختلاف سنی عروس و داماد تا 12 سال تعیین شده است. به همین علت، پس از تصویب آن دیگر شاهد ازدواج دختران با مردهای بزرگ‌تر از خود نخواهیم بود.

وضعیت قرمز حاشیه نشینی در خراسان رضوی

«غلامحسین حقدادی»، معاون بهزیستی استان خراسان رضوی هم با بیان اینکه این کودک به همراه خانواده‌اش در شهرک هاشمی‌نژاد، یکی مناطق حاشیه شهر استان زندگی می‌کرد می‌گوید: جمعیت کل استان خراسان رضوی 3 میلیون و 400 هزار نفر است که یک میلیون و 300 هزار نفر از این تعداد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. همین حاشیه شهر در استان هم دارای 8 پهنه است که تعداد زیادی اتباع افغان هم در آن زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی در ابتدا از این موضوع باخبر شده و دادستانی را در جریان این موضوع قرار داده است، ادامه می‌دهد: مادر این کودک در تهران زندگی می‌کند و از ماجرا خبر نداشته است. او طی تماس تلفنی با بهزیستی قرار شده به استان برگردد و کودک خود را ببیند. بنابراین، درصورتی که صلاحیت مادر برای نگهداری کودک تأیید شود کودک را به او می‌دهیم.

معاون بهزیستی استان خراسان رضوی می‌گوید: مراسم را به خاطر حفظ آبروی خانواده بهم نزدیم و با آنها قرار گذاشتیم از کودک تا فردا مراقبت کنند فردای آن روز هم معاینات پزشکی قانونی از کودک صورت گرفت و خوشبختانه اتفاقی برای او نیفتاده بود.

حقدادی با بیان اینکه کمتر مردم موضوع کودک همسری را به اورژانس اجتماعی اطلاع می‌دهند، ادامه می‌دهد: با اینکه این اتفاق یکی از موارد کودک آزاری تلقی می‌شود اما مردم کمتر اورژانس را در جریان قرار می‌دهند. البته ما مراجعه‌کنندگان زیادی داشتیم که بعد از طلاق به بهزیستی می‌آیند و می‌گویند که در 10 سالگی ازدواج کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha