دکتر علی توسلی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی از كاهش عفونت های لوزه و بهبود و تقویت وضعیت تنفسی با برداشتن لوزه خبر داد.

دود سیگار و قلیان یکی از عوامل بزرگی لوزه های کودکان

سلامت نیوز: دکتر علی توسلی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی از  كاهش عفونت های لوزه و بهبود و تقویت وضعیت تنفسی با برداشتن لوزه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل،دکتر توسلی گفت: شایعترین علت انسداد راه هوائی فوقانی به صورت مزمن و طولانی مدت در بچه ها، بزرگی لوزه های كامی و لوزه سوم می باشد كه در اثر عفونت و سرما خوردگی های مكرر، آلر‍‍ژی و مواد محرك تنفسی خصوصا دود سیگار و قلیان می توانند تشدید شده و بزرگتر شوند .

وی اذعان داشت: علائم آن می تواند به صورت تنفس دهانی هنگام خواب و بیداری، خروپف و حتی در بعضی از بیماران به صورت وقفه های تنفسی در هنگام خواب باشد كه برای سلامتی قلب و ریه بیمار بسیار مضر است.

متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: همچنین گلو دردهای مكرر و رینو سینوزیت های مكرر و كاهش شنوائی در اثر تجمع مایع در گوش میانی  به علت بزرگی بیش از حد لوزه ها می تواند ایجاد شود.

وی اضافه کرد : این كودكان معمولا 6 الی8  بار در سال دچار سرماخوردگی های ویروسی و باکتریایی می شوند .

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بهترین و دقیقترین روش تشخیصی برای لوزه سوم آندوسكوپی ناحیه بینی و نازوفارنکس می باشد و همچنین گرافی لترال گردن و قسمت انتهائی بینی نیز در تشخیص بزرگی لوزه ها كمك كننده می باشد.

دکتر توسلی با اشاره به اینکه در بسیاری از این بیماران، صورت كشیده و دراز، كوچكی فك تحتانی و دهان  باز دیده می شود گفت: اكثر تحقیقات و مطالعات در این مورد، نشان داده اند كه  برداشتن لوزه ها به صورت مشخصی، باعث بهبود و تقویت وضعیت تنفسی و كاهش عفونت های لوزه شده است .

وی گفت: لازم بذكر است كه احتمال افزایش اندازه لوزه سوم خصوصا در بیمارانی كه در مکانهایی با مواد محرك همچون دود سیگار و قلیان می باشند، وجود دارد،  زیرا لوزه سوم فقط شامل بافت لنفوئیدی بوده و یك ارگان مشخص و جداگانه نمی باشد .

متخصص گوش و حلق و بینی افزود: پس از جراحی، توصیه به مصرف غذاهای نرم و خنك به مدت 10 الی 14  روز شده و بازگشت به فعالیت های طبیعی، بتدریج باید صورت گیرد .

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اشاره کرد و گفت: وقفه های تنفسی در خواب می تواند باعث كاهش رشد، شب ادرای، كاهش یادگیری در مدرسه، اختلالات رفتاری و هیجانی، بیش فعالی و رفتارهای تهاجمی در كودك شود .

در پایان دکتر توسلی افزود: خونریزی پس از عمل در 1% تا 3% بیماران می تواند دیده شود كه شایعترین عارضه مهم جراحی لوزه ها می باشد كه اكثر اوقات طی 24 ساعت اول رخ می دهد و سپس تا 2 هفته پس از جراحی نیز ممكن است با احتمال كمتری رخ دهد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha