رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: اگر قانون به درستی اجرا شود، جلوی بروز بسیاری از آسیب‌ها از جمله خرید و فروش موادمخدر گرفته می‌شود.

شیوع مصرف گل در بین جوانان نگران‌کننده است

سلامت نیوز:رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: اگر قانون به درستی اجرا شود، جلوی بروز بسیاری از آسیب‌ها از جمله خرید و فروش موادمخدر گرفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،‌ سردار زاهدیان امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه سن مصرف مواد مخدر در کشور کاهش یافته است، گفت: متاسفانه مصرف موادی مانند گل و قرص‌های روان گردان در جوانان افزایش داشته است. بروز مواد مخدر در افراد علائم مشخصی دارد و اینکه گفته می‌شود مواد به راحتی در دسترس همه قرار دارد اینگونه نیست. در خصوص فضای مجازی نیز برنامه‌ریزی‌های متنوعی برای کنترل و برخورد با توزیع‌کنندگان و مروجان روان‌گردان در فضای مجازی داریم، اکنون نیز با شبکه‌های متعددی برخورد شده و مرکز اطلاعات در فضای مجازی به منظور نظارت و برخورد بیشتر با فعالیت این شبکه‌ها راه‌اندازی شده است.

سردار زاهدیان با بیان اینکه خانواده‌ها باید توجه کنند مصرف مواد مخدر تغییرات گوناگونی را در فرزندان آنها ایجاد می‌کند گفت: مهمترین موضوع در مصرف مواد مخدر این است که زندگی روزمره فرد با گذشته آن متفاوت می‌شود از همین رو خانواده‌ها باید گروه‌های همسالان فرزندان خود را مورد پایش قرار دهند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص توزیع مواد مخدر در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های بدنسازی به بهانه‌های مختلف از جمله تناسب اندام و لاغری گفت: رو به افزایش بودن این موضوع شاید تطبیقی با واقعیت نداشته باشد اما با توجه به اینکه افراد سودجو و سوداگر برخی افراد را در این مراکز اغفال کرده و اقدام به توزیع مواد مخدر می‌کنند نمی‌توانیم این موضوعات را منکر شده و تایید می‌کنیم و توصیه می‌کنیم که فریب اغواکننده این مراکز را نخورند اگرچه برخی مواد در همان مصارف اولیه کاهش وزن را به همراه داشته باشند اما باعث می‌شوند سیستم فیزیولوژیک بدن به هم بریزد و تحت تاثیر مواد قرار گرفته و مشکلات عدیده‌ای برای فرد ایجاد کند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری پلیس اماکن نظارت بر این مکان‌ها را بر عهده دارد و بدون تردید در صورتی که به ما وجود چنین مکان‌هایی اطلاع داده شود بلافاصله برخورد خواهیم کرد تاکنون نیز ده‌ها مورد در سطح کشور وجود داشته که با آنها برخورد شده است. البته نظارت در این بخش بسیار مشکل است چراکه مراکز دارای مجوز در این خصوص هیچ گونه مشکلی ندارند اما شاهد هستیم که آرایشگاه‌ها در هر خانه‌ای ایجاد شده و یا اینکه افراد به صورت گردشی در شبکه‌های مجازی اقدام به تبلیغات می‌کنند و این موارد باعث می‌شود نظارت و برخورد ما با آنها کمی سخت‌تر شود.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود دسترسی به مواد مخدر آسان شده گفت: این موضوع در نقاط مختلف شهر متفاوت است بروز و ظهور جرم در برخی نقاط مانند حاشیه شهرها بیشتر دیده می‌شود مواد مخدر نیز یکی از مواردی است که در این مناطق بروز و ظهور بیشتری دارد. در برخی نقاط شهر زیرساخت‌ها فراهم نشده است پلیس برنامه‌های متعددی برای ارتقای امنیت اجتماعی دارد که در طول سال اجرا خواهد کرد.

سردار زاهدیان با بیان اینکه سه درصد نسبت به سال گذشته افزایش دستگیری داشتیم و این افراد تحویل مراجع قضائی شده‌اند، گفت: همچنین روزانه جمعیت قابل توجهی از معتادان متجاهر در نقاط مختلف شهر جمع‌آوری می‌شوند اما متاسفانه به دلیل اینکه فضای مورد نیاز برای نگهداری از این افراد وجود ندارد این افراد دوباره به جامعه باز می گردند.

حضور معتادان متجاهر در شهر باعث افزایش جرائم خرد و کلان می‌شود

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌های متولی در این خصوص کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند گفت: حضور معتادان متجاهر در سطح شهر باعث افزایش جرایم خرد و کلان از جمله سرقت‌های خرد، زورگیری و ... شده، همچنین حضور معتادان در منازل نیز باعث آسیب‌های اجتماعی از جمله کودکان کار، خشونت در خانواده، ‌فحشا و... شده است.

سردار زاهدیان گفت: حضور معتادان متجاهر در شهر باعث احساس عدم امنیت می‌شود البته بازنگری‌هایی در سیاست مبارزه با مواد مخدر در ستاد مبارزه با مواد مخدر شده است و شعار و سیاست این ستاد اجتماعی شدن موضوع مواد مخدر است. اجتماعی شدن مواد مخدر بیشتر به مقوله پیشگیری برمی‌گردد چراکه کسی که معتاد است احتمال کمتری وجود دارد که این فرد بتواند به شرایط عادی بازگردد. بنابراین ما نباید اجازه دهیم افراد وارد این چرخه شده در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام شده است و ما باید تلاش کنیم مردم به سمت عدم استفاده از مواد مخدر بروند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به ایجاد مراکز مشاوره مددکاری و آموزش در پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: این مراکز را چهار هدف در محیط‌های خانواده، محلات، مدارس و محیط کار دنبال می‌شود. در حوزه آموزش و پرورش اقدامات خوبی صورت گرفته است اما متاسفانه در حوزه دانشگاه خیلی موفق نبوده‌ایم همچنین تعداد کارگرانی که وارد چرخه اعتیاد شده‌اند چشمگیر بوده است از همین رو ما بسته‌های ویژه‌ای برای پیشگیری در محیط‌های کاری و آموزشی آماده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سطح فعالیت سایر دستگاه‌های متولی در خصوص پیشگیری از مواد مخدر در محیط‌های کاری و صنعتی متناسب با مشکلات پیش رو نیست ما در چارچوب سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر از این دستگاه‌ها خواستیم برنامه‌های خود را طراحی و اجرا کنند که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

قانون اگر به درستی اجرا می‌تواند باعث کاهش آسیب‌ها شود

سردار زاهدیان در پاسخ به این سوال که آیا قانون در خصوص پیشگیری از مواد مخدر و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر بازدارندگی لازم را دارد یا خیر گفت: قانون فعلی اگر به درستی اجرا شود می‌تواند دامنه آسیب‌ها از جمله خرید و فروش مواد مخدر را کاهش دهد. همانطور که گفتم زیرساخت‌های ما متناسب با نیازهای امروز و اجرای قوانین‌مان نیست. براساس ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر اردوگاه‌هایی برای محکومان در شرایط عادی و سخت باید توسط دولت ایجاد و هزینه آن تامین شود در این خصوص پنج اردوگاه اعتباراتشان تامین شده و تا سطح ۹۲ درصد پیشرفت داشته‌اند اما برخی کمبودها مانع راه‌اندازی این مراکز شده‌ است. به طور مثال عدم تامین نیروی انسانی باعث شده است از مرکزی که دارای هفت هزار و ۵۰۰ ظرفیت خالی است نتوانیم استفاده کنیم من معتقدم اگر در این خصوص هزینه ای اعمال شود می‌توانیم هزینه‌های دیگر را در خصوص آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر کاهش دهیم.

سردار زاهدیان در پاسخ به این سوال که در مواردی قاچاقچیان مواد مخدر با ارائه وثیقه آزاد می‌شوند آیا پلیس بر اجرای حکم این افراد نظارتی دارد یا خیر؟ گفت: در سطوح عالی قوه قضائیه و دادستانی کل کشور عزم برای پیگیری پرونده های قاچاق مواد مخدر وجود دارد و در هر موردی که ما مطلع شدیم احکام صادره با جرم آن فرد متناسب نبوده آن را به قوه قضائیه منعکس کردیم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات این افراد در مسیر پرونده تغییراتی را ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند احکام متناسب با جرم آنها صادر نشود به طور مثال در پرونده‌ای قاچاقچی اصلی با تبانی با متهم دیگر توانسته بود با ارائه وثیقه آزاد شود و ما بعد از اطلاع این مورد را به قوه قضائیه منعکس کردیم وآن فرد مجددا دستگیر شده و به زندان بازگشته است. البته اشکالاتی در این زمینه وجود دارد و از همین رو توافقاتی را با دادستان کل کشور داشتیم تا احکام صادره برای قاچاقچیان مواد مخدر به پلیس اطلاع داده شده تا در صورت متناسب نبودن حکم با جرم آن طرف پیشگیری و اطلاع‌رسانی به قوه قضائیه انجام شود.

وی در خصوص پرونده تمساح خلیج فارس گفت: این پرونده در دست تکمیل است اموالی در این خصوص شناسایی شده همچنین نفر دوم این پرونده حدود دو ماه قبل دستگیر و تحویل مقامات قضائی شد. ۱۰ نفر بعد از دستگیری نفراول پرونده تمساح خلیج اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کردند که این افراد نیز شناسایی شدند.

سردار زاهدیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم پرونده‌های قاچاقچی‌های بزرگ مواد مخدر در تهران پیگیری شود گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر  در ترکیه، پاکستان و افغانستان و چین حضور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به قیمت دلار قیمت برخی مواد افزایش نیافته است گفت:  شبکه‌های قاچاق مواد مخدر بسیار فعال و پویا هستند و وقتی جرم به صورت سازمان‌یافته شکل می‌گیرد مسلما در پس آن تفکراتی نهفته است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر درخصوص عدم تجهیزات لازم در گمرک شرق کشور گفت: سازمان گمرک در این خصوص توجهات لازم را داشته و خلأهای موجود برطرف شده است البته در گذشته به دلیل تحریم‌ها ما با مشکل خرید برخی از تجهیزات مانند دستگاه ایکس‌ری مواجه بودیم اما حالا که تحریم‌ها برداشته شده قیمت‌های کلان این دستگاه‌ها متناسب با اعتبارات ما نیست و اعتبارات ما کفاف خرید این دستگاه‌ها را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ۶ هزار میلیارد دلار ارزش سالانه مواد مخدر در افغانستان است اما کل بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر کمتر از ۲۵۰ میلیارد تومان است. ما با این بودجه باید اقداماتی از جمله پیشگیری، درمان، مقابله و مبارزه با مواد مخدر را داشته باشیم. عدم تناسب بین اعتبارات و نیازهای موجود باعث عقب‌افتادگی می‌شود البته ما از طریق فعالیت‌های دیگر این کمبودها و نواقص را برطرف می‌کنیم.

وی در خصوص استفاده ازMPSها گفت: در مقطع فعلی شروع این مواد در کشور ما زیاد نیست اما با توجه به معضلاتی که در سایر کشورها ایجاد شده است ما تلاش داریم با کسب اطلاعات لازم خودمان را در این زمینه تجهیز کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر رشد مصرف مواد مخدر در زنان بیشتر شده است و ماده مخدر تریاک بالاترین میزان مصرف را در میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر دارد البته شیوع مصرف ماده گل در بین جوانان نگران‌کننده است چراکه نوع مصرف و شکل مصرف این مواد بسیار راحت است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در خصوص فعالیت‌های اداره مبارزه با پولشویی نیز گفت: درآمدهای ناشی از مواد مخدر نامشروع است و قاچاقچیان با استفاده از اقدامات مختلف تلاش می‌کنند تا شکل این پول‌ها را تغییر دهند. ما برای اینکه بتوانیم بیشترین ضربه را در این زمینه به قاچاقچیان مواد مخدر وارد کنیم منابع این افراد را در خصوص پولشویی شناسایی کرده و تلاش می‌کنیم تا از رخداد پولشویی جلوگیری شود. امروزه تقریبا شبکه‌های مهم این افراد شناسایی شدند و به توفیقات خوبی در این زمینه رسیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha