معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با آلودگی آب شرب روستاهای پردیس و احتمال اینکه سلامت مردم این مناطق در خطر باشد، بیان داشت: در خیلی از جاهای دیگری هم مردم در خطر هستند و معاونت بهداشت وزارتخانه به طور جدی به این مساله ورود پیدا کرده است.

قبول داریم کمبود بیمارستان‌های توانبخشی ناشی از سوءمدیریت است/ مردم در خطر آلودگی آب

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با آلودگی آب شرب روستاهای پردیس و احتمال اینکه سلامت مردم این مناطق در خطر باشد، بیان داشت: در خیلی از جاهای دیگری هم مردم در خطر هستند و معاونت بهداشت وزارتخانه به طور جدی به این مساله ورود پیدا کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،قاسم جان بابایی (معاون درمان وزارت بهداشت) در رابطه با افزایش القایی که پس از اجرای طرح تحول سلامت اتفاق افتاده است، بیان داشت: خدمات القایی در تمام دنیا وجود دارد و نمی‌توان گفت که در دیگر کشورها صفر است، اما آنچه که خدمات القایی را کنترل می‌کند؛ گاردلاین‌ها، راهنمای بالینی، سامانه پرونده‌های الکترونیکی و در نهایت یک نظارت کلی است که باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمه‌ها باید نظارت بر پزشکان را انجام دهند، چرا که وزارت بهداشت ارائه‌دهنده خدمت است و خریدار خدمت نیز بیمه است، خریدار خدمت می‌تواند در نوع خرید خود دقت بیشتری داشته باشد؛ اما باید تمام تلاش در این راستا باشد که بیمه‌ها تقویت شوند تا خرید بهتری انجام دهند.

جان‌بابایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه یکی از مشکلات کشور کمبود بیمارستان‌های توانبخشی است؛ بطوری که تنها دو یا سه مرکز در تهران فعالیت می‌کنند و در شهرستان‌ها هم بطور قابل توجهی تعداد آنها کم است، آیا این مسئله ناشی از سوء مدیریت است یا خیر؟ بیان داشت: در کل کشور سرمایه‌گذاری‌های کمتری در این حوزه اتفاق افتاده‌است، قبول داریم که این مساله ناشی از سوء مدیریت است، اما باید در این حوزه سرمایه‌گذاری هم شود. توانبخشی در برخی موارد سرمایه‌گذاری سنگینی می‌خواهد، کار وزارت بهداشت سیاست‌گذاری و نظارت است و به همین خاطر بخش خصوصی باید وارد شود.

او تاکید کرد: در این دوره آیین‌نامه‌ای ابلاغ شده است و امیدواریم بتوانیم از طریق بخش‌های خصوصی تعداد بیمارستان‌های توانبخشی را افزایش دهیم.

او در رابطه با بحث عدم تاثیرگذاری داروهای شیمی درمانی ایرانی و نگرانی بیماران نسبت به این مساله و همچنین کمبود این داروها در بازار دارویی کشور، گفت: داروهایی که در داخل تولید می‌شود، خوب هستند و نامناسب نیستند، در واقع برخی از بیماران ۱۰ سال است که از این دارو استفاده می‌کنند، داروی شیمی درمانی با داروی خارجی تفاوتی ندارد، اما همه داروهای شیمی‌درمانی در کشور تولید نمی‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بخش زیادی از داروهای شیمی‌درمانی از طریق واردات تامین می‌شود و متاسفانه با توجه به شرایط موجود برخی با بی‌اخلاقی‌ موجب نوسانات دارو شدند. از طرفی برخی از همکاران ما داروهایی برای بیماران سرطانی تجویز می‌کنند، که گرانقیمت هستند، آن هم در حالی که بیمار نجات پیدا نمی‌کند.

جان‌بابایی تاکید کرد که برخی پزشکان با تجویز داروهای گران‌قیمت برای بیماران تنها هزینه‌های هنگفتی را به خانواده بیمار تحمیل می‌کنند.

او در رابطه با آلودگی آب شرب روستاهای پردیس و احتمال اینکه سلامت مردم این مناطق در خطر باشد، بیان داشت: در خیلی از جاهای دیگری هم مردم در خطر هستند، مثل مشکلی که در آب شرب خوزستان به وجود آمد، اما این مساله باید در حوزه بهداشت بررسی شود.

جان‌بابایی در پایان گفت: معاونت بهداشت وزارتخانه به طور جدی به این مساله ورود پیدا کرده، اما در هر صورت وزارت بهداشت تنها نظارت می‌کند و مساله آلودگی آب‌های برخی مناطق تهران باید توسط آبفای شهری بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha