معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از حدود ١٢ میلیون معتاد تزریقی مواد مخدر در دنیا، بیش از 5٠ درصد مبتلا به هپاتیت c هستند و سالانه ٢٢٠ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

50 درصد معتادان تزریقی در دنیا به هپاتیت مبتلا هستند

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از حدود ١٢ میلیون معتاد تزریقی مواد مخدر در دنیا، بیش از 5٠ درصد مبتلا به هپاتیت c هستند و سالانه ٢٢٠ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد در سالن همایش های رازی افزود: حدود یک میلیون و 6٠٠ هزار نفر از معتادان تزریقی در دنیا نیز به بیماری HIV مبتلا هستند و یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر هم به هر دو بیماری هپاتیت c و HIV ابتلا دارند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و مراقبت های سطح یک، به موضوع پیشگیری از اعتیاد تاکید زیادی داریم.
وی با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت: تربیت ٢٢ هزار مراقب سلامت و هزار و 6٠٠ کارشناس ارشد بهداشت روانی و همچنین ارائه بسته های آموزشی در زمینه ارتقای مهارت فرزندپروری برای گروه های سنی مختلف، آموزش های مهارت های زندگی و تقویت بنیان خانواده از جمله برنامه هایی است که در دولت یازدهم در حوزه پیشگیری انجام شده است.
رئیسی اضافه کرد: همچنین در مراکز کاهش آسیب با کمک وزارت کشور، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها اعتباری تخصیص داده شده و اقدامات خوبی در حال انجام است.
معاون وزیر بهداشت یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی، اعتیاد را در کنار تولید و انباشت سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی، بهداشت محیط و فقر و شکاف طبقاتی را چهار مسأله اصلی بشریت در هزاره سوم اعلام کرده است.
وی تصریح کرد: اعتیاد به ویژه در حوزه پیشگیری بیشتر نوعی مبارزه و جنگ است و یکی از سخت ترین نوع مبارزه به شمار می رود؛ زیرا برخی بیماری ها به دلیل تنوع بسیار واکسیناسیون ندارند و اعتیاد به مواد مخدر از بعد روانی اصلا امکان واکسیناسیون ندارد.
رئیسی افزود: اعتیاد معضلی است که تنها یک فرد را درگیر نمی کند و برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد باید فرمول را تغییر داد زیرا خانواده و کل جامعه درگیر این معضل هستند.
وی خاطرنشان کرد: در سال ٢٠١۶ میلادی ۴٧۶ نوع ماده مخدر وجود داشت و این مسأله شناسایی، فرایند مبارزه، تنظیم مقررات و فرایند درمان را با مشکلات جدی مواجه می کند.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اراده مسئولان ارشد کشور برای کاهش آسیب ها بسیار جدی است و در حوزه های مختلف از پیشگیری تا درمان اقدامات بسیار خوبی در حال پیگیری است.
وی خاطرنشان کرد: ایران به دلیل همجواری با افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر با چالش های جدی برای پیشگیری در حوزه عرضه مواد مخدر روبرو است و کار مبارزه در حوزه اعتیاد بسیار سخت و پیچیده است.
رئیسی گفت: مشتاقانه به دنبال این هستیم تا دستاوردهای کنگره ها و نشست های این حوزه که راهکارهای عملی و نو برای ارتقابخشی به کیفیت خدمات و برنامه های بهداشتی و درمانی دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
دوازدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران با شعار «به سوی پاسخ جامع سلامت به اعتیاد» و با حضور پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسعود ناصری پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، فرید براتی سده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، امیرمسعود عرب رئیس دانشگاه علوم بهزیستی، محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر، احمد حاجبی قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت و محمدتقی جغتایی رئیس کنگره دانش اعتیاد در سالن همایش های رازی برگزار شد. این همایش تا 16 شهریور ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha