معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، از ارائه طرح افزایش یارانه مددجویان مراکز بهزیستی از محل هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. به حسین نحوی‌نژاد گفت: قرار است مستمری افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند از مبلغ 600 هزار تومان به نزدیک 800 هزار تومان افزایش یابد. همچنین، به گفته وی در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه با این طرح، بهزیستی درخواست دارد تا بخشی از بودجه این سازمان که هنوز پرداخت نشده، به صورت ارز پرداخت گردد تا بتواند لوازم توانبخشی و بهداشتی معلولان را تأمین کند.

افزایش یارانه مددجویان بهزیستی از محل هدفمندی یارانه‌ها

سلامت نیوز:معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، از ارائه طرح افزایش یارانه مددجویان مراکز بهزیستی از محل هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. به حسین نحوی‌نژاد گفت: قرار است مستمری افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند از مبلغ 600 هزار تومان به نزدیک 800 هزار تومان افزایش یابد. همچنین، به گفته وی در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه با این طرح، بهزیستی درخواست دارد تا بخشی از بودجه این سازمان که هنوز پرداخت نشده، به صورت ارز پرداخت گردد تا بتواند لوازم توانبخشی و بهداشتی معلولان را تأمین کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،برخی از کارشناسان حوزه بهزیستی معتقدند نوسانات ارزی و گرانی‌های چند وقت اخیر، باعث کمبود و چندبرابر شدن قیمت لوازم توانبخشی و بهداشتی شده است. این درحالیست که یارانه معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی، قبل از گرانی‌های اخیر تعیین شده و حالا افزایش قیمت کالاها در بازار، معلولان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

البته هزینه نگهداری هر معلول در مراکز نگهداری استان تهران هم 6 تا 7 برابر شده است.موضوعی که معاون توانبخشی سازمان بهزیستی هم آن را تأیید می‌کند می‌گوید: متأسفانه افزایش چند برابری قیمت کالا‌ها و لوازم بهداشتی باعث کاهش قدرت خرید معلولان و افراد دچار ضایعه نخاعی شده است.

به همین دلیل جلسات متعددی برای این حل این مشکلات طی هفته‌های اخیر برگزار شده است. معاون توانبخشی بهزیستی کشور همچنین از درخواست این سازمان به سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مابقی بودجه توانبخشی تا پایان شهریور ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: مبلغ کل بودجه حوزه توانبخشی حدود 50 میلیارد تومان است که تاکنون50 درصد از آن پرداخت شده است.

به علت گرانی‌های اخیر، از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم تا پایان شهریور ماه، 70 درصد این بودجه را تأمین کنند. همچنین، می‌خواهیم به این سازمان پیشنهاد دهیم بخشی از این بودجه را به صورت ارز پرداخت کنند. نحوی‌نژاد معتقد است هر چه سریع‌تر باید لوازم درخواستی معلولان کشور و مبتلایان ضایعه نخاعی تأمین شود چراکه به این قشر از جامعه نمی‌توان گفت که منتظر بمان تا کالای مورد نظر تأمین شود.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر 40 هزار نفر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند که حدود 50 درصد از آنها هزینه‌های بالایی دارند، می‌گوید: 21 هزار مبتلا به ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که به هر یک از آن‌ها به‌طور متوسط 100 تا 700 هزار تومان برای خرید لوازم بهداشتی پرداخت می‌شود.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور ادامه می‌دهد: متأسفانه در حال حاضر، برخی وسایل مورد نیاز این افراد بشدت در بازار کمیاب شده و قیمت برخی از آنها هم به چند برابر رسیده است.

به همین علت دیگر پرداخت هزینه‌های قبلی کفاف این مددجویان را نمی‌دهد. وی به کمبود وسایل توانبخشی و بهداشتی مورد نیاز معلولان هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حتی اگر بتوانیم یارانه بیشتری به آنها پرداخت کنیم هم باز دچار مشکل تأمین این کالاها در بازار هستیم. هرچند، قوانینی که در بهزیستی برای خرید کالا وجود دارد نیز دست و پاگیر است و باعث طولانی شدن روند خرید‌ها می‌شود. به‌طوری‌که، برای هر خرید باید در سایت دولت ثبت نام کنیم و مناقصه برگزار کنیم که همین موضوع روند انجام کار را پیچیده و طولانی می‌کند.


افزایش مشکلات مبتلایان به بیماری‌های ضایعه نخاعی
«علی ضرابی»، مدیرعامل مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعى ایران هم به بیشتر شدن مشکلات این مبتلایان اشاره می‌کند و می‌گوید: اغلب تولیدات شرکت‌هایی که در زمینه توانبخشی در کشور فعالیت می‌کنند توسط شرکت هاى چینى تأمین می‌شود و با اسم و مشخصات تحت عنوان تولید داخل به بازار عرضه می‌شود.
وی با تأکید بر کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهاى بین‌المللى می‌گوید: گرانی‌های اخیر معلولان را دچار مشکلات متعددی کرده است. به‌طوری که اغلب آنها در زمینه تأمین اجاره بها مسکن، لوازم بهداشتی و توانبخشی دچار مشکل هستند. مدیرعامل مرکز حمایت از معلولان ضایعات نخاعى ایران به احتکار لوازم بهداشتی و توانبخشی معلولان توسط برخی از سودجویان در کشور هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: افزایش قیمت پوشک، سوند ادراری، کیسه ادرار و پروتزها و 7 برابر شدن قیمت لوازم بهداشتی، معلولان بسیاری را دچار مشکل کرده است.


وی نسبت به افزایش احتمال ابتلای معلولان به بیماری‌ها، عفونت‌هاى ادرارى، زخم بستر و افسردگى هم هشدار می‌دهد و می‌گوید: تعداد زیادی از معلولان به جز مستمری ای که از بهزیستی دریافت می‌کنند درآمدی ندارند و به همین علت، نمی‌توانند از عهده این افزایش قیمت‌ها بربیایند.


تشدید معلولیت و مرگ معلول در اثر نبود لوازم توانبخشی
دکتر «کامران عاروان»، مدیرعامل انجمن جامعه معلولان هم  به افزایش قیمت لوازم توانبخشی و بهداشتی تأکید می‌کند و می‌گوید: تأمین این لوازم برای معلولان امری حیاتی و ضروری است. به طور مثال، یک معلول دچار ضایعه نخاعی نمی‌تواند ویلچر نداشته باشد یا نمی‌تواند از عصا یا سمعک استفاده نکند. وی ادامه می‌دهد: گرانی‌های اخیر در کشور باعث بهم خوردن زندگی تعداد زیادی از معلولان شده است. تا جایی که قیمت تعداد زیادی از لوازم توانبخشی چندبرابر شده و حتی برخی از آنها هم در بازار کمیاب شده‌اند.

او با تأکید بر اینکه تا قبل از این مشکلات تعداد زیادی شرکت‌های حوزه توانبخشی ادعا می‌کردند همه محصولات‌شان تولید داخل است، می‌گوید: پس از این اتفاق‌ها مشخص شد اغلب مواد اولیه این شرکت‌ها خارجی است و با افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده محصول آنها هم بالا می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha