سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش آمار معتادانِ تحت درمان در جامعه کارگری گفت: براساس مطالعه‌ای که انجام شده، در بین جامعه کار و تولید یعنی کارگران، اختلالات روانی حدود ۲۴ درصد است، یعنی یک همراهی بسیار زیادی فی‌مابین شیوع مصرف مواد و اختلالات روانی وجود دارد‌.

۲۴ درصد کارگران اختلال روانی دارند

سلامت نیوز:سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش آمار معتادانِ تحت درمان در جامعه کارگری گفت: براساس مطالعه‌ای که انجام شده، در بین جامعه کار و تولید یعنی کارگران، اختلالات روانی حدود ۲۴ درصد است، یعنی یک همراهی بسیار زیادی فی‌مابین شیوع مصرف مواد و اختلالات روانی وجود دارد‌.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت ، پرویز افشار در رابطه با عدم پذیرش معتادان متجاهر در مراکز درمانی گفت: پذیرش بیمارانی که علاوه بر مشکل اعتیاد، مشکلات دیگری هم دارند، در دستور کار است‌. البته این مساله نه تنها فقط برای بیماران بزرگسال بلکه برای کودکانی هم که مشکل اعتیاد دارند، مطرح است‌. وزارت بهداشت تکلیف قانونی در رابطه با بیمارانی دارد که دارای وضعیت اورژانسی هستند و باید پذیرش شوند و اگر مشکلی وجود داشته که حیات فرد را تحت تاثیر قرار دهد، اقدامات درمانی بر ترک اعتیاد ارجحیت دارد، یعنی زودتر باید رسیدگی شود‌.


او تصریح کرد: وزارت بهداشت قطعا در مراکز خود این افراد را می‌پذیرد، اما یک‌سری از بیماری‌ها الکتیو هستند‌. یعنی فرد مدت‌ها با آن درگیر بوده و اورژانسی نیست‌. اگر این بیماری‌ها مدنظر باشد، وزارت بهداشت مسوولیت پذیرش ندارد، چون هیچ فوریتی در این خصوص وجود ندارد‌. برخی از معتادان فاقد هر گونه هویت هستند، اسناد هویتی ندارند و به همین خاطر دفترچه بیمه سلامت به آنها تعلق نمی‌گیرد‌. افراد حتی اگر بیمه نباشند با کارت هویتی مشمول بیمه سلامت هستند، اما اگر فاقد هویت باشند، کار پیچیده و سخت می‌شود‌. همچنین ممکن است، یک معتاد متجاهر بیماری حاد عفونی از جمله HIV و هپاتیت داشته و سیستم ایمنی بدنش مختل شده باشد و ترجیح می‌دهیم این افراد قبل از اینکه وارد بحث درمان اعتیاد شوند تا حدی درمان شوند‌. این معتادان به وزارت بهداشت تحویل و به آ‌نها خدمت ارائه می‌شود‌.


او در رابطه با حاشیه‌های اخیر مربوط به زندان فشافویه، گفت: بحث زندان کاملا متفاوت است، ۴۰ درصد از زندانیان پرونده‌های مستقیم ناشی از مواد مخدر دارند، اما ۶۰ درصد از جمعیت زندان‌ها به دلیل مشکلات ناشی از مواد مخدر به زندان رفتند‌. یعنی فرد ممکن است زن‌آ‌زاری، کودک‌آزاری و اقدام علیه اموال ملی کرده باشد و در پرونده آن نامی از مواد مخدر نباشد اما علت اصلی بروز جرم او یا تامین مواد و یا اثرات ناشی از مصرف بوده است‌.


او خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد کارگران شاغل در این محیط‌های صنعتی به ویژه محیط‌هایی که سختی کار دارند، مثل پارس جنوبی و عسلویه که افراد کارهای سنگین در آنها انجام می‌دهند و دور از افراد خانواده هستند، بالا و تست آنها مثبت بوده است‌. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد جدید صنعتی بیش از ۷۰۰ نوع است، گفت: خوشبختانه بر اساس کارهایی که در کشور انجام شده و آمار و اطلاعات به دست آمده هر گونه مواد جدیدی که MPS نام دارند و مواد محرک صنایع جدید هستند، وارد کشور نشده است‌. این مواد یک سری مواد محرک جدید هستند که با آمفتامین و متامفتامین شیشه متفاوت و قدرت تخریب مغزی آنها بسیار بالاست‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha