یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 253125

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: قاچاق دارو و کالای بهداشتی، یکی از چالش های بزرگ حوزه های مختلف بر سلامت جامعه است که عوارض جبران ناپذیری بر سلامت شهروندان دارد.

توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی با هویت جعلی!

سلامت نیوز:معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: قاچاق دارو و کالای بهداشتی، یکی از چالش های بزرگ حوزه های مختلف بر سلامت جامعه است که عوارض جبران ناپذیری بر سلامت شهروندان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حمیدرضا بنفشه  اظهار کرد: از مهمترین خطرهای مصرف این گونه فراورده ها آسیب به قسمت های مختلف بدن از جمله پوست، مو و چشم در کوتاه مدت و افزایش استعداد ابتلا به بیماری های کبدی و کلیوی و حتی سرطان در بلندمدت به دلیل وجود فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم است.

وی افزود: متاسفانه عرضه محصولات قاچاق در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل قیمت پایین، گرایش به استفاده از این مواد را افزایش داده است که باید در زمینه مبارزه با قاچاق فراورده های سلامت محور و هم‌چنین آگاهی از روش های استعلام و اطمینان به سلامت محصولات وارداتی فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: این فراورده ها به دلیل اینکه خارج از مسیر قانونی وارد کشور می شوند تحت هیچ گونه نظارت بهداشتی قرار ندارند و در حقیقت دارای هویت جعلی هستند و شاخص هایی چون مواد تشکیل دهنده و شرایط تولید محصول کاملا مبهم و نامشخص است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با راه‌اندازی سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالای سلامت وارداتی به نشان www.ttac.ir گام مهمی در جهت مبارزه با قاچاق و حفظ سلامت آحاد مردم برداشته است.

بنفشه با اشاره به روش های استعلام برچسب کالاهای بهداشتی، افزود: ارسال کد 16 رقمی از طریق سایتwww.ttac.ir، به شماره پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ و بارکد مندرج بر روی برچسب (QR)با استفاده از نرم افزار قابل نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند است.

وی گفت: تغییرات نرخ ارز ممکن است منجر به پدیده قاچاق معکوس دارو و تجهیزات پزشکی شود، بنابراین اقدامات لازم برای پیشگیری و برخورد با این پدیده انجام شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: فرآورده های دارویی و مکمل ها فقط باید از داروخانه ها و مراکز فروش فراورده های آرایشی و بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت یا فروشگاه‌های مجاز با داشتن شناسه اصالت کالا خریداری شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha