دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 253222

نگاه یک پزشک: پزشک‌ها قبل از رسیدن به درآمدزایی، سال‌ها درس خوانده‌اند، هزینه کرده‌اند و خون‌دل خورده‌اند.

پزشک‌ها درآمد نجومی دارند؟

سلامت نیوز: نگاه یک پزشک: پزشک‌ها قبل از رسیدن به درآمدزایی، سال‌ها درس خوانده‌اند، هزینه کرده‌اند و خون‌دل خورده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: پزشکی از آن مشاغلی است که از دور بسیار دل می‌برد؛ نسبت به خیلی مشاغل دیگر درآمد بهتری دارد، از پرستیژ اجتماعی خوبی هم برخوردار است و درنظر آدم‌ها شغل محترمی به شمار می‌آید اما همیشه با حاشیه‌هایی نیز همراه است. دکتر احمد اکبرزاده، فوق‌تخصص اطفال از دانشگاه شهید بهشتی است که سال‌هاست طبابت می‌کند. با او همکلام شدیم تا درباره این شغل، میزان درآمد افراد شاغل در آن و مشکلات آنها صحبت کند. دکتر اکبرزاده می‌گوید: تعرفه‌های بیمارستان‌ها که مشخص است. بخش دولتی طبق تعرفه‌های دولتی فعالیت می‌کند و بخش خصوصی هم با توجه به درجه‌ای که بیمارستان دارد، تعرفه‌های مشخص خود را دارد. او ادامه می‌دهد: بعضی پزشکان مانند جراحان، ارتوپدها و دکترهای زنان سطح تعرفه بالا و درآمد خوبی نیز دارند. طبق گفته‌های او، اگر یک پزشک در‌ ماه 90میلیون تومان کار کند، حدود 30 تا 35میلیون آن را می‌گیرد و بقیه به‌حساب دولت واریز می‌شود. این فوق‌تخصص اطفال می‌گوید: البته وزارت بهداشت اعلام کرده که بیشتر از 60میلیون تومان در ‌ماه به هیچ پزشکی پرداخت نکرده است.

این یعنی پزشکی که 60میلیون تومان دریافت کرده، 180میلیون تومان کار کرده است؛ یعنی پزشک 24ساعته و پشت سر هم جراحی کرده تا به این میزان درآمد رسیده و مطمئن باشید هرکسی از پس این کار بر نمی‌آید. دکتر اکبرزاده با توجه به تجربه‌ای که دارد، بی‌پرده می‌گوید: میانگین درآمد پزشک‌ها 15تا 20میلیون تومان در ‌ماه است و کمترین میزان آن هم به 2 میلیون تومان می‌رسد. از او می‌پرسم اگر وزارت بهداشت تا سقف بیشتر از 60میلیون تومان پرداخت نمی‌کند، پس بقیه درآمد پزشکان از کجا می‌آید؟ می‌گوید: آن مبلغی است که یک پزشک ممکن است به‌صورت جداگانه از مریض بگیرد. پزشکی داریم در که حوزه جراحی اطفال 30میلیون تومان برای جراحی قلب می‌گیرد. جراحانی هم داریم که تا 400میلیون تومان در ‌ماه نیز درآمد دارند؛ اما این افراد در حرفه و رشته خود نابغه هستند و استثنائات این حرفه به شمار می‌آیند. اینها در شرایط خاصی برجسته شده‌اند. در همه مشاغل چنین افرادی داریم؛ مثلاً یک معلم کنکور داریم که روزانه 5میلیون تومان درآمد دارد.

هر فردی که در حرفه خود برجسته باشد، درآمد او نیز به همان تناسب بالا می‌رود. او در باره اینکه درآمد بالای پزشکان با سقف درآمد خیلی مشاغل دیگر بسیار تفاوت دارد، می گوید: یک پزشک 12سال برای دیپلم درس می‌خواند، 7سال پزشکی عمومی می‌خواند، 7سال طرح می‌گذراند، 4سال دوره تخصص طول می‌کشد و 4سال هم طرح تخصص را می‌گذراند؛ در واقع اگر بین تحصیلش هیچ فاصله‌ای نیفتد، تازه در 34سالگی می‌تواند درآمدزایی کند. حالا شما پزشک جراحی را درنظر بگیرید که همه این دوره‌ها را با هزینه شخصی در آمریکا یا یک کشور اروپایی گذرانده و سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذار حالا می‌خواهد از سرمایه‌اش سود ببرد. هیچ سرمایه‌گذاری بدون سود کار نمی‌کند. این را هم درنظر بگیرید که عمر مفید اشتغال در حرفه پزشکی به‌خصوص برای مشاغلی مثل جراحی بالا نیست و نهایتاً یک جراح تا 55سالگی می‌تواند کار کند؛ یعنی تا 34سالگی درس بخواند برای اینکه 20سال جراحی کند. دکتر اکبرزاده درباره سختی‌های دیگر این کار می‌گوید: 24ساعته درگیریم و باید با مریض باشیم. دائم با احساساتمان بازی می‌شود. مریض باید به خانواده‌ات اولویت داشته باشد. هیچ شغلی وجود ندارد که آن را به خانواده‌ات ترجیح بدهی اما پزشکی همین است.

  عنوان شغل: پزشک
  درآمد: 2تا400میلیون تومان
  ساعت کار: ندارد
  دوری از خانه: دارد
  آسیب و سختی کار: دارد
  ضریب ریسک و سختی کار: 100
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha