طی روزهای گذشته تعدادی از خانواده‌ها اقدام به خرید واکسن آنفلوالانزایی کردند که تاریخ انقضای آنها به اتمام رسیده بود حال این سوال به وجود آمده است که چه کسی پاسخ‌گوی هزینه‌هایی است که صرف خرید یک واکسن بی‌اثر شده است؟

ضرر خریداران واکسن‌های تاریخ گذشته را چه‌کسی می‌دهد؟

سلامت نیوز:طی روزهای گذشته تعدادی از خانواده‌ها اقدام به خرید واکسن آنفلوالانزایی کردند که تاریخ انقضای آنها به اتمام رسیده بود حال این سوال به وجود آمده است که چه کسی پاسخ‌گوی هزینه‌هایی است که صرف خرید یک واکسن بی‌اثر شده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس؛ طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر فروش واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته در برخی از داروخانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ واکسن‌هایی که تاریخ انقضای آنها سال گذشته به پایان رسیده و برخی از داروخانه‌ها با حرکتی سودجویانه اقدام به فروش این واکسن‌های آنفلوانزا کردند.

تنها پس از گذشت چند روز از دست به دست شدن این اخبار ضد و نقیض رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه گزارش‌هایی مبنی بر عرضه غیرقانونی واکسن آنفلوآنزای سال گذشته از سوی برخی از داروخانه‌ها دریافت کردیم، گفت: افرادی که طی چند روز گذشته واکسن آنفلوآنزا تزریق کردند بدانند که این واکسن‌ها برای سال قبل بوده و اثر بخشی لازم را ندارند و باید مجددا واکسن جدید آنفلوآنزا را تزریق کنند.

علی واشقانی گفت: متاسفانه یکسری گزارش‌ها به ویژه در استان فارس داشتیم مبنی بر این که برخی از داروخانه‌ها به صورت غیر قانونی واکسن آنفلوآنزای سال قبل را عرضه کردند که این داروخانه‌ها شناسایی و برخوردهای قانونی لازم با آنها انجام شده است.

پس از تایید این خبر توسط رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو کیانوش جهانپور سخنگوی این سازمان از توزیع واکسن آنفلوآنزا خبر داد و اظهار داشت: واکسن جدید آنفلوآنزا برای مصرف امسال، هفته آینده در کشور توزیع خواهد شد و مردم برای تزریق واکسن عجله نکنند.

با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و گرایش مردم جامعه برای تزریق واکسن آنفلوالانزا مشخص نیست که چه تعداد از افراد جامعه اقدام به استفاده از واکسن‌هایی کرده‌اند که از اثرپذیری کافی برخوردار نبوده و این بی‌تدبیری سازمان غذا و دارو درباره اطلاع رسانی این واکسن‌ها چه مقدار هزینه به خانواده‌ها تحمیل کرده است؟

با توجه به اینکه هر واکسن آنفلوالانزا  حدود 20 تا 30هزار تومان در سطح بازار به فروش می‌رسد چه کسی پاسخ‌گوی هزینه برباد رفته از جیب خانوارها برای تزریق یک واکسن بی اثر خواهد بود؟ و آیا این افراد باید برای تزریق دوباره این واکسن هزینه بپردازند؟ یا وزارت بهداشت مسئولیت این موضوع را برعهده می‌گیرد و این افراد می‌توانند واکسن اصلی را با رایگان تزریق کنند؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha