رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، گفت: ارائه کارنامه‌ نسخه نویسی اگر در قالب بررسی، نظارت و اطلاع‌رسانی و با رعایت شان پزشک انجام شود کار شایسته‌ای در راستای توسعه خدمات به بیماران است.

ارائه کارنامه دارویی نباید قلم مستقل و علمی پزشک را تحت تاثیر قرار دهد

سلامت نیوز: رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، گفت: ارائه کارنامه‌ نسخه نویسی اگر در قالب بررسی، نظارت و اطلاع‌رسانی و با رعایت شان پزشک انجام شود کار شایسته‌ای در راستای توسعه خدمات به بیماران است.

به گزارش سلامت نیوز،همایون هاشمی در گفت وگو با خانه ملت، در رابطه با ارائه کارنامه نسخه نویسی به پزشکان گفت: این طرح در گذشته نیز وجود داشته است به این صورت که سازمان تامین اجتماعی از پزشک درخواست ‌می‌کرد گوشه نسخه تشخیص بیماری نوشته شود. کنترل نسخه‌ پزشکان در همه کشور‌ها رایج است اما نباید به گونه‌ای اجرا شود که شان، هویت و قلم مستقل و علمی پزشک تحت الشعاع قرار بگیرد. 

ارائه کارنامه پزشکی نباید به دامنه فعالیت پزشک آسیب برساند

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پزشکان در مراکز علمی و کارشناسی تحصیل کرده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند و دارو‌های غیر ضروری و پاراکلینیکی برای بیمار درخواست نخواهند کرد. اجرای طرح کارنامه دارویی و کنترل نسخه پزشکان نباید به دامنه فعالیت‌های آنها آسیب برساند. پزشک ضمن رعایت اصول قانونی و حرفه‌ای در ارائه نسخه اختیارات خودش را دارد.

کارنامه پزشکی در کوتاه مدت تاثیری بر کاهش مصرف دارو در ایران ندارد

وی ادامه داد: ارائه کارنامه‌ نسخه نویسی اگر در قالب بررسی، نظارت و اطلاع‌رسانی و با رعایت شان پزشک انجام شود کار شایسته و مفیدی در راستای توسعه خدمات پزشکی به بیماران است، اما در کوتاه مدت تاثیرگزار نخواهد بود و بیشتر باید آموزش‌های بازآموزی توسط سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور طی دوره‌های مخصوصی حین خدمت داده شود.

اولویت پزشکان بهبودی بیماران است نه منافع اقتصادی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با تاثیر کارنامه دارویی به پزشکان بر افزایش تجویز داروهای ایرانی، افزود: پزشک طبق آموزه‌های پزشکی در نوشتن نسخه ابتدا منافع و بهبودی بیمار را در نظر می‌گیرد و مباحث اقتصادی در مرحله دوم است، اگر پزشکی منفعت بیمار را فدای مسائل اقتصادی کند از اخلاق پزشکی خارج شده است.

نظارت بر نسخه‌ها پزشکان، کیفیت خدمات به بیماران را ارتقا می‌دهد

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: بسیاری از کشورها مشکلات اقتصادی دارند ولی نسخه‌هایشان را درجه بندی نمی‌کنند، هر بیماری نسخه و بررسی‌های خاص خودش را دارد، نمی‌شود به خاطر بعضی مباحث از قوانین و اخلاق حرفه‌ای پزشکی عبور کرد. نظارت بر نسخه‌ها و ارسال گزارش ماهانه به پزشکان می‌تواند در راستای خدمت به بیماران و کنترل تجویز دارو موثر باشد.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، درباره تجویز داروهای خارجی که توسط برخی از پزشکان صورت می‌گیرند گفت: داروها مانند انواع بیماری‌ها دسته بندی می‌شوند، اگر پزشکی تنها از برند خاصی استفاده ‌کند، اشتباه است، اعتماد پزشکان به برند خاصی از دارو به دلیل سابقه آن است و هدف حمایتی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha