رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد یک ساله این کمیسیون، از بلاتکلیفی گود کنار برج میلاد خبر داده و وعده داد که تا یک سال آینده فرآیند صدور پروانه کاملا هوشمند خواهد شد.

باغ‌های کن و فرحزاد تبدیل به فضای ناایمن شهری شده

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد یک ساله این کمیسیون، از بلاتکلیفی گود کنار برج میلاد خبر داده و وعده داد که تا یک سال آینده فرآیند صدور پروانه کاملا هوشمند خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، صبح امروز نشست خبری کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر برای گزارش عملکرد یک ساله شورا برگزار شد.

محمد سالاری در ابتدای این نشست گزارش یک ساله عملکرد کمیسیون را ارائه داده و گفت: در این یک سال 35 طرح، 11 لایحه بررسی شد. همچنین 4855 پرونده در شورای معماری بررسی شده است. 950 درخواست مردمی نیز به کمیسیون وصول شده که به درخواست‌هایی که از قانون فراتر نبود، پاسخ دادیم.

وی ادامه داد: 165 مکاتبه از سازمان نظام مهندسی در مورد پروژه‌های در حال اجرا که احتمال خطر دارد، وصول و بررسی شد. همچنین در کمیسیون تشخیص باغات 119 پرونده را بازدید و بررسی کردیم که برخی از آنها نیاز به بررسی مجدد در صحن شورا دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه هر عضو از کمیسوین سه طرح را به کمیسیون شورا ارائه داده است، افزود: طرح تحقیق و تفحص از صندوق دخیره کارکنان شهرداری تهران، طرح ساماندهی مال‌ها و مگامال‌ها و طرح محافظت از حریم پیاده‌روها و ... جزو این برنامه‌ها هستند.

سالاری با اشاره به دستاوردهای این کمیسیون افزود: اولویت ما بحث صیانت از باغات بود و طرح لغو مصوبه برج‌باغ‌ها با پیشنهاد کمیسیون معماری و شهرسازی و حمایت کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شهری مورد بررسی قرار گرفت. طرح جایگزین مصوبه لغو شده باغات دو هفته آینده به صحن خواهد آمد و لایحه شناسنامه‌دار شدن تک‌باغات نیز کماکان در مرحله بررسی قرار دارد. 6200 باغ شناسایی شده و حدود 3 هزار شناسنامه با رویکرد اکولوژیست بن و ... صادر شده است.

وی با اشاره به طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد افزود: دراین خصوص پیگیری‌های زیادی داشتیم و توانستیم بالاخره طرح ساماندهی باغات کن و فرحزاد را به تصویب برسانیم و به غیر از بخشی از این باغات با عنوان توتستان، تکلیف باغی مشخص شده است. باغات به هم پیوسته کن و فرحزاد روزها تبدیل به فضای بی‌دفاع، ناامن و کمپ‌های اعتیاد شدند.

وی با اشاره به تعاملات دولت و شهرداری و شورا در خصوص بافت فرسوده افزود: جلساتی با آقای ترکان در خصوص طرح احیای بافت فرسوده برگزار کردیم و آقای ترکان گفتند نظرات ما در این خصوص را شنیده و گوش دادند و امیدوار هستیم به جای طرح مسکن امید طرح بازآفرینی شهری احیا شود. در رابطه با کاهش تخلفات ساختمانی نیز سعی می‌کنیم فرآیند صدور پروانه تا پایان سال صد در صد هوشمند کنیم تا مردم دیگر برای صدور پروانه نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر الکترونیک و شهرداری مناطق نداشته باشند.

عضو شورا با بیان اینکه نظرات نخبگان شهری در شورای شهر شنیده می‌شود، افزود: یکی از اولویت‌های کمیسیون اصلاح رویکردها و سیاست‌ها به منظور بسترسازی برای کاهش تخلفات است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ضلع شمالی دانشگاه شریف در ازای واگذاری باغات به این دانشگاه واگذار شده است، گفت: شمال دانشگاه محدوده‌ای در اختیار دانشگاه بوده و به صورت اجاره ملکی به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود. دانشگاه درخواست کرده خیابان به دانشگاه داده شود تا به قسمت تحتانی و فوقانی آن وصل گردد اما شهرداری منطقه 2 اعلام کرده اگر قرار باشد خیابان را به دانشگاه شریف بدهد باید آن را سنگ‌فرش کرده و تبدیل به پیاده‌راه کند.

وی ادامه داد: در هر صورت تصمیم‌گیری در این مورد در حوزه اختیارات شهرداری منطقه 2 نیست و اینکه خیابان از مالکیت شهرداری خارج و به دانشگاه واگذار شود، با قانون مغایریت دارد.

سالاری با بیان اینکه شهرداری‌های مناطق بعضا تصمیماتی در راستای درآمدزایی بدون مطرح کردن با شورا می‌گیرند، افزود: ما به شهرداری تکلیف کردیم که در خصوص پروانه‌هایی که به کمیسیون ماده 100 نمی‌فرستند، گزارش دهند. عمده درآمد شهرداری‌های مناطق از حوزه تثبیت تخلفات بوده و ما وعده داده‌ایم این روند ادامه‌دار نشود.

سالاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای بررسی تخلفات ایران مال با رئیس شورا به دادگاه رفته است یا خیر، گفت: من این مساله را تکذیب می‌کنم. من با رئیس شورا یا برای ایران‌مال به هیچ دادگاهی نرفتم. شاید این اظهارات به پروژه پالادیوم مربوط باشد. در مورد تخلفات این مجتمع تجاری دادستانی باید به عنوان مدعی‌العموم وارد شود.

سالاری در خصوص استفاده دوباره از هولوگرام افزود: اگر سازوکار هولوگرام شفاف و درست باشد اشکالی ندارد. مساله در گذشته این بود که کارگزاران نه تنها سرمایه نمی‌آورند بلکه سرمایه شهرداری هم در اختیار آنها بود و هولوگرام برای افرادی صادر می‌شد که اساسا ملک و مطالبه‌ای نداشتند.

وی در رابطه با گود کنار مرکز همایش‌های برج میلاد که سال‌هاست بلاتکلیف مانده است، افزود: در این خصوص با ناجا مکاتبه کردیم اما شرایط همچنان بلاتکلیف است و ما به شدت از عملکرد معاونت مالی و شهرداری گلایه داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha