بنابر اعلام سازمان جهانی سرطان، سرطان مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان است، در سال جاری نیز ۱۸.۱ میلیون نفر به سرطان مبتلا خواهند شد و از این تعداد ۹.۶ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

جان باختن بیش از ۹ میلیون نفر بر اثر سرطان در سال جاری

سلامت نیوز:بنابر اعلام سازمان جهانی سرطان، سرطان مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان است، در سال جاری نیز ۱۸.۱ میلیون نفر به سرطان مبتلا خواهند شد و از این تعداد ۹.۶ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

 به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آمار بالای ابتلا به سرطان در سطح جهان روند روبه رشدی را در پیش گرفته و آثار آن نیز در تمامی کشورهای جهان نمود پیدا کرده است. بنا به اعلام سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطانی از هر ۵ مرد یه نفر و از هر ۶ زن یک نفر در طول زندگی خود سرطان را تجربه می‌کند.

براساس این آمار، در این میان از هر ۸ مرد مبتلا به سرطان یک نفر و از هر ۱۱ زن مبتلا به سرطان ۱ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

آمارهای جهانی در زمینه مبتلایان به سرطان نشان می‌دهد، ابتلا به سرطان روند رو به رشدی را در سطح جهان در پیش دارد.

براساس پیش‌بینی سازمان بین‌المللی سرطان، در سال جاری ۱۸.۱ میلیون نفر به سرطان مبتلا خواهند شد. از این تعداد ۹.۶ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

این سازمان ۴ سال پیش نیز پیش‌بینی کرد که ۱۴.۱ میلیون نفر به سرطان مبتلا خواهند شد که ۸.۲ میلیون نفر هم از این تعداد جان باختند.

این درحالی است که در بخش‌هایی از جهان که سیستم بهداشتی و درمانی بهتری وجود دارد، سرطان‌هایی که ریشه آن‌ها به سبک زندگی فرد بستگی دارد قابل پیش‌گیری است.

مانند سرطان ریه که عامل اصلی ایجاد آن مصرف سیگار و سرطان سینه که علت عمده ایجاد آن مصرف الکل و چاقی است.

به گزارش این سازمان جهانی، در کشورهایی با درآمد بالا از سه سرطان یک سرطان و از پنج سرطان دو سرطان قابل پیش‌گیری است. این امر می‌تواند با کاهش یا حذف عوامل زیست محیطی ایجاد کننده سرطان انجام گیرد.

یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز سرطان نیز سن است. چراکه بسیاری از کسانی که عمر طولانی دارند در طول زندگی خود به سرطان مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند.

اما دیگر عوامل موثر در مرگ افراد مانند سکته قلبی و مغزی بیش‌تر از سرطان قابل پیش‌گیری و درمان است.

بنابر اعلام سازمان جهانی سرطان، ۲۳.۴ درصد از مردم اروپا یعنی نزدیک به یک چهارم جمعیت این قاره به انواع سرطان مبتلا هستند. این افراد ۲۰.۳ درصد از آمار مرگ ‌و میرهای اروپا را شامل می‌شوند. این تعداد از افراد مبتلا به سرطان در قاره اروپا ۹ درصد از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند.

آمار ابتلا به سرطان در آمریکا نیز رقم قابل توجه‌ای دارد. به‌طورکلی حدود ۱۳.۳ درصد از جمعیت کل جهان را مردم آمریکا تشکیل می‌دهند. در میان جمعیت این کشور نیز ۲۱ درصد از مردم مبتلا به سرطان هستند. آمار مرگ در این دسته از افراد نیز ۱۴.۴ درصد است.

اما قاره آسیا با داشتن آمار بالاتری از افراد مبتلا به سرطان و جان باختگان این بیماری، وضعیت بدتری نسبت به اروپا و آمریکا دارد. براساس آمارهای رسمی ۴۸.۴ درصد فرد مبتلا به سرطان در سطح قاره آسیا وجود دارد. همچنین قاره آسیا سهم بیش‌تری در آمار جان باختگان سرطانی دارد. به‌طوریکه میزان مرگ افراد بر اثر سرطان در این قاره ۵۷.۳ درصد است.

براساس این گزارش، سرطان صرف نظر از میزان توسعه انسانی کشورها، مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در سطح جهان است.

یک سوم از مرگ‌های کل جهان بر اثر سه سرطان ریه، پستان و روده رخ می‌دهد. در این میان می‌توان بیش‌ترین مرگ‌ها در جهان را با رقم ۱.۸ میلیون نفر به سرطان ریه نسبت داد.

عمده‌ترین علت ابتلا به سرطان ریه نیز عدم آگاهی کافی مردم از عوامل ایجاد کننده آن است.

سرطان سینه نیز جان ۶۲۷ هزار نفر را در جهان گرفته و به‌عنوان پنجمین عامل مرگ در سطح جهانی محسوب می‌شود. عدم تشخیص به‌موقع این بیماری و عدم امکان درمان مطلوب آن در کشورهایی با درآمد پایین از علل اصلی ایجاد سرطان پستان محسوب می‌شود.

دکتر کریستوفلد ویلد از اعضای سازمان جهانی تحقیقات بر روی سرطان می‌گوید: برای مقابله با روند روبه رشد سرطان در جهان، باید در زمینه پیش‌گیری و تشخیص به‌موقع سرطان پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha