یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 253653

در ماه‌های اخیر به دلیل حفر مترو چشمه علی با وجود قدمت فراوان خشک شد. این قضیه باعث شد تا مدیران مترو و افرادی که باعث و بانی تخریب این چشمه ارزشمند بودند به شکل نمادین با تانکر آب وارد این چشمه کرده و به این شکل آن را پر آب نشان دهند

توسعه ۸ خط مترو و نابودی۵۰هزار قنات

سلامت نیوز: در ماه‌های اخیر به دلیل حفر مترو چشمه علی با وجود قدمت فراوان خشک شد. این قضیه باعث شد تا مدیران مترو و افرادی که باعث و بانی تخریب این چشمه ارزشمند بودند به شکل نمادین با تانکر آب وارد این چشمه کرده و به این شکل آن را پر آب نشان دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، غافل از اینکه میراث چندین ساله شهر تهران به‌دلیل بی‌توجهی به مسائل عمرانی از بین رفته است. حال اینکه این میراث چگونه احیا می‌شوند، نیازمند بررسی‌های کارشناسان است. احداث و تجهیز مترو یکی از نیازهای شهرهای در حال توسعه است تا از طریق آن تمامی شهروندان بتوانند با هزینه اندک و با کمترین ترافیک، آسیب محیط زیستی و دیگر چالش‌ها در سطح شهر به فعالیت بپردازند. هرچند باید دانست که هرگونه اقدام در این باره نیازمند اقدامات کارشناسی شده است. در حالی که به دلیل نداشتن مطالعات زیست محیطی در انجام پروژه‌ها، توسعه هشت خط مترو موجب نابودی ۵۰ هزار قنات در تهران شده است.

چشمه علی و قنات قربانیان احداث مترو

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران با تاکید بر اینکه آب چشمه علی در پی حفاری و ادامه خط شش خشک شده است، گفت: مسئولان مترو در این زمینه فرافکنی می‌کنند و دلیل خشک شدن این میراث را خشکسالی و آب‌های سطحی می‌دانند. حسن خلیل‌آبادی ضمن اشاره به تلاش اهالی رسانه در انتشار اخبار حوزه فرهنگی و گردشگری شهر تهران اظهار کرد: در این زمینه از تمامی رسانه‌ها تقدیر و تشکر کرده که اهمیت ویژه‌ای را به موضوعات فرهنگی و گردشگری شهر را دارند. او با اشاره به اتفاقی که در چشمه‌علی صورت گرفت و آب این میراث هشت هزار ساله را قطع کرد، اشاره کرد و گفت: چشمه‌علی به دلیل حفاری‌ها برای احداث ادامه خط شش از دولت‌آباد به ضلع شرقی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) دچار نقصان و خشکسالی شد که مسئولان مترو تلاش کردند که این موضوع را به خشکسالی و آب‌های سطحی ارتباط دهند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران، با تاکید بر اینکه کارشناسان و شرکت‌های مشاور مترو نیز از قبل به این موضوع هشدار داده بودند، گفت: این حفاری باعث خشک شدن آب چشمه علی و میراث هشت هزار ساله در منطقه شهرری شد. خلیل‌آبادی ضمن انتقاد از اینکه بسیاری از پروژه‌های عمرانی پیوست فرهنگی، زیست‌محیطی و گردشگری ندارند، افزود: بسیاری از مسئولان خوشحالند که هشت خط مترو در تهران راه‌اندازی کرده‌اند. این در حالی است که در کنار این اتفاق بالغ بر 50 هزار قنات در تهران خشک شده و صدمات زیادی به مزارع و باغات و مراکز تاریخی وارد کرده است. او به برنامه‌ریزی شرکت مترو درباره نصب هواکش در مقابل موزه فرش در جوار پارک لاله اشاره کرد و گفت: اگر آن زمان ما ممانعت نمی‌کردیم، دوستان مترو هواکشی را در مقابل این موزه قدیمی نصب می‌کردند که البته شبیه این کار نیز با دیوارکشی در مقابل بنای قدیمی مجلس انجام داد که ما نیز تذکر دادیم، اما آنها اعلام کردند که این کار در راستای مسائل امنیتی انجام می‌شود. به گزارش تسنیم، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شهر تهران افزود: البته با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم که آب در تونل‌های مترو در منطقه چشمه علی وجود دارد و آب در تونل‌های مترو با دستگاه‌های پمپاژ وارد آب فاضلاب سرخه حصار می‌شوند. در ادامه حسن خلیل آبادی افزود:‌ یک میراث فرهنگی هنگامی که‌ آسیب می‌بیند تا وقتی رفع نشود سر تیتر اخبار دنیاست. این عضو شورای شهر تهران گفت: هویت ملی ما به این میراث بستگی دارد اگر برج نداشته باشیم، فن‌آوری نداشته باشیم، می‌توانیم به‌دست آوریم، اما هویت‌مان را نباید اجازه دهیم نابود شود.

احداث مترو با عایق‌بندی

یک کارشناس محیط‌زیست به «آرمان» می‌گوید: پروژه‌های احداث مترو سازگار با محیط هستند و احداث مترو مزیت‌های فراوان برای محیط‌زیست دارد. محمدرضا فاطمی می‌افزاید:‌ با مطالعات زیست‌محیطی می‌توان جلوی بروز پیامدهای ناگوار همچون تاثیر بر آب‌های زیرزمینی را گرفت. برای مثال خط چهار متروی تهران ارزیابی زیست‌محیطی شده است، اما خطوط دیگر مترو ارزیابی محیط‌زیستی ندارند. مترو یک پروژه مفید است. به گفته او بروز نارسایی‌ها به‌دلیل نبود ارزیابی محیط‌زیستی در پروژه‌های احداث مترو است. باید توجه داشت که تمامی آب‌های مصرفی در تهران وارد سفره‌ آب‌های زیرزمینی می‌شود. این کارشناس محیط‌زیست می‌افزاید: سفره‌های آب‌های زیرزمینی در شهر تهران به‌ویژه در مناطق جنوبی به‌شدت آلوده شده است. فاطمی می‌گوید: با احداث مترو دیواره‌های آن را عایق‌بندی می‌کنند تا نفوذپذیر نباشد.

در این شرایط زمانی یک تونل می‌توان مشکل‌ساز باشد که آب را زهکش و آن را خالی کند، اما تاکنون برای تونل‌های مترو چنین مساله بروز نکرده است، چون تمامی آنها عایق‌بندها انجام شده و هیچ خروجی به خطوط مترو نداشته است. به گفته او دلیل خشکی چشمه‌علی هم باید بررسی شود. باید دانست که به تنهایی احداث یک خط مترو که از شمال به جنوب امتداد دارد، نمی‌تواند دلیل خشکی یک چاه باشد. به گفته او بی‌شک برداشت آب در بالادست، سطح آب را کاهش داده و چشمه خشک شده است، طبیعتا مترو نمی‌تواند دلیل خشکی چشمه‌علی باشد. به گفته او خشکی چشمه علی باید تحت بررسی‌های کارشناس قرار بگیرد تا دلایل بروز خشکی مشخص شود، اما بنده بعید می‌دانم که احداث مترو دلیل بروز خشکی چشمه‌علی شود. برای مثال در گردنه امام‌زاده هاشم احداث اتوبان باعث شد که سفره‌های آب‌های زیرزمینی تخلیه شود و این اقدام یک خسارت جبران ناپذیر به محیط‌زیست زد، اما احداث تونل‌های مترو با عایق‌بندی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha