رؤیای تحصیل در حوزه علوم پزشکی بویژه در کشورهای خارجی برای خیلی از دانشجویان پزشکی دشوار شده است به‌همین دلیل شمار زیادی از دانشجویان هرسال از طریق برخی مؤسسات و بنگاه‌ها یا به عبارتی برخی از دلالان به خارج از کشور اعزام می‌شوند و بعد از تحصیل برای ورود به چرخه آموزش عالی کشور با موانع و گرفتاری‌های متعددی مواجه می‌شوند.

درخواست 2 هزار دانشجوی پزشکی خارج نشین برای ورود به دانشگاه‌های داخل

سلامت نیوز:رؤیای تحصیل در حوزه علوم پزشکی بویژه در کشورهای خارجی برای خیلی از دانشجویان پزشکی دشوار شده است به‌همین دلیل شمار زیادی از دانشجویان هرسال از طریق برخی مؤسسات و بنگاه‌ها یا به عبارتی برخی از دلالان به خارج از کشور اعزام می‌شوند و بعد از تحصیل برای ورود به چرخه آموزش عالی کشور با موانع و گرفتاری‌های متعددی مواجه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،به‌همین خاطر برخی از دانشجویان برای فرار از این شرایط یک تا دوسال تحصیل در خارج از کشور و گذراندن تعدادی واحد درسی تلاش می‌کنند تا با ارائه این میزان واحد در دانشگاه‌های معتبر داخلی ادامه تحصیل دهند. این درحالی است که چندی پیش وزیر بهداشت با توجه به نوسانات ارز و مشکلات ایجاد شده برای دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند شرایطی اعلام کرد که طی آن ورود این دسته از دانشجویان تسهیل شود.
به گزارش وبدا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: با توجه به اینکه مشکلات ارزی مشکلاتی را برای دانشجویان و خانواده‌هایشان به وجود آورده است، شرایط ورود به کشور را برای این دانشجویان تسهیل کرده‌ایم و مدت زمانی که این افراد باید خارج از کشور باشند تا اجازه ورود به دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت را پیدا کنند، به نصف تقلیل پیدا کرده است، یعنی این دانشجویان با یک سال تحصیل یا گذراندن 36 واحد، می‌توانند متقاضی تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کشور شوند و شهریه‌شان را نیز بر مبنای ریال پرداخت کنند. یک مقام مسئول در وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: استفاده از این مصوبه مورد استقبال بسیاری از دانشجویان ایرانی خارج از کشور قرار گرفته است به گونه‌ای که تاکنون بین هزار تا 2000 دانشجو برای استفاده از آن درخواست خود را ارائه کرده‌اند. افزایش متقاضیان تا جایی پیش رفته که وزیر بهداشت اعلام کرد این مصوبه برای دوسال و تا سال 2019 اعتبار دارد و دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور که علاقه‌مند تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور هستند باید برای انجام فرآیندهای اداری تعجیل کنند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این باره تأکید کرد: شرایطی فراهم کرده‌ایم که دانشجویانی که از دو سال قبل تحصیل خود را در دانشگاه‌های معتبر آغاز کرده‌اند و ۳۶ واحد درسی (حدود یکسال تا یکسال و نیم) گذرانده‌اند، می‌توانند تقاضای انتقال به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور بدهند. به گزارش ایرنا، باقر لاریجانی خاطرنشان کرد: در واقع این تسهیلات مربوط به دانشجویانی است که در دو سال اخیر در گروه پزشکی تحصیل کرده‌اند. ضمن اینکه ظرفیت پذیرش این دسته از دانشجویان، ظرفیت مازادی است که ارتباطی با سایر ظرفیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ندارد.
دانشگاه‌ها باید مورد تأیید وزارت بهداشت باشد
البته استفاده از این تسهیلات تنها شامل حال دانشجویانی خواهد شد که دوره اصلی تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی را قبل از تیر ماه ۹۷ آغاز کرده و در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تحصیل باشند.
 به‌طوری که وزیر بهداشت در این رابطه تأکید کرده است: 700 دانشگاهی که در رتبه‌بندی بین‌المللی بالاترین نمره را دارند، مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و مابقی تأیید نمی‌شوند. متأسفانه در‌طول یکی دو سال گذشته عده‌ای از ایرانیان در برخی دانشگاه‌ها در کشورهای مجاور که رتبه‌شان از 2 هزار و 3 هزار عقب‌تر است، ثبت‌نام کرده‌اند که این افراد، پس از پایان تحصیلات، مدرک‌شان مورد تأیید نخواهد بود و اجازه کار در داخل کشور نداشته و گرفتاری‌های زیادی گریبانگیر آنها می‌شود.


هاشمی تأکید کرد: روا نیست که دانشجویان ایرانی با معدل‌های بالا را از تحصیل محروم کنیم و به جای آنها افرادی که بواسطه دلالان به خارج از کشور می‌روند را در دانشگاه‌ها، پذیرش کنیم که به خودشان و آموزش پزشکی کشور، آسیب وارد کنند.
لاریجانی هم با بیان اینکه در حوزه پزشکی هیچ شرکتی برای اعزام دانشجو به خارج از کشور مورد قبول وزارت بهداشت نیست، گفت: دانشجویان و داوطلبانی که اکنون می‌خواهند برای تحصیل به خارج از کشور بروند مطلع باشند در صورت بازگشت به کشور و تمایل به تحصیل در داخل کشور مشمول گذراندن ۷۲ واحد درسی می‌شوند. البته این افراد باید در دانشگاه‌هایی درس خوانده باشند که از نظر وزارت بهداشت جزو دانشگاه‌های معتبر باشد. بنابراین از هر دانشگاهی امکان انتقال به دانشگاه‌های داخل کشور وجود ندارد. معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که دانشجویان و داوطلبان مراقب باشند که فریب شرکت‌هایی که در این زمینه واسطه‌گری می‌کنند را نخورند و مسیر تحصیلی را براساس شرایط خودشان انتخاب کنند. همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی وبدا نیز در خصوص شرایط انتقال این دسته از دانشجویان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: افرادی که در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و با داشتن شرایط اعلامی وزارت بهداشت و ارائه تقاضا، به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل شوند. البته در صورت موافقت وزارت بهداشت با انتقال این افراد، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داخل کشور به عهده متقاضی است و شهریه این دسته از افراد معادل ریالی شهریه‌ای است که در دانشگاه‌های خارج از کشور پرداخت کرده‌اند.


بر اساس این اطلاعیه شرایط انتقال افراد، نیز کسب حد نصاب معدل در مقاطع مختلف تحصیلی، شامل معدل کتبی دیپلم حداقل ۱۶ و معدل پیش‌دانشگاهی حداقل ۱۷، گذراندن حداقل ۳۶ واحد درسی (طبق سرفصل دروس رشته مربوط در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور)، با حداقل معدل ۱۵ در دانشگاه خارجی مورد تأیید وزارت بهداشت و شروع به تحصیل در خارج از کشور در دوره اصلی رشته‌های علوم پزشکی تا قبل از تیر ۱۳۹۷ خواهد بود.
متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه انتقال دانشجویان خارج از کشور معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارسال مدارک مورد نیاز از طریق سامانه http://mohed.behdasht.gov.ir درخواست خود را ثبت و در این خصوص اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    0 0
    تصمیمات خلق لساعه مسئولین نبایستی به هیچ وجه در ظرفیت پذیرش دانشجوهای داخلی و کنکوریها تاثیر بگذارد که این موضوع هم غیر ممکن است ظلم و حق کشی در حق کنکوریها با تقلب و اضافه نمودن 27 درصد سهمیه ایثارگری کافیی است لطفا بیش از این ظلم نکنید البته اگر به روز قیامت اعتقاد دارید که بعید میدانم