مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وجود برچسب اصالت و سلامت بر روی کالاهای وارداتی شرط کافی تایید آنها نیست.

برچسب اصالت کالای وارداتی شرط کافی برای تایید آن نیست

سلامت نیوز:مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وجود برچسب اصالت و سلامت بر روی کالاهای وارداتی شرط کافی تایید آنها نیست.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر علی اصغر اسماعیل زاده روز یکشنبه در نشست کمیته فرهنگی، تبلیغی کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی افزود: شرط کافی برای تایید اصالت و سلامت کالای وارداتی، کسب پاسخ صحیح از استعلام می باشد. یعنی باید پاسخ استعلام تایید کند که این کالا سالم و اصیل است.
وی روشهای استعلام را متعدد ذکر و بیان کرد: یکی از آنها سامانه غذا و دارو و دیگری وارد کردن کد 16 رقمی مندرج بر روی برچسب به سامانه 20008822 است.


مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برخی قاچاقچیان این نوع کالاها با طراحی برچسبهای تقلبی به عدد 20008822 روی آن یک رقم 8 اضافه و رقم 88 را به 888 تبدیل کرده اند و بدین ترتیب این سامانه تبدیل به یک سامانه جدید شده که اطلاعات نادرست را به متقاضی می دهد و کالای قاچاق را غیرقاچاق معرفی می کند.


وی گفت: حتی برخی کارشناسان معاونت غذا و دارو نیز به این امر دقت نکرده و فریب این شیادی را خورده بودند اما هم اکنون به دنبال این هستیم که شماره هشت رقمی روی برچسب به عددی چهار رقم کاهش یابد تا امکان سوءاستفاده از آن کمتر شود.
دکتر اسماعیل زاده افزود: نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت محور وارداتی شامل داروهای خارجی، مکملهای ورزشی، فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی و ملزومات پزشکی مثل سمعک، عینک، دستگاه کنترل فشار خون و قند خون است. این طرح اهداف ویژه ای دارد که اهم آن تضمین سلامتی مردم و جلوگیری از قاچاق کالا با نصب برچسب سلامت و اصالت کالا می باشد.
وی ادامه داد: از بهمن 1393 نصب بقیه برچسبها نظیر برچسب شبنم ممنوع شده و هم اینک صرفا برچسب اصالت اعتبار دارد و بقیه لیبلها متقلبانه است. اندازه برچسب ردیابی باید 20 در 40 میلیمتر با پس زمینه سفید و حاشیه زرد رنگ باشد پس برچسبهای دیگر با رنگها و اندازه های متفاوت متقلبانه هستند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: حمایت از کالای ایرانی دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی است و آگاهی بخشی در این خصوص صورت گرفته است.


وی افزود: در حوزه فرآورده های بهداشتی نظیر شامپو، شوینده و صابون در ایران مشکل خاصی وجود ندارد زیرا سالانه 20 هزار تن فرآورده بهداشتی در کشور مصرف می شود ولی تا حدود 40 هزار تن یعنی حدود دو برابر این مقدار ظرفیت تولید داخلی وجود دارد.
او ادامه داد: در حوزه فرآورده های آرایشی اما وضعیت این نیست و سهم اندکی از بازار در اختیار تولید داخلی می باشد لذا باید سازمان غذا و دارو دقت لازم را داشته باشد. به همین خاطر سازمان در ابتدای سال اعلام کرد واردات اکثر فرآورده هایی که نوع و مشابه داخلی دارند ممنوع است لذا باید در کنار آگاهی بخشی، کالای ایرانی لازم هم تامین شود تا خواست رهبری تحقق یابد.
اسناعیل زاده گفت: تمامی محصولات تولید داخلی نیز باید دارای پروانه ساخت، بهره برداری و پروانه بهداشتی ساخت باشند. همچنین می بایست نام محصول، شماره پروانه ساخت، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضاء، حجم و وزن، نام و نشانی کارخانه، مواد متشکله، شرایط نگهداری و ساخت کشور ایران بروی این کالاها قید شده باشد.
وی افزود: کالاهای ساخت داخل تنها با رعایت این موارد معتبر هستند. در غیر این صورت باید دانست که این کالا یک جایی ایراد داشته و یا مجوزهایی را نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha