یک مدرس حوزه روانشناسی گفت: با داشتن یک فرزند نه خانواده‌ای شادتر خواهیم داشت و نه فرزندان از امکانات و منابع مادی و معنوی بهتری برخوردار خواهند بود.

افراد تک فرزند شادتر نخواهند بود

سلامت نیوز:یک مدرس حوزه روانشناسی گفت: با داشتن یک فرزند نه خانواده‌ای شادتر خواهیم داشت و نه فرزندان از امکانات و منابع مادی و معنوی بهتری برخوردار خواهند بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمدرضا ایمانی مدرس حوزه روانشناسی در رابطه با تک فرزندی و معایب آن گفت: متاسفانه امروز در کشور با موجی از تمایل زوج‌ها به تک فرزندی مواجه هستیم که این موج ناشی از تغییر رویکرد در زندگی است.

وی ادامه داد: تغییر رویکرد برخی از مادران عامل اصلی تک فرزندی در خانواده‌ها شده است. عواملی ازجمله تغییر تفکر مادران درخصوص بروز مشکلات جسمانی بارداری، مشغله کاری مادران و بحران اقتصادی خانواده‌ها باعث کوچک شدن خانواده‌ها شده است.

ایمانی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند با یک فرزند میتوانند خانواده‌ای شاد و بهتر داشته باشند تصریح کرد: این تفکر کاملا غلط است، چراکه با یک فرزند نه امکانات و منابع مادی و معنوی کودک کاملا تامین خواهد شد و نه فرزندان شادتر خواهند بود.

این مدرس اضافه کرد: از سوی دیگر فرزندان در چنین خانواده‌ای با مهارت‌های اجتماعی نیز آشنا نخواهند شد.

ایمانی یکی از مزایای چند فرزندی را ارتباط و تعامل اعضای خانواده با یکدیگر خواند و خاطرنشان کرد: در خانواده‌های دارای چند فرزند تعامل اعضای خانواده و فرزندان با یکدیگر بیش‌تر بوده و فرزندان نکات تربیتی را بهتر کسب می‌کنند.

وی توضیح داد: در خانواده‌های دارای چند فرزند، فرزندان از رفتارهای مثبت یکدیگر الگو برداری کرده و درنتیجه موجب رشد و تربیت بهتر فرزندان می‌شود.

این مدرس با بیان اینکه فرزندان در خانواده‌های پرجمعیت مهارت‌های ارتباطی را بیش‌تر کسب می‌کنند، عنوان کرد: در این دسته از خانواده‌ها فرزندان قهر، آشتی، چگونگی حل نزاع‌ها، چگونگی شروع و پایان دادن به اختلافات و به‌طور کلی مهارت‌های ارتباطی را بهتر و کامل‌تر کسب می‌کنند.

ایمانی تصریح کرد: به‌طور کلی خانواده‌های دارای چند فرزند شادتر بوده و فضای روانی مطلوب‌تری را برای فرزندان ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه فرزندان در خانواده‌های گسترده‌تر از امتیازهایی همچون تعامل بیش‌تر، حمایت و الگوهای رفتاری برخورد دارند، اظهار کرد: فرزندان دارای خواهر و برادر در سنین بالاتر دارای وضعیت روحی بهتری نیز خواهند بود چراکه در این سن از حمایت و پشتیبانی خانواده خود بهره‌مند خواهند شد.

این مدرس ادامه داد: این دسته از فرزندان با عقده‌ها و حسرت‌هایی از جمله مهربانی و پشتیبانی افرادی به‌غیر از والدین بزرگ نخواهند شد.

ایمانی با بیان اینکه افراد دارای خواهر یا برادر در بزرگسالی نیز روحیه و امید به زندگی بیش‌تری خواهند داشت، اظهار کرد: دلیل این امر اطمینان خاطر افراد از وجود یک خواهر یا برادر حامی در بزرگسالی بوده این افراد در بزرگسالی می‌توانند در رفع نیازهای مادی و معنوی هم موثر باشند.

وی با بیان اینکه در خانواده‌های چند فرزندی خلاهای عاطفی و روحی کم‌تری برای فرزندان وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه بیش‌تر فرزندان به ویژه تک فرزندان در مهد بوده یا توسط پرستار نگهداری می‌شوند، این امر فضای رشد، حرکت، سازگاری با محیط و تجربه شکست و موفقیت را از کودک خواهد گرفت.

این مدرس با بیان اینکه افرادی که تک فرزند بوده‌اند در آینده زندگی فردی و اجتماعی خود به مشکل خواهند خورد تصریح کرد: این دسته از افراد در ارتباط با همسر خود و فرزند پروری نیز با مشکلاتی برای مدیریت زندگی خود مواجه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha