رئیس شورای عالی نظام پزشکی، گفت: در شرایط موجود دغدغه اول جامعه پزشکی سلامت مردم است و باید معضلات موجود را بین خود حل کنیم.

چالش های حوزه سلامت در شرایط تحریم/گلایه از بیمه ها

سلامت نیوز:رئیس شورای عالی نظام پزشکی، گفت: در شرایط موجود دغدغه اول جامعه پزشکی سلامت مردم است و باید معضلات موجود را بین خود حل کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در نشست مشترک اعضای شورای عالی نظام پزشکی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، در خصوص مسائل مبتلا به جامعه پزشکی، بحث و گفتگو شد.

شرایط اقتصادی جامعه، مشکلات بیمارستان های بخش خصوصی، گران شدن تجهیزات پزشکی، دیرکرد پرداخت سازمان های بیمه گر به داروخانه ، سود پائین دارو و حذف حق فنی داروخانه ها ، تعطیلی دفتر توانبخشی در وزارت بهداشت ، هجمه هایی که علیه فرار مالیاتی پزشکان وجود دارد و پائین بودن تعرفه های خدمات پزشکی، از جمله موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.

در ابتدا، دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی طی سخنانی ضمن تسلیت ایام محرم نکاتی را برشمرد.

وی بدوا به تاثیر تحریم ها و وضعیت اقتصادی موجود کشور بر دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: به سازمان ها و نهادهای ملی مرتبط از جمله دانشگاه ها و انجمن های علمی پیشنهاد می شود با مکاتبه با همتایان خارجی خود توجه آنها را به شرایط خطیر موجود که علیرغم ادعای برخی دولت های خارجی بر بیماران ایرانی تحمیل شده، جلب کنند.

ظفرقندی در سخنان پیش از دستور خود، اظهار کرد: با توجه به ارزبر بودن بسیاری از خدمات سلامت و تاثیر اوضاع اقتصادی بر بهای آنها رسیدگی به تعرفه ها و تعدیل آنها بویژه در امور مرتبط با ارز اقدام عاجل صورت گیرد.

دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی نیز به مقوله گران شدن تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: با شرایط اقتصادی موجود قیمت مواد و تجهیزاتی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد افزایش بالایی داشته و بسیاری از مراجعه کنندگان به مراکز دندانپزشکی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی همچنین به فعال تر شدن روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در جهت درج اخبار حوزه سلامت اشاره و بیان کرد: باید هر کدام از اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی نسبت به موضوعاتی که در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد اظهار نظر کرده و به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و روابط عمومی سازمان نیز در جهت انعکاس هر چه سریعتر این نقطه نظرات با رسانه ها عمل کند.

دکتر حسین قشلاقی از دیگر اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی نیز فعال تر شدن حوزه رسانه ای را یکی از اولویت های سازمان نظام پزشکی عنوان کرد و گفت: باید اعضای شورای عالی سازمان به بیان نقطه نظرات خود در حوزه های مختلف پزشکی بپردازند و روابط عمومی سازمان نیز با طرح موضوع با اعضای شورای عالی تماس گرفته و خواهان بیان نقطه نظرات آنها باشد .

وی ادامه داد: تهیه بولتن خبری روزانه علاوه بر ریاست کل سازمان و رئیس شورای عالی  برای اعضای  این شورا و هیات رئیسه مجمع ضروری بوده تا در جریان اخبار روز حوزه پزشکی قرار داشته باشند.

دکتر منصور آرزومند یکی دیگر از اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه اقتصاد داروخانه ها با چالش مواجه است، گفت: داروخانه ها گردش نقدینگی ندارند و دیرکرد پرداخت سازمان های بیمه گر به داروخانه ها یکی از مشکلات اساسی است که باید توجه ویژه به آن شود ضمن آن که حذف حق فنی برای داروسازان داروخانه ها را به سوپر مارکت تبدیل می کند .

دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به اینکه نباید بین وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی زاویه ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: باید مهربان تر با جامعه پزشکی برخورد کنیم و با اظهار نظرهای ناگهانی یا نسنجیده به تلاطم آن دامن بزنیم. در هر حال  باید بدانیم که واکنش های تند به نفع هیچ کس بویژه بیماران نخواهد بود.

وی افزود: مشکلات جامعه پزشکی به ویژه در بخش خصوصی بسیار زیاد است و نمی توان بی تفاوت از کنار آن رد شد چرا که با این وضع تحریم ها هر روز تجهیزات پزشکی گرانتر شده و با این اوضاع بیمارستان های بخش خصوصی از پا در می آیند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، راهکار اصلی رفع مشکلات موجود در جامعه پزشکی را همدلی و همفکری دانست و گفت : با تضاد و تقابل چیزی حل نمی شود و فقط همکاران مقابل یکدیگر قرار گرفته و آنگاه به نظام پزشکی مراجعه می کنند تا اختلافات میان آنها حل و فصل شود.

دکتر عباس آقازاده مسرور عضو هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سالیانه بیان کرد : مجمع امسال از نظر کیفیت فنی بسیار خوب بود و به اهم مسائل مربوط به جامعه پزشکی و رفع نقایص درون سازمانی پرداخته و راهکارهای لازم ارائه شد .

وی افزود: ارتباط مجمع عمومی سازمان با شورای عالی باید حفظ شود و خواستار این هستیم تا یک نماینده از هیات رئیسه مجمع بدون حق رای در جلسات شورای عالی سازمان حضور داشته باشد.

به گفته آقازاده، در نیمه دوم سال جاری باید مبحث تعرفه ها و کتاب cpt مشخصا به اطلاع اعضای جامعه پزشکی رسانده شود تا تکلیف آنها در این زمینه مشخص باشد و بدانند که رای کارشناسی سازمان نظام پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد یا همان افزایشی که هیات وزیران مد نظر دارد ملاک اجرای تعرفه خدمات پزشکی خواهد بود.

وی تصریح کرد:  بنده با نظام سلامتی که حول وزارتخانه ای با اشرافیت خاص زندگی کند و بقیه اعضای کشور در جای دیگری قرار بگیرند، مخالفم و بارها از طرح تحول سلامت و پزشک خانواده دفاع کردیم اما بدنه وزارت بهداشت با هر گونه تحول اساسی در نظام سلامت بیگانه است .

آقازاده خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی باید این امکان را به خود بدهد که فراتر از تعرفه و مالیات و سایر مشکلات موجود در کنار مردم باشد و هر کس از این امر دور شد در واقع جامعه خود را ترک کرده است.

دکتر منصور جعفری نمین عضو هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیز به بیان مشکلات بخش خصوصی در شهرستان ها پرداخت و گفت : مشکلات بخش خصوصی در شهرستان ها با تهران بسیار متفاوت است و چون تمامی این بخش ها با بیمه ها کار می کنند آخرین دریافتی که از سازمان تامین اجتماعی داشته اند خرداد ۹۶ بوده و ۱۶ ماه است که ریالی بیمه تامین اجتماعی به بخش خصوصی پرداخت نداشته است که این عدم پرداختها صرفا مربوط به دستمزد جراح و بیهوشی نیست بلکه هزینه های بیمارستان و مواد مصرفی را نیز در برمی گیرد.

وی اظهار کرد: آخرین پرداختی بیمه سلامت نیز در سال ۹۶ مهرماه بوده است و برای امسال نیز فروردین و ۶۰ درصد هزینه های اردیبهشت را پرداخت کرده است که با این وضعیت برای بخش خصوصی شهرستان ها و تهیه دارو تجهیزات مورد نیازشان مشکلات زیادی داریم زیرا دارو و تجهیزات را با نرخ روز خریداری می کنیم اما بیمه ها با همان تعرفه قبلی هزینه ها را پرداخت می کنند.

دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز به بررسی سیستماتیک هزینه های بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: ۲۶ درصد حامل های انرژی را کاهش داده و بهره وری را بالا برده ایم و در مصارف عمومی نیز ۱۶ درصد کاهش وجود داشته است یعنی هزینه ها را کنترل کرده ایم و طبق بررسی های انجام شده در هتلینگ۳۰ درصد افزایش هزینه داشته ایم.

وی افزود: در حوزه مالیات پیگیری های لازم  انجام شده و تا سال ۹۵ طبق قانون، جامعه پزشکی مالیات را بر اساس تفاهم نامه ای که با سازمان امور مالیاتی داشته است ، پرداخت نموده و بطور قانونی عمل کرده است.

جهانگیری ادامه داد: از سال ۹۶ قانون تغییر کرده و پزشکان نیز بر اساس آن عمل کرده اند و ۷۰ درصد مشمول تبصره ماده ۱۰۰ شده و مالیات خود را پرداخت کرده اند.

وی اظهار کرد: باید بصورت عملیاتی کار انجام دهیم و در بخش خصوصی نیز نیازمند تشکیل یک اتاق بحران هستیم تا در مواقع ضروری بخش خصوصی بتواند مشکلات خود را انتقال داده و در صدد رفع آن برآید.

در پایان این نشست دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی سازمان بیان کرد: در شرایط موجود دغدغه اول جامعه پزشکی سلامت مردم است و باید معضلات موجود را بین خود حل کنیم و به وزارت بهداشت نیز کمک کنیم تا بتواند مسائل مبتلابه جامعه پزشکی توسط کارشناسان این حوزه حل و فصل کند.

بر اساس همین گزارش، مصوبات کمیسیون تخصصی مشورتی روابط عمومی و رسانه به اطلاع حضار رسیده و دکتر آرزومند به عنوان رئیس ، دکتر ناهید خداکرمی به عنوان نایب رئیس و دکتر میلانی فر به عنوان دبیر این کمیسیون انتخاب شدند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha