سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 253934

عفونت قارچی واژن که همچنین کاندیدوز واژن نیز نامیده می‌شود ممکن است در بدن هر زنی و در هر دوره‌ای بروز کند. بنابراین خانم‌ها باید مراقب عادت‌های روزمره خود باشند. در این مطلب به این عادت‌هایی که باعث بروز عفونت مخمری واژن می‌شود اشاره می‌کنیم.

6 عادتی که باعث بروز بیماری‌های زنانه می‌شود

سلامت نیوز: عفونت قارچی واژن که همچنین کاندیدوز واژن نیز نامیده می‌شود ممکن است در بدن هر زنی و در هر دوره‌ای بروز کند. بنابراین خانم‌ها باید مراقب عادت‌های روزمره خود باشند. در این مطلب به این عادت‌هایی که باعث بروز عفونت مخمری واژن می‌شود اشاره می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، ناحیه واژن یکی از نواحی بسیار حساس در بدن خانم‌ها است. در نتیجه مراقبت از این ناحیه برای حفظ سلامت و راحتی خانم‌ها و پیشگیری از بروز عفونت‌های واژینال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مشکلاتی که در این زمینه بروز می‌کند عفونت مخمری ناحیه واژن است. عفونت مخمری واژن یک عفونت قارچی است. این مشکل نیز باعث بروز ترشحات و خارش شدید در ناحیه واژن می‌شود.

علائم عفونت‌های مخمری واژن
قبل از اینکه در خصوص عادت‌های نادرست عامل این مشکل زنانه صحبت کنیم بهتر است در خصوص راه‌های شناختن آن حرف بزنیم. علائم عفونت مخمری بسیار از علائم جزئی تا متوسط متغیر بوده و شامل موارد زیر است:
خارش و التهاب واژن و بافت‌های آن
احساس سوزش بخصوص سوزش در حین رابطه جنسی یا در حین دفع ادرار
قرمزی و التهاب واژن
درد واژن
ترشحات آبکی واژینال
ترشحات غلیظ، سفید و بدون بو

عادت‌ها نادرست عامل عفونت مخمری ناحیه واژن
این عادت‌ها بدون شک کارهای غیرعادی و عجیب و غریبی نیستند. بلکه عادت‌هایی هستند که به نظر بسیار عادی و بدون خطر می‌آیند. اما واقعیت این است که منجر به بروز این مشکل زنانه می‌شوند. در ادامه به برخی از این عادت‌های نادرست اشاره می‌کنیم.

مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث بروز عفونت مخمری واژن شود. به خاطر اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های آسیب‌رسان بدن شده بلکه همچنین باعث تغییر pH واژینال می‌شود

پوشیدن لباس‌های جذب و مرطوب
نخستین عادتی که باعث بروز عفونت مخمری ناحیه واژن می‌شود پوشیدن زیاد و طولانی مدت لباس‌های بسیار تنگ و لباس زیرهایی است که جنسشان نخی نیست. این لباس‌ها مانع از عبور و جریان هوا در ناحیه اطراف واژن می‌شود. باید بدانید که مخمر در مناطق مرطوب و تاریک رشد می‌کند. در نتیجه افزایش رطوبت ناشی از لباس نامناسب باعث فراهم آوردن محیطی می‌شود که برای رشد و تکثیر مخمر ایده آل است.
چگونه باید پیشگیری کرد؟ حتماً لباس‌های زیرتان را از جنس نخی انتخاب کنید. هر از گاهی به جای شلوار جین‌های تنگ از شلوارهای گشادتر استفاده کنید تا هوا به راحتی جریان پیدا کند. علاوه بر این توصیه می‌کنیم که لباس‌هایتان را هر 8 تا 12 ساعت و یا بعد از ورزش و فعالیت بدنی زیاد عوض کنید. اگر استخر می‌روید مایوی خیس خود را در اولین فرصت در آورده و بشویید.

 دوش واژینال
در هر داروخانه‌ای ممکن است محصولاتی پیدا کنید و یا به شما معرفی شود که مخصوص شستشوی ناحیه داخل واژن است. مشکل اینجاست که دوش واژینال باعث برهم خوردن تعادل طبیعی فلور واژن شده و باعث بروز عفونت مخمری ناحیه می‌شود.
چگونه باید پیشگیری کرد؟ تا حد امکان و حداقل تا زمانی که پزشک دستور نداده است از دوش واژینال خودداری کنید. فرایند تمیزی این ناحیه از بدن به طور طبیعی توسط بدن انجام می‌شود و نیازی نیست که شما پیش‌قدم شوید.

شنا در استخرهای عمومی
استخرها به دلیل اینکه حاوی ترکیبات شیمیایی داخل آب هستند می‌توانند pH واژن را به هم بزنند و به این ترتیب باعث بروز عفونت‌های مخمری واژن شوند. با وجود اینکه این ترکیبات شیمیایی برای بهبود کیفیت آب استخر استفاده می‌شود اما باعث تکثیر ویروس کاندیدا می‌شود.
چه باید کرد؟ مدت زمان طولانی در استخر نمانید. اگر شنا را به عنوان ورزش انجام می‌دهید مهم است که در اولین فرصت مایوی خیس را از تن درآورده و ناحیه را با دستمال نخی نرم و تمیز خشک کنید.

فشار و استرس زندگی
استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث رشد عفونت مخمر واژن می‌شود. زمانی که این عامل با عوامل دیگر جمع می‌شود بدن در مقابله با این بیماری دچار مشکل می‌شود.
چه باید کرد؟ از آنجایی که استرس در زندگی مدرن امر رایجی است لازم است که با انجام ورزش یا تکنیک‌های آرام‌بخش استرس‌هایتان را مدیریت کنید. حتماً مدیتیشن و یوگا و ورزش را وارد برنامه روزانه‌تان کنید.

مصرف آنتی‌بیوتیک
مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث بروز عفونت مخمری واژن شود. به خاطر اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های آسیب‌رسان بدن شده بلکه همچنین باعث تغییر pH واژینال می‌شود.
چه باید کرد؟ برای جلوگیری از ابتلا به کاندیدوز واژن در حین مصرف آنتی بیوتیک از مصرف روزانه مکمل پروبیوتیک غافل نشوید و تا یک هفته بعد از تمام مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهید.

عدم تعویض به‌موقع نوار بهداشتی
همان‌طور که گفتیم مخمر در نواحی مرطوب تکثیر می‌شود و نوار بهداشتی حاوی رطوبت زیادی است.
چه باید کرد؟ به طور مرتب بخصوص در هوای گرم نوار بهداشتی را عوض کنید. برخی از خانم‌ها این کار را به تأخیر می‌اندازند چون خونریزی کمی دارند اما با این حال بهتر است که هر 5 ساعت یکبار نسبت به تعویض آن اقدام کنید. علاوه بر این توصیه می‌کنیم از محصولات حاوی ترکیبات شیمیایی یا معطر بپرهیزید.

اگر دچار عفونت مخمر ناحیه واژن شدید چه باید بکنید؟
در شرایط عادی، عفونت مخمر ناحیه واژن جدی نیست و با دارو برطرف می‌شود. با این حال همیشه بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا داروی مناسب تجویز کند و مشکل جدی نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha