نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که قبل از یائسگی، تخمدان هایشان را برمی دارند با ریسک بالای بیماری مزمن کلیوی روبرو هستند.

برداشتن تخمدان با بیماری کلیوی مرتبط است

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که قبل از یائسگی، تخمدان هایشان را برمی دارند با ریسک بالای بیماری مزمن کلیوی روبرو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان معتقدند دلیل این مسئله ناشی از اُفت میزان استروژن بعد از عمل جراحی است.

دکتر «والتر ربکا»، سرپرست تیم تحقیق از کلینیک مایو در مینه سوتا، در این باره می گوید: «این اولین مطالعه است که ارتباط مهم بین کاهش استروژن در زنان جوان و اسیب کلیوی را نشان می دهد.»

محققان تاکید می کنند زنانی که تخمدان شان را برمی دارند باید از وجود این ریسک جدی احتمالی مطلع باشند.

بیماری مزمن کلیوی زمانی روی می دهد که کلیه ها آسیب می بینند و قادر به فیلتر خون نیستند. اگر کلیه ها از کار بیفتند، بیماران باید تحت دیالیز و پیوند کلیه قرار گیرند.

مطالعات قبلی نشان داده اند هورمون زنانه استروژن دارای تاثیر حفاظتی از کلیه هاست. در آخرین مطالعه، محققان به بررسی تاثیر برداشتن هر دو تخمدان بر عملکرد کلیه های زنانی که هنوز یائسه نشده بودند پرداختند.

در این مطالعه، محققان داده های بیش از ۱۶۰۰ زن جوان قبل از سن یائسگی را که قبل از ۵۰ سالگی تخمدان هایشان را برداشته بودند مطالعه کردند. این زنان با گروه زنان همسن و سال خود که تخمدان های شان را برنداشته بودند مقایسه شدند.

محققان بعد از مطالعه این زنان به مدت ۱۴ سال دریافتند زنانی که تخمدان هایشان را برداشته بودند ۶.۶ درصد با ریسک بیشتر بیماری مزمن کلیوی روبرو بودند. در مورد زنان جوان تر از ۴۶ سال، این ریسک ۷.۵ درصد بیشتر بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha