متخصص طب سنتی بایدها و نبایدهای انجام حجامت را تشریح کرد و گفت: تأثیرات مثبت حجامت در مطالعات بالینی تأیید شده و قطعی است.

نکاتی که قبل از انجام حجامت باید بدانید

سلامت نیوز:متخصص طب سنتی بایدها و نبایدهای انجام حجامت را تشریح کرد و گفت: تأثیرات مثبت حجامت در مطالعات بالینی تأیید شده و قطعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علیرضا یارقلی متخصص طب سنتی ، در ارتباط با موضوع حجامت اظهار داشت: حجامت هم مانند سایر روش‌های درمانی اصولی دارد باید توجه داشت که حجامت برای چه سنی و با چه روشی انجام می‌گیرد.

وی افزود: از میان اعمال یداوی در طب سنتی همچون زالودرمانی، انجام فصد و حجامت، روش سوم متداول‌ترین روش بوده و اظهار هر کلی‌گویی در این زمینه اشتباه است. باید مشخص باشد که حجامت در چه روزی و با چه عمقی در بدن و یا با چه وسیله‌ای همچون تیغ یا سوزن انجام می‌گیرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه در فصول خیلی گرم و خیلی سرد انجام حجامت توصیه نمی‌شود، بیان داشت:‌در روزهایی از سال برای انجام حجامت اکراه داریم و باید ملاحظات را در نظر گیریم، ولی به طور کلی برای برخی از بیماری‌ها  همچون کهیر،‌خارش و برخی از سردردها انجام حجامت جهت کمک به این بیماران ثابت شده است.

یارقلی عنوان کرد: حجامت دارای تأثیرات مثبتی است که در مطالعات بالینی تأیید شده و قطعی است ولی برای افراد زیر دو سال و بالای 60 سال این موضوع را توصیه نمی‌کنیم البته شاید پزشک مسلطی بگوید که من برای فردی 65 سال می‌توانم و توصیه می‌کنم این اقدام انجام شود.

وی افزود: برخی در میهمانی‌ها همه را توصیه به حجامت می‌کنند که اصلا چنین چیزی صحیح نیست و باید این مسئله درست و به جا و در صورت شرایط لازم برای فرد انجام شود. همچنین در فصول اعتدال همچون بهار و اوایل پاییز این مسئله توصیه شده ولی نه در هر ساعت و هر روزی بنابر این همه این موارد برای افراد باید در نظر گرفته شود.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه حجامت یک نوع پاکسازی سطحی به شمار می‌رود، یادآور شد: در طب رایج به طور مثال برای فردی که آموکسی‌سیلین پیشنهاد می‌شود ممکن است انواع تزریقی، کپسول و یا شربت باشد  که برای همه یکسان نیست. این مسئله برای حجامت نیز این چنین است و باید برای هر فردی شرایط لازم سنجیده شود.

یارقلی با تأکید بر اینکه حجامت باید توسط پزشک و در مراکز معتبر صورت گیرد، عنوان کرد: حتماً فرد باید قبل از حجامت ویزیت شود و شاید 50 درصد موارد را پزشک توصیه کند که حجامت برایشان خوب نیست و یا زمان آن را به آینده موکول کند.

وی با اشاره به اینکه حجامت در زمان بعد می‌تواند ماده خوب بدن را خارج کند گفت:‌متأسفانه برخی از افراد با سطح تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم اقدام به حجامت می‌کند و این مسئله به دلیل اینکه فیزیولوژی بدن را ن می‌شناسند سبب آسیب به فرد می‌شود بنابر این حجامت همچون سایر روش‌های درمانی باید توسط پزشک صورت گیرد و خوددرمانی در آن ممنوع است.

این متخصص طب سنتی به انجام زالودرمانی توسط برخی از افراد اشاره کرد و گفت: در صورتی که این مسئله توسط افراد غیرحرفه‌ای و غیر متخصص انجام گیرد می‌تواند سبب عفونت در بدن فرد شود.

وی تأکید کرد: ما طب سنتی را در کنار طب رایج تعریف می‌کنیم و متأسفانه برخی در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان ورود کرده و داروهای آنها را قطع می‌کنند در حالی که نباید این چنین باشد و مردم از طب رایج و طب سنتی با پیشنهاد پزشکان در کنار یکدیگر بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha