یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 254139

ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای بدن است که کمبود آن پیامدها و نشانه هایی در پی دارد که در ادامه به مهم ترین پیامدها و نشانه های کمبود ویتامین B6 اشاره می شود.

کمبود ویتامین B6 چه نشانه هایی دارد؟

سلامت نیوز: ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای بدن است که کمبود آن پیامدها و نشانه هایی در پی دارد که در ادامه به مهم ترین پیامدها و نشانه های کمبود ویتامین B6 اشاره می شود.


علائم کمبود ویتامین B6

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، این ویتامین سخت کوش فعالیت های زیادی در بدن انجام می دهد. ویتامین B6 بر روی خلق و خو، اشتها، خواب و افکار شما تاثیر می گذارد. بدن برای مبارزه با عفونت، تبدیل غذا به انرژی و انتقاا اکسیژن در خون به تمام بخش های بدن به این ویتامین احتیاج دارد. کمبود ویتامین B6 در بدن به ندرت اتفاق می افتد اما به هرحال در صورت بروز این مشکل باید بلافاصله برطرف شود.

کاهش سطح انرژی

اگر سطح ویتامین B6 در بدن خیلی کاهش پیدا کند، ممکن است دچار آنمی یا کم خونی شود، به این معنا که سلول های قرمز خون کم می شوند. این امر باعث خستگی و ضعف می شود. به علاوه کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در بدن باشد. کمبود سایر ویتامین ها، مانند ویتامین B12 و فولات نیز عوامل دیگری هستند که باعث کاهش سطح انرژی می شود.


بثورات یا جوش های پوستی

نشانه های کمبود ویتامین B6 می تواند روی پوست ظاهر شود. در بدن تغییر مواد شیمیایی اتفاق می افتد. اغلب کمبود ویتامین B6 باعث پوسته پوسته شدن و جوش های همراه خارش می شود که معمولا روی صورت بروز می کند و درماتیت سبورئیک seborrheic dermatitis نامیده می شود. این جوش ها به مرور زمان واضح تر و شدیدتر می شوند. اگر دچار کمبود ویتامین B6 باشید، بروز علائم چند ماه یا چند سال طول می کشد.


خشکی یا ترک خوردن لب ها


دهان جایگاه خوبی است که هر گونه کمبود ویتامین B6 را نشان می دهد. لب ها ممکن است پوسته پوسته شود و گوشه لب ها ترک بخورد. به علاوه زبان ملتهب می شود.


سیستم ایمنی ضعیف


کمبود ویتامین B6 ممکن است توانایی بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها را کاهش دهد. این مسئله می تواند یک چرخه باطل ایجاد کند. سرطان و سایر بیماری ها باعث کاهش سطح ویتامین B6 در بدن می شوند. بنابراین اگر مبتلا به این نوع بیماری ها هستید، برای جبران ویتامین B6 نیاز به مقدار بیشتری از آن دارید. با مصرف مکمل ویتامین B 6 می توانید کمبود آن را جبران کنید.


بی حس شدن دست ها و پاها


آیا انگشت های دست و پاهایتان سوزن سوزن می شوند؟ علت این مشکل اختلالات عصبی است که نوروپاتی محیطی نامیده می شود. کمبود ویتامین B 6 باعث بروز نوروپاتی محیطی می شود. ویتامین B6 و B12 برای حفظ سلامت اعصاب ضروری هستند.


بدخلق شدن نوزاد


نوزاد بدخلق سعی می کند کمبود ویتامین B6 را به شما اعلام کند. اگر نوزاد را در بیشتر از 6 ماه با چیز دیگری به جز شیر خودتان تغذیه نکنید، کودک دچار کمبود ویتامین B6 می شود. کمبود بیش از حد این ویتامین حتی ممکن است منجر به بروز تشنج شود. به علاوه کمبود ویتامین B6 شنوایی کودک را ببش از حد حساس می کند و در نتیجه هر سر و صدایی به راحتی کودک را آزار می دهد.


حالت تهوع صبحگاهی


مادران بیشتر از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارد. اگر احساس تهوع و استفراغ می کنید (و این احساس فقط به صبح خلاصه نمی شود) نیاز به مکمل ویتامین B6 دارید. اما لازم است این مکمل را زیر نظر پزشک مصرف کنید.


مغز مه آلود


ویتامین B6 به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می کند. اگر متوجه بروز احساسات آشفته یا مایوس کننده شدید، به ویژه اگر سن بالایی دارید، کمبود ویتامین B6 می تواند علت بروز آن باشد. کمبود ویتامین B6 احتمال بروز افسردگی بعد از سکته مغزی، شکستن لگن یا سایر بیماری های مهم را افزایش می دهد. B6 گاهی با سایر ویتامین های گروه B همکاری می کند. اگر دچار کمبود این ویتامین شوید، ممکن است توانایی های ذهنی شما نیز کاهش پیدا کند.


سرطان


کمبود ویتامین B6 احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. محققان علت ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و سرطان را نمی دانند، اما بررسی ها نوعی ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و بروز سرطان های معده و مری را نشان داده اند. به علاوه کمبود این ویتامین احتمال ابتلا به سرطان را در صورت مصرف هورمون های استروئیدی افزایش می دهد، سرطان هایی مانند سرطان پستان و پروستات.


میزان مصرف روزانه از ویتامین B6 چقدر است؟


میزان نیاز بدن به ویتامین B6 در روز ارتباط مستقیم با سن و سال شما دارد. نوزادهای 7 تا 12 ماه به میزان 0.3 میلی گرم ویتامین B6 در روز نیاز دارند. با بالا رفتن سن میزان نیاز شما به ویتامین B6 افزایش پیدا می کند. اگر بیشتر از 50 سال سن دارید، تقریبا به 5 برابر از این ویتامین احتیاج دارید: 1.7 میلی گرم در روز برای مردان و 1.5 میلی گرم در روز برای زنان. خانم های باردار بیش از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارند، یعنی 1.9 میلی گرم در روز.


منابع ویتامین B6 : پروتئین ها


دریافت تمام ویتامین B6 مورد نیاز از غذا آسان است. گوشت پرندگان، گوشت گوساله و ماهی از دم دست ترین منابع این ویتامین هستند. تنها 90 گرم از ماهی تن حاوی تقریبا نیمی از نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین B6 است. همان مقدار از ماهی سالمون 30 درصد و همان مقدار گوشت مرغ 25 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.


منابع ویتامین B6: سبزی ها و میوه ها


اگر سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت دوست دارید بهتر است بدانید یکی از منابع دریافت ویتامین B6 هستند. میوه ها نیز منبع مهم دیگری از ویتامین B6 هستند (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپفروت). یک فنجان نخود فرنگی و لوبیا چیتی نصف نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.


علت کمبود ویتامین B6


کمبود ویتامین B6 به شکل جدی به ندرت رخ می دهد. اما در برخی سالمندان به خاطر غذا نخوردن کافی یا عدم جذب مواد مغذی توسط بدن ممکن است دچار کمبود ویتامین B6 شونئ. بیماری های کلیوی و سایر شرایطی که باعث می شوند مواد مغذی توسط روده کوچک به خوبی جذب نشوند، از مهم ترین علل بروز کمبود ویتامین B6 هستند. نوشیدن زیاد مشروبات الکلی نیز یک عامل دیگر است.


مکمل های ویتامین B6


اگر قادر به دریافت ویتامین B6 کافی از غذاها نیستید، مکمل ها می توانند این کمبود را جبران کنند. اکثر مولتی ویتامین ها دارای ویتامین B6 هستند یا اینکه می توانید ویتامین B6 را به طور مجزا مصرف کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید یا مکمل دیگری مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه در مصرف ان محتاط باشید. مصرف زیاد ویتامین B6 به عصب ها آسیب می رساند یا منجر به بروز زخم، سوزش سر دل یا تهوع می شود. حداکثر میزان مصرف ویتامین B6 برای بزرگسالان 100 میلی گرم در روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha