یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 254144

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌ که مصرف کبابی و نیم‌پخته اعضای حرام حیوانات نر خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد، گفت: متأسفانه در حال حاضر اندام حرام حیوانات‌ نر مانند گوسفند در بازار به فروش می‌رسد.

فروش کبابی اندام حرام گوسفند!

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌ که مصرف کبابی و نیم‌پخته اعضای حرام حیوانات نر خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد، گفت: متأسفانه در حال حاضر اندام حرام حیوانات‌ نر مانند گوسفند در بازار به فروش می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بهادر حاجی‌محمدی  با بیان این‌که مصرف کبابی اعضا حرام گوسفند یکی از رفتارهای تغذیه‌ای غلط است که توسط برخی از افراد به ویژه آقایان انجام می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی در دین مبین اسلام از نظر شرعی مصرف خوراکی برخی اندام حیوانات حرام است.

وی با اشاره به این‌که مصرف کبابی اندام حرام حیوانات کشتاری موجب تقویت قوای جنسی مردان نمی‌شود، گفت: این یک تصور اشتباهی است که فکر می‌کنند این اندام خاصیت درمانی دارد.

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد، با بیان این‌که در مواردی به طور غیر علمی خوردن این اندام به صورت کبابی برای تسریع و تکامل بلوغ در پسران نوجوان توصیه شده است، افزود: متاسفانه در بسیاری از کشتارگاه‌های کشور نظارت موثری برای جلوگیری از خروج و معدوم کردن حیوانات نر کشتار شده وجود ندارد.

حاجی‌محمدی وضعیت نظارتی را عاملی برای خروج این اندام از کشتارگاه‌ها دانست و بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر اعضای حرام گوسفندان به صورت غیرقانونی در بازار به فروش می‌رسد.

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که اندام تناسلی گوسفند با وجود غیر بهداشتی بودن، قیمت بالایی دارد و گاهی از گوشت قرمز نیز گران‌تر است، افزود: از سوی دیگر مصرف کنندگان اندام دنبلان حیوانات کشتاری، معمولا در حین کباب کردن به تصور جلوگیری از کاهش ارزش تغذیه‌ای حرارت بسیار کمی به آن می‌دهند و به صورت نیم پخته مصرف می‌کنند. این امر باعث می‌شود که باکتری‌های بیماری‌زای موجود در دنبلان از بین نروند و موجب بیماری در افراد شود.

حاجی محمدی با بیان این‌که تب مالت یا بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که توسط گونه‌های مختلف باکتری بروسلا ایجاد می‌شود، اظهار کرد: تب، سردرد، تعریق شدید، درد مفاصل و کمر، بی‌اشتهایی، احساس خستگی مفرط و افسردگی از مهمترین علائم بیماری تب مالت است.

وی با اشاره به این‌که باکتری عامل تب مالت از طریق خون حیوانات مبتلا وارد شیر آن‌ها می‌شود، گفت: مصرف شیر و لبنیات آلوده رایج‌ترین و مهمترین راه ابتلای انسان به تب مالت است. گاهی اندام‌های حیوان آلوده نیز می‌تواند باعث ابتلای انسان به تب مالت شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که باکتری بروسلا در اندام‌های تناسلی حیوانات نیز مستقر می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف کبابی اندام حرام حیوانات که معمولا با حرارت اندک و به طور نیم پخته طبخ می‌شود خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد بنابراین ضروری است که افراد از مصرف آن خودداری کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha