کم خونی مگالوبلاستیک، شرایطی که بدن با تعداد بسیار کم گلبول های قرمز مواجه است، بزرگترین نشانه کمبود فولات محسوب می شود.

نشانه‌های کمبود فولات که ممکن است نادیده گرفته شوند

سلامت نیوز:کم خونی مگالوبلاستیک، شرایطی که بدن با تعداد بسیار کم گلبول های قرمز مواجه است، بزرگترین نشانه کمبود فولات محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،همواره به بانوان باردار توصیه می شود که به میزان کافی فولات مصرف کنند زیرا دلیل خوبی در پس این توصیه وجود دارد: دریافت این ماده مغذی به میزان کافی در پیشگیری از بروز نقص های لوله عصبی، مغز، یا نخاعی در نوزادان نقش دارد.


به گزارش "پریونشن"، اما فولات تنها برای بانوان باردار اهمیت ندارد. فولات که به نام ویتامین B9 نیز شناخته می شود به طور طبیعی در مواد غذایی مانند سبزیجات برگدار تیره، مارچوبه، و جوانه های بروکسل یافت می شود و یک ماده مغذی کلیدی برای رشد سلولی، عملکرد سلولی، و تولید گلبول های قرمز خون است. اگر به میزان کافی فولات مصرف نکنیم، سلول های ما توانایی تولید DNA جدید، تقسیم و تکثیر را ندارند.

بر همین اساس است که فولات برای بانوان باردار، به ویژه در سه ماهه نخست بارداری یعنی زمانی که تقسیم سلولی و تولید DNA با سرعت بیشتری صورت می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در واقع، فولات به عملکرد روان بدن ما کمک می کند. بدن انسان برای حفظ سلامت خود همواره در حال تولید و ساخت DNA و سلول های جدید است.

مشکل از آنجا سرچشمه می گیرد که بدن به خودی خود فولات تولید نمی کند و به منابع غذایی و مکمل های مصرفی ما برای دریافت این ماده مغذی وابسته است. زمانی که به میزان کافی فولات مصرف نمی کنید، کمبود آن می تواند موجب بروز علائم ناخوشایندی شود.

علائم کمبود فولات چه چیزهای هستند؟

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، کم خونی مگالوبلاستیک، شرایطی که بدن با تعداد بسیار کم گلبول های قرمز مواجه است، بزرگترین نشانه کمبود فولات محسوب می شود. اگر با کمبود فولات مواجه باشید، تعداد گلبول های قرمز خون می تواند به واسطه ممانعت از سنتز درست DNA کاهش یابد. این شرایط بافت های بدن را با کمبود اکسیژن مواجه ساخته و به بروز علائم زیر منجر می شود:

- ضعف، خستگی، و تحریک پذیری

- سردرد

- تنگی نفس

- دشواری در تمرکز

سلول های موجود در دهان و پوست به طور مکرر با سلول های جدید جایگزین می شوند، از این رو، نخستین نشانه های کمبود فولات به طور معمول با موارد زیر همراهی می شوند:

- زخم های کوچک در دهان یا روی زبان

- تغییر رنگ یا رنگ پریدگی پوست

- تغییر رنگ ناخن ها

- سفید شدن زودرس مو

اگر با تعدادی از علائم بالا مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید. در شرایطی که مشکلات سلامت مختلفی می توانند موجب بروز سردرد و خستگی شوند، پزشک با انجام آزمایش خون می تواند کمبود فولات را تایید کند.

آیا باید نگران کمبود فولات باشید؟

کمبود فولات چندان شایع نیست، به ویژه اگر یک رژیم غذایی متنوع و سرشار از مواد غذایی مغذی را مصرف کنید.

با این وجود، برخی افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود فولات قرار دارند. به عنوان مثال، افرادی که به مصرف الکل اعتیاد دارند به طور معمول یک رژیم غذایی سالم را دنبال نمی کنند و ممکن است سیستم های بدن آنها دچار اختلال شود. به عنوان مثال، اگر کبد عملکرد درست خود را ارائه نکند می تواند در روند گوارش و جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند. افراد مبتلا به بیماری های گوارشی، از جمله بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده، نیز در معرض خطر بیشتری برای کمبود فولات قرار دارند زیرا با احتمال بیشتر عدم جذب درست مواد مغذی مواجه هستند.

بانوانی که در مراحل اولیه بارداری قرار دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با کمبود فولات قرار دارند. زمانی که باردار هستید نیاز بدن به این ماده مغذی بیشتر می شود، در شرایطی که ممکن است اشتهای فرد کاهش یابد.

چگونه به میزان کافی فولات دریافت کنیم؟

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، یک فرد بزرگسال عادی به 400 میکروگرم فولات در روز نیاز دارد. در بیشتر موارد نیاز روزانه انسان به فولات از طریق رژیم غذایی تامین گردیده و نیازی به مصرف مکمل نیست. مواد غذایی و مواد مغذی با یکدیگر تعامل دارند، از این رو، با مصرف هرچه بیشتر سبزیجات برگدار میزان دریافت مواد مغذی و فیبر را افزایش می دهید که برای دستگاه گوارش شما خوب است.



    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha