یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 254169

شفافیت و قابل مصرف بودن بطری‌های‌ آب معدنی باعث می‌شود که بسیاری از افراد بعد از یک بار استفاده، آن‌ها را نگه دارند و در مصارف دیگر نیز به کار برند. خیلی‌ها از این ظروف به عنوان نگهدارندۀ آب یا یخ استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که همه این بطری‌ها قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

کدام بطری های آب معدنی چند بار مصرف هستند؟

سلامت نیوز: شفافیت و قابل مصرف بودن بطری‌های‌ آب معدنی باعث می‌شود که بسیاری از افراد بعد از یک بار استفاده، آن‌ها را نگه دارند و در مصارف دیگر نیز به کار برند. خیلی‌ها از این ظروف به عنوان نگهدارندۀ آب یا یخ استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که همه این بطری‌ها قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، این‌که بطری‌های آب‌های معدنی موجود در بازار در دستۀ بسته‌بندی‌های سالم و بی‌خطر قرار دارند، بهتر است جز در شرایط ضروری از نوشیدن آب نگهداری‌شده در آن‌ها خودداری و قبل از مصرف نیز به شرایط نگهداری آ‌ن‌ها دقت کرد.

 اگر چنان‌چه بطری‌های پلاستیکی آب معدنی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، در برابر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند خاصیت سرطان‌زایی پیدا کرده و غیر قابل استفاده شناخته می‌شوند. همچنین قرار دادن این بطری‌ها در دمای زیر صفر و یخ بستن آن‌ها برای سلامتی بسیار مضر است.


آفتاب، آب‌های بطری شده را سرطان‌زا می‌کند

بعضی از فروشندگان برای بازارگرمی و جلب مشتری، بطری‌های آب معدنی‌ را پشت شیشه مغازه و زیر نور مستقیم آفتاب قرار می‌دهند. باید دانست بطری‌هایی که در چنین شرایطی نگهداری می‌شوند وضعیتی ناسالم پیدا کرده و درواقع می‌توان گفت که آفتاب، آب‌های بطری‌شده را سرطان‌زا می‌کند.

ترکیبات شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی که در برخورد با حرارت نور خورشید فعال شده و وارد آب می‌شوند، بیش از هرجایی در بدن، غدد چربی و لنفاوی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

این در حالی است که آب موجود در بطری‌های آب معدنی‌ای که در معرض مستقیم حرارت یا نور آفتاب قرار نمی‌گیرند تا یک سال نیز قابلیت مصرف مناسب دارند.

نکته مهم دیگری که در استفاده از آب‌های معدنی باید در نظر داشت مسأله یخ‌زدن آن‌ها است.

ساختار بطری‌های پلاستیکی به‌گونه‌ای است که در صورت انجماد دچار تغییراتی در پلیمرهای خود می‌شود که می‌تواند آب داخل ظرف را آلوده و مضر کند. این ظروف تنها برای نگهداری در دمای یخچال (0 تا 4 درجه سانتی‌گراد) طراحی شده‌اند؛ بنابراین از انجماد آن‌ها باید پرهیز کرد.

توصیه بعدی در رابطه با جوشاندن بطری‌های آب معدنی است. مطالعات نشان می‌دهند که در اثر قرارگرفتن بطری‌های پلاستیکی در معرض آب جوش، مواد شیمیایی مضر آن‌ها 55 برابر شرایط معمولی آزاد می‌شوند.

این نکته در مورد همه انواع بطری‌های پلاستیکی از جمله شیشه شیر کودکان صدق می‌کند.


کدام بطری‌های پلاستیکی چند بار مصرف هستند؟

شفافیت و قابل مصرف بودن بطری‌های‌ آب معدنی باعث می‌شود که بسیاری از افراد بعد از یک بار استفاده، آن‌ها را نگه دارند و در مصارف دیگر نیز به کار برند. خیلی‌ها از این ظروف به عنوان نگهدارندۀ آب یا یخ استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که همه این بطری‌ها قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

بطری‌های پلاستیکی چندبار مصرف را از روی علامت‌های ویژه آن‌ها به خوبی می‌توان تشخیص داد.

بطری‌هایی که در انتهای آن‌ها علامت‌های PP5، LDPE4 و HDPE2 درج شده است برای فریز کردن آب و چندین بار استفاده مناسب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha