گرسنگی یک نیاز روانی به کالری، آب و نمک است که در اثر عوامل مختلفی تحریک می ‌شود. با این حال شناسایی علت گرسنگی مداوم، حائز اهمیت است.

احساس دائمی گرسنگی شاید به خاطر 7 دلیل پزشکی باشد

سلامت نیوز:گرسنگی یک نیاز روانی به کالری، آب و نمک است که در اثر عوامل مختلفی تحریک می ‌شود. با این حال شناسایی علت گرسنگی مداوم، حائز اهمیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،اگر به باشگاه می ‌روید و سخت ورزش می ‌کنید، افزایش اشتها امری طبیعی محسوب می ‌شود. همچنین اگر باردار هستید، احتمالا شاهد افزایش اشتهای خود خواهید بود. با این حال، اگر بدن هیچ دلیلی همیشه احساس گرسنگی می کنید، احتمالا مشکلی از نظر پزشکی وجود دارد.

بی خوابی: از دلایل دیگر احساس گرسنگی نداشتن خواب کافی و خوب در شب است به عبارتی اگر شب آرام و راحتی را پشت سر نگذاشته باشید، دو هورمونی که با اشتها ارتباط دارند، ترشح می‌ شوند. کمبود خواب باعث افزایش هورمون گرلین که محرک اشتها است و کاهش هورمون لپتین که محرک احساس سیری است، می ‌شود.

مصرف برخی داروها: ممکن است برخی از داروهایی که برای رفع بیماری‌ ها استفاده می ‌کنید، باعث افزایش اشتها شود. داروهای ضدافسردگی و کورتیکواستروئیدها اشتها را افزایش می ‌دهند و باعث می شوند دائما احساس گرسنگی کنید.

افسردگی: گرسنگی بیش از حد و به دنبال آن مصرف مداوم مواد غذایی می تواند یک مکانیسم مقابله با افسردگی یا اضطراب باشد. مغز افراد افسرده به اندازه کافی سروتونین؛ یعنی هورمون احساس خوب را ترشح نمی کند و همین روند منجر به گرایش به مصرف غذاهای پرکالری و کربوهیدرات ها می شود.

استرس: زمانی که تحت ‌فشار هستید، بدن هورمون‌ های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول بیشتری ترشح می‌ کند. افزایش این هورمون‌ ها باعث می ‌شود بدن احساس کند مورد حمله قرار گرفته و به انرژی نیاز دارد. در نتیجه اشتهای شما افزایش می ‌یابد. همچنین استرس سطح ماده شیمیایی سروتونین را در مغز کاهش داده و باعث احساس گرسنگی کاذب می‌ شود.

پرکاری تیروئید: لرزش دست ‌ها و گرسنگی زیاد می ‌تواند یكی از نشانه‌ های پركار بودن غده تیروئید باشد. اگر غده تیروئید در بدن فعالیت زیاد داشته باشد، منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئیدف افزایش سوخت و ساز بدن و احساس گرسنگی مداوم خواهد شد. البته گرسنگی ناشی از پرکاری تیروئید اغلب همراه با خستگی، بد خلقی، شکنندگی ناخن ها، ریزش مو و ... است.

چاقی: اگرچه پرخوری می تواند منجر به افزایش وزن شود، اما در یک سیکل معیوب چاقی نیز خود عاملی برای احساس گرسنگی مداوم است. چربی بیش از حد در بدن منجر به افزایش سطح انسولین در بدن می شود ضمن این که سلول های چربی بدن را نسبت به هورمون سیری یعنی لپتین کمتر حساس می کند.

کم آبی بدن: علائم کم آبی بدن (خواب آلودگی و کمی انرژی) خیلی شبیه علائم گرسنگی است؛ به همین دلیل هم ممکن است شما تصور کنید برای رفع این حالات و افزایش انرژی باید غذا بخورید. وقتی شما تشنه هستید، دهانتان خشک می ‌شود؛ حالتی که با خوردن غذا موقتا از بین می رود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود فرد 10 دقیقه قبل از خوردن غذا، یک لیوان بزرگ آب یا چای معطر کم رنگ بنوشد. اگر بعد از 10 دقیقه همچنان احساس گرسنگی کرد، در آن صورت اقدام به خوردن کند. انجام این کار گاهی می‌تواند از ورود چند صد کالری اضافی به بدن شما جلوگیری کند.

منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha