بیماری مزمن انسدادی ریه / COPD بیماری پیش‌رونده در ریه است که تشخیص زودهنگام و درمان آن می‌تواند کمک زیادی به فرد کند.

نشانه‌های اولیه بیماری مزمن انسدادی ریه را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سرفه، خلط بیش‌ازحد، تنگی نفس و خستگی از علائم اولیه این بیماری است که افراد 40 سال به بالا دچار آن شده و باعث انسداد راه‌های هوایی شده و در طول زمان بدتر شده و زندگی را به خطر می‌اندازد.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2016 بیش از 251 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند و در سال 2015 موجب مرگ 3.17 میلیون نفر شد.

بیشتر بدانید: دانستنی های مهم درباره بیماری مزمن انسداد ریه

نسخه شفابخشی برای رفع کامل بیماری وجود ندارد اما راه‌های درمان مناسب می‌تواند علائم آن را کاهش داده و خطر مرگ را کم کند.

سرفه‌های مزمن یا مداوم که بیش از 2 ماه طول بکشد، علامت اولیه COPD است. سرفه مکانیسمی محافظتی در پاسخ به علائم تحریک‌کننده مانند دود سیگار و ... است اما اگر سرفه مداوم بوده و ادامه یابد، ممکن است علامت بیماری مزمن انسدادی ریه باشد.

تولید بیش‌ازحد مخاط می‌تواند از علائم اولیه COPD باشد. تحریک زیاد ریه منجر به تولید بیشتر مخاط شده و قرار گرفتن در معرض گاز شیمیایی، دود سیگار، رنگ‌های شیمیایی و تمیزکننده‌های قوی، عطر و اسپری مو باعث تولید بیشتر مخاط می‌شود.

انسداد راه‌های هوایی ریه برای نفس کشیدن باعث خستگی مزمن و مداوم فرد مبتلابه COPD می‌شود.

ازآنجایی‌که ریه‌های فرد مبتلابه طور معمول عمل نمی‌کند، احتمال عفونت قفسه سینه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و ذات‌الریه در چنین افرادی بیشتر می‌شود.

تنفس پرسر و صدا، درد قفسه سینه، خلط خونی پس از سرفه،کاهش وزن و ورم در قسمت پایینی پا می‌تواند با COPD در ارتباط باشد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر ریزدانه‌های خطرناک برای ریه از علائم تشدیدکننده بیماری است که باید از آن‌ها پرهیز شود.

پزشک ممکن است از اسپیرومتری برای تشخیص بیماری استفاده کند. با قراردادن لوله، آزمایش میزان کارکرد ریه انجام‌شده و ممکن است از داروی بازکننده راه‌های هوایی / bronchodilator استفاده شود. عکس از قفسه سینه و سی‌تی‌اسکن نیز برای بررسی بیشتر توسط پزشک تجویز می‌شود. بررسی سطح اکسیژن با آزمایش خون نیز ممکن است انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha